Hyötyauto pitää saada nopeasti tuottamaan

Kuva: Arto Marttinen, Kamux.

Hyötyauton hankinnassa auton käyttötarve on pääroolissa, mutta työkäyttöautoon halutaan myös mukavuuksia. Paketti- ja lava-autoissakin arvostetaan henkilöautoista tuttuja ominaisuuksia.

Erilaisia hyötyautoja tarvitaan niin rakennusalan, asennuspuolen kuin kuljetusalan käyttöönkin. Lisäksi maatalousalan yrittäjillä on oma tarpeensa esimerkiksi vaativassa maastossa kulkemiseen.

Yksityishenkilöt saattavat taas hakea vetoautoa esimerkiksi raskaampiin harrastekuljetuksiin.

Kamux Vantaa Airport Hyötyautojen myyntipäällikkö Tomi Kaikkosen mukaan käytettyjen hyötyautojen kohdalla merkkiuskollisuus on vähemmän vaikuttava tekijä verrattuna henkilöautoihin.

– Jos yrittäjä löytää tarpeisiinsa sopivan, oikean kokoluokan auton tarvittavine varusteluineen, se valitaan, koska auto halutaan nopeasti käyttöön ja tuottamaan. Sen verran halutaan kuitenkin usein odottaa, että autoon saadaan esimerkiksi mieleiset renkaat vanteineen ja yrityksen teippaukset. Yrittäjille on selkeästi merkitystä sille, miltä auto näyttää, selventää Kaikkonen.

Kaikkosen mukaan automaattivaihteistolla on kysyntää, ja nelivetojakin halutaan, jos liikutaan hieman haastavammassa maastossa. Hyötyautoihin halutaan tämän päivän mukavuuksia, kuten ilmastointi, polttoainelämmitin ja vakionopeudensäädin.

Vähäpäästöisyydellä on Kaikkosen mukaan erityisesti merkitystä niille yrittäjille, jotka tekevät päästösäännöksen mukaisia urakoita esimerkiksi kunnille.

Yritysten taloudellinen tilanne heijastuu myös käytettyjen hyötyautojen kauppaan ja siihen, miten usein kalustoa päivitetään.

– Yrittäjät päivittävät kalustoaan uudempaan muutaman vuoden välein. Toisaalta yrityksen laajentuessa rekrytoidaan uusia ihmisiä, ja sen myötä tarvitaan lisää kalustoa. Monille yrittäjille käytetty pakettiauto on taloudellisesti järkevä hankinta. Yrittäjillä on kyseessä omat taloudelliset panostukset, joilla halutaan maksimoida kaluston laadukkuus, kertoo Kaikkonen.

Kaikkonen kertoo hintaesimerkin uuden ja käytetyn hyötyauton eroista. Jos uuden pakettiauton hankintahinta on noin 40 000 euroa, niin noin kolme vuotta vanha, alle satatuhatta kilometriä ajettu, hyvällä varustelutasolla oleva pakettiauto voi maksaa käytettynä noin 25 000 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here