Lexus on esitellyt ison nipun uudistuksia UX 300e -täyssähkömalliinsa. Kehitysaskel osuu mallin kaksivuotis-syntymäpäivien kohdalle, ja kuten arvata saattaa ovat uudistukset sekä olennaisia, tarkkaan harkittuja että tyylikkäitä.
Korkeajänniteakun kapasiteetti kasvaa nykyversion 54,3 kWh:sta 72,8 kWh:iin. Tämä tarkoittaa WLTP-syklin mukaisen virallisen, yhdistettyä kulutusta vastaavan sähköajokantaman kasvua 315 kilometristä jopa 450 kilometriin – riippuen luonnollisesti ajoneuvon varustelusta.
Pienet yksityiskohdat muodostavat aina kokonaisuuden, ja korirakenteen sekä alustan puolella muutokset ovat keskittyneet ohjauksen sekä iskunvaimennuksen hienosäätöön. Korissa laserhitsauspisteiden lukumäärää on kasvatettu tehden jäykästä korirakenteesta vieläkin jämäkämmän. Näiden pienten muutosten ansiosta ja auton jo ennestään matalan painopisteen kautta ajettavuus on juuri sitä mitä Lexukselta odottaa.
Malli tulee Suomeen ensi kesänä.
Uusi multimediajärjestelmä
UX-mallissa on nyt entistä helppokäyttöisempi, intuitiivinen multimediajärjestelmä. Kosketusnäyttö on korvannut keskikonsolissa sijainneen kosketuslevyn, ja järjestelmää on nyt nopeampi käyttää nauttiakseen uusista ominaisuuksista. Uusi, aiempaa lähemmäksi kuljettajaa sijoitettu näyttö on nyt varustetasosta riippuen 8- tai 12,3-tuumainen.
Multimediajärjestelmässä on nyt myös “Hei Lexus” -ääniassistentti. Tämä mahdollistaa sekä multimedialaitteen että auton muiden toimintojen ohjaamista luonnollisilla äänikomennoilla.
Älypuhelinintegraatio on vakiovarusteena kaikissa malleissa Apple CarPlayn toimiessa myös langattomasti. Android Auto toimii järjestelmässä usb-kaapelin avulla. Älypuhelinintegraatio saavuttaa huippunsa Lexus Link -sovelluksen avulla, joka mahdollistaa niin latauksenhallinnan kuin esimerkiksi ajoneuvon etäviilennyksen tai -lämmityksen ennen liikkeellelähtöä.
Järjestelmään kuuluu myös pilvipohjainen navigointi, joka on kaikissa tilanteissa kartalla. Reaaliaikainen yhteys palveluntarjoajaan mahdollistaa mm. liikennetietojen päivittymisen välittömästi helpottaen reittisuunnittelua ja ruuhkien välttämistä.
”Hei Lexus” -ääniassistentin avulla voi etsiä myös pysäköintipaikkoja tai tutkia latausmahdollisuuksia halutulla alueella. Suurempinäyttöisessä versiossa järjestelmä sisältää myös sisäänrakennetun navigoinnin, joka estää eksymisen myös silloin, kun pilvipohjaisen navigointipalvelun toiminta häiriintyy esimerkiksi huonon datayhteyden alueilla ajettaessa.
Muutokset sisä- ja ulkodesigniin
UX-mallin sisätiloissa sekä kangas- että nahkaverhoilut ovat saaneet uuden, tyylikkään vaalean Hazel-värivaihtoehdon. Istuinten perforoiduissa nahkaverhoiluissa on käytetty Kagome-tyylistä viimeistelyä, tyyliä, joka on saanut nimensä perinteisestä japanilaisesta korinkudontatekniikasta.
Synnyinmaan vaikutteet näkyvät myös kojelaudassa, jonka pintakuviointi muistuttaa perinteisten japanilaisten ovien Washi-paperin tekstuuria.
Lexus Safety System + -järjestelmän uudet ominaisuudet
Myös turvallisuusjärjestelmä on saanut uusia ominaisuuksia. Kääntymisavustin auttaa havainnoimaan ja välttämään mahdollisia riskitilanteita risteysajossa etenkin risteävän liikenteen suhteen. Hätäohjausavustin tekee automaattisesti pieniä korjauksia estäen auton ajautumista sivuun aiotulta ajolinjalta. Mukautuva vakionopeussäädin tunnistaa kaarreajon, ja haluttaessa hidastaa nopeutta kaarteessa ajettaessa mukautuen automaattisesti kaarteen jyrkkyyteen sekä ajonopeuteen.
Lexus UX300e
- Sähköajokantama 450 (1) / 440 km (2)
- Energiankulutus 16,7 (1) / 16,9 kWh/100 km (2)
- Korkeajänniteakun kapasiteetti 72,8 kWh
- DC-pikalatauksen tyyppi CHAdeMO
- Suurin teho 150 kw/204hv
- Suurin vääntö 300 Nm
(1) 17” rengaskoko; (2) 18” rengaskoko