Imatranajon katuradalle uusi nimi — nimellä kunnioitetaan maailmanmestaria Jarno Saarista

Imatranajon katurata on saanut tapahtuman 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi uuden nimen.

Imatran Moottorikerho ry (IMK), Imatranajo Oy ja Imatran kaupunki ovat yhdessä päättäneet kunnioittaa legendaarisen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen 250-kuutoisten maailmanmestaruutta vuodelta 1972, nimeämällä legendaarinen Imatranajon katurata Jarno Saarisen mukaan.

– Saimme Imatran Moottorikerhon ry:n ja Imatranajo oy:n yhteiskokouksessa ajatuksen katuradan nimeämisestä juhlavuoden kunniaksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmän RR-kuskin Jarno Saarisen mukaan. Otimme luonnollisesti ensin yhteyttä Jarno Saarisen leskeen Soili Karmeen tiedustellaksemme hänen mielipidettään. Ja kun Soili Karme iloksemme suhtautui ajatukseen myönteisesti olimme yhteydessä Imatran kaupungin päättäjiin. Imatran kaupungin edustajana Imatran kaupunginjohtaja Ari Lindeman suhtautui nimeämiseen yhtä myönteisesti kuin Soilikin. Näin ollen päätös uudesta nimestä syntyikin sitten sujuvasti, kertoo Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Martti Solja.

Ratasopimuksen mukaan Imatranajo ajetaan tästä lähtien Jarno Saarinen Circuit Imatra –nimisellä katuradalla.

– Jarnolle tämä olisi ollut suuri ilo ja kunnia, koska Jarnon maailmanmestaruus varmistui Imatralla. Kunnioitan sitä energisyyttä ja yrittäjähenkeä, joka Imatralla vallitsee, sanoo Soili Karme.

50 vuotta maailmanmestaruudesta

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun lähtemättömän jäljen suomalaisten moottoriurheilun ystävien sydämiin ja muistoihin jättänyt turkulainen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen varmisti Imatralla 1972 ajetuissa GP-kisoissa TT-pyörien 250-kuutioisten maailmanmestaruuden kaikkien aikojen ensimmäisenä suomalaiskuskina.

Katso tästä muita juttuja Jarno Saarisesta.

Jarno Saarinen on tälläkin hetkellä ainoa soololuokkien RR-maailmanmestari Suomessa.

Vuonna 1972 Saarinen otti myös 350-kuutioisissa MM-hopeaa.

Saarinen valmistui autoinsinööriksi vuonna 1971. Hänet tunnettiinkin poikkeuksellisen taitavana mekaanikkona, joka rakensi ja huolsi pyöränsä itse.

Kollegat kertovat Saarisen keräilleen muiden jo romukasaan hylkäämiä renkaita, ketjuja ja muita varaosia, koska raha oli yksityiskuljettajalla tiukassa.

Jarno Saarisen uralle mahtuu 46 GP-starttia, 15 voittoa, 32 palkintopallisijaa ja 250-kuutioisten maailmanmestaruus vuodelta 1972. Hän menehtyi Monzan radalla, Italiassa tapahtuneessa kisaonnettomuudessa toukokuussa 1973.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän