Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus määritettävä uusille raskaille hyötyajoneuvoille

Kuva: CvB.

Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Maastokuorma-autot (G-luokka) on kuitenkin vapautettu CO2-päästölukemien määrittelystä.

Säädöksen ensimmäinen vaihe tulee voimaan 1.7.2019, ja se koskee lähinnä yli 16 tonnin kuorma-autoja varustettuna enintään 3 akselilla. Tällaisen auton akseleista vain yksi saa olla vetävä. Säädöksen soveltaminen laajenee vuoden 2020 aikana koskemaan myös tiettyyn osaan tätä suurempiakin raskaita kuorma-autoja.

– Uusien vaatimusten myötä raskaassa kalustossa päästään vertailemaan automallikohtaisia CO2-päästöjä samalta lainsäädännön määrittämältä pohjalta. Tavoitteena on tukea liikennöitsijöitä kiinnittämään ostotilanteessa huomiota CO2-päästöihin ja polttoaineen kulutukseen sekä tekemään vertailuja eri vaihtoehtojen välillä. Nämä CO2-arvojen määritykset toimivat myös pohjana autonvalmistajille asetettaville päästötavoitteille, sanoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka.

VECTO:n CO2-päästöjen simulointi todentaa päästöjä

Autonvalmistajat käyttävät CO2-päästöjen määrittämiseen VECTO-simulointia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uudessa tutkimuksessa on tarkasteltu, kuinka hyvin menetelmä pystyy todentamaan Suomessa tyypillisten ajoneuvoyhdistelmien päästöjä. Menetelmä yhdistää mittausta ja simulointia: näin voidaan huomioida ajoneuvon teknisten ominaisuuksien ja päällirakenteen vaikutukset päästöihin ja polttoaineenkulutukseen.

Traficomin julkaiseman tutkimuksen mukaan VECTO-menetelmällä määritetyt polttoaineenkulutukset ovat hyvä arvio todellisesta kulutuksesta hyvissä ajo-olosuhteissa ja hyväkuntoisella maantiellä.

Raskaan kaluston VECTO-simulointi Suomessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here