Hyundailta erikoinen robottikulkupeli

Hyundai Motor Group on paljastanut TIGERin (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot), joka on yrityksen toinen äärimmäisen etenemiskykyinen konseptiajoneuvo (Ultimate Mobility Vehicle, UMV) ja ensimmäinen, joka on suunniteltu käytettäväksi ilman miehistöä.

Muuntuva älykäs maaretkirobotti on suunniteltu kuljettamaan monentyyppisiä hyötykuormia liikkuessaan haastavassa maastossa.

Tigeriä kehittää Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio, jonka pääkonttori sijaitsee Mountain View’ssa Kaliforniassa. Studio perustettiin vuoden 2020 lopulla kehittämään UMV-ajoneuvoja, ja se hyödyntää Piilaakson sekä muiden innovaatiokeskusten huippuosaamista tutkimus- ja innovaatiotyössä.

Konseptiajoneuvo esittelee toimintakykyä kaukaisessa ja vaikeakulkuisessa maastossa

Tigerin poikkeukselliset kyvyt on suunniteltu toimimaan liikkuvana tieteellisenä tutkimusalustana äärimmäisissä ja syrjäisissä paikoissa.

Modulaariseen alustarakenteeseen perustuvan ajoneuvon ominaisuuksiin kuuluvat kehittynyt jalka- ja pyöräliikuntajärjestelmä, suunnan säätö täydet 360 astetta ja joukko antureita etäseurantaa varten. Tiger on suunniteltu myös kytkeytymään miehittämättömiin ilma-aluksiin (UAV), jotka voivat ladata ajoneuvon ja kuljettaa sen muuten täysin saavuttamattomiin paikkoihin.

Rungossa sijaitsevan suuren kuormatilan ansiosta Tiger voi toimittaa tavaroita tai viedä avustuspaketteja hätätilanteissa. Jalkojen ja pyörien nivelrakenteen avulla Tiger pystyy toimimaan äärimmäisissä tilanteissa pitäen kantamansa kuorman vakaampana kuin tyypillinen maakulkuneuvo.

Kuva: Hyundai.

Jalat sisään vedettynä Tiger kulkee kuin nelivetoinen ajoneuvo ja toimii tehokkaimmin, koska se liikkuu vetävien pyörien avulla. Kun ajoneuvo juuttuu paikoilleen tai joutuu kulkemaan maastossa, joka on pyörävetoiselle ajoneuvolle vaikea tai mahdoton, se käyttää kävelykykyään päästäkseen jatkamaan ja kulkemaan helpommin hankalan maaston läpi.

Tämä ominaisuus nähtiin aiemmin Elevatessa, Hyundai Motor Groupin kaikkien aikojen ensimmäisessä liikkuvilla jaloilla varustetussa UMV-konseptissa, joka esiteltiin vuoden 2019 CES-kuluttajaelektroniikkanäyttelyssä Las Vegasissa.

Elevaten lailla myös Tiger, Hyundain toinen muuntuva neliraajainen maakulkuneuvo, sisältää samanlaiset ominaisuudet, kuten jalat ja pyörät.

Elevaten ja Tigerin välinen ero on, että ensimmäinen voi kuljettaa matkustajia, toinen toimii miehittämättömänä. Sekä Tiger että Elevate yhdistävät robotiikkaa ja pyörävetoista teknologiaa, minkä ansiosta ne pystyvät kulkemaan maastossa, joka on ylivoimaista parhaillekin perinteisille maastoajoneuvoille.

Ensimmäinen Tigerin versio on X-1 (X sanasta ”experimental” eli kokeellinen), ja se yhdistää laajan teknisen ja suunnittelualan osaamisen.

Projektia johtaa Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio, ja työtä tehdään läheisessä yhteistyössä johtavan suunnitteluohjelmistoyrityksen Autodeskin kanssa.

New Horizons Studio – Hyundai Motor Groupin UMV-kehityksen koti

Mountain View’ssa Kaliforniassa pääkonttoriaan pitävä New Horizons Studio kehittää ajoneuvoja, joilla on ennennäkemätön liikkuvuus. Yrityksen tuotteet on tarkoitettu käyttäjille, joilla on tarve matkustaa ja liikkua hankalissa maastoissa ja paikoissa, joihin ei pääse tavanomaisilla pyörillä varustetuilla ajoneuvoilla. New Horizons Studion kehittämiä UMV-ajoneuvoja voidaan käyttää haastavammissa sovelluksissa ja ympäristöissä ja mukauttaa muuttuviin olosuhteisiin.

New Horizons Studio on keskittynyt kehittämään teknologiaa Tigerin kaltaisia konseptiajoneuvoja varten. Tällaista teknologiaa ovat esimerkiksi eteneminen sekä pyörien että jalkojen avulla, korkealuokkaiset materiaalit ja rakenteet, tehokkaat voimalinjat, alusta- ja korijärjestelmät, virtuaaliset kehitys- ja arviointijärjestelmät sekä ihmiskeskeinen suunnittelu ja rakenteet. Jokainen näistä edustaa merkittävää teknistä kehitystä, jota voidaan soveltaa mihin tahansa ajoneuvoon ja joka nopeuttaa edistyneiden liikkumisratkaisujen kehittämistä.

New Horizons Studio edistää Hyundai Motor Groupin visiota muotoilla liikkuvuuden tulevaisuus ja tuo esiin tulevaisuussuuntautunutta ajattelua sekä innovatiivista johtajuutta Piilaaksosta ja muista innovaatiokeskuksista.

Kehitettävät UMV-konseptit eivät perustu pelkästään pyöriin, ja niiden odotetaan vastaavan haastaviin ajotilanteisiin – robottijaloilla varustettu auto voi esimerkiksi pelastaa ihmishenkiä päästessään ensimmäisenä paikalle luonnonkatastrofin satuttua tai liikuntarajoitteiset ihmiset voivat tilata auton kävelemään etuovensa eteen ja laskeutumaan lattian tasoon, jotta pyörätuolin voi vaivatta rullata sisään autoon.

Robotiikkaa ja pyöriin perustuvaa liikkumista yhdistelevien Tigerin, Elevaten ja muiden New Horizons Studion kehittämien ajoneuvojen odotetaan määrittelevän uudelleen ajoneuvojen liikkumiskyvyn rajat.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!