22.5.2018 17.30
Hyundai Cradle*, Hyundai Motor Companyn innovaatio- ja kehitysyksikkö, investoi Metawave Corporationiin kehittääkseen älykkäitä tutkajärjestelmiä itsestään ajaviin autoihin.
Metawave mullistaa tutkateknologiaa hyödyntämällä kehitystyössään mukautuvia metamateriaaleja ja tekoälyä (AI).
Hyundai seuraa tarkasti uusien teknologioiden, kuten Metawaven 3D-kuvantamiseen pystyvän tutkan, kehittämistä tulevia autonomisia ajoneuvojaan varten.
Ajamisen automatisoinnissa keskeisiä laitteita ovat ajoneuvoon asennetut kamerat, LiDAR-laserskanneri** sekä tutka.
Nykyiset tutkat vaativat useita antenneja sekä kalliita prosessoreita monimutkaisten signaalien käsittelyyn.
Metawaven Warlord-alusta*** käyttää vain yhtä antennia, joka pystyy ohjaamaan tutkan sädettä tehokkaasti kaikkiin suuntiin.
Yhdessä modernien tekoälyalgoritmien kanssa järjestelmä havaitsee kohteet nopeasti ja muodostaa niistä tarkan kuvan ajoneuvon hallintaa varten, todetaan Hyundain tiedotteessa.
Metawave kehittää seuraavan sukupolven langattomia alustoja, joiden hyödyntäjiin kuuluvat innovatiivisimmat autonvalmistajat. Yhtiö keskittyy parhaillaan Warlord-teknologiansa kehittämiseen osaksi kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Samanaikaisesti Metawave panostaa Saber-antenniratkaisuihin****, joiden avulla 5G-verkoissa voidaan kasvattaa tukiasemien kuuluvuusalueita ja vähentää häiriöitä suurta asiakasmäärää palveltaessa.
Hyundai satsaa autonomiseen ajamiseen
Tammikuussa Hyundai Motor Company ja autonomisen ajamisen edelläkävijäyrityksiin kuuluva Aurora ilmoittivat strategisesta yhteistyöstä itsestään ajavien Hyundai-autojen tuomiseksi markkinoille vuoteen 2021 mennessä.
Kehitystyö käynnistyy pilottihankkeilla, jotka toteutetaan yhteistyössä mukana olevien kaupunkien kanssa.
Helmikuussa joukko itsestään ajavia Hyundai Nexo-polttokennoautoja ajoi 190 kilometrin matkan Etelä-Koreassa Soulista Pyeongchangiin.
Autot oli varustettu SAE International***** -luokituksen neljännen tason automaatiolla sekä 5G-tiedonsiirtojärjestelmällä.
Hyundain mukaan teknologiansa ansiosta Nexot pystyivät tunnistamaan ympärillä olleet ajoneuvot tarkasti ja ajamaan ongelmitta myös erityistä tarkkuutta vaativissa paikoissa, kuten tietulliasemilla.
Autot kykenivät myös määrittämään sijaintinsa täsmällisesti esimerkiksi pitkissä tunneleissa, joissa gps-signaali ei ollut saatavilla, todetaan Hyundain tiedotteessa.
* Center for Robotic-Augmented Design in Living Experiences
** Light Detection and Ranging
*** W-band Advanced Radar for Long-Range Object Recognition and Detection
**** Smart Antenna for Beamforming Electromagnetic Radiation
***** Society of Automotive Engineers, yhdysvaltalainen autoalan standardisointijärjestö