Helsingin poliisilaitos tehostaa lokakuun alussa kevyen liikenteen valvontaa.
Kevyt liikenne lisääntyy vauhdilla, ja jalankulun ja polkupyöräilyn rinnalle on nopeassa tahdissa tullut erilaisia sähköisiä kulkuvälineitä, kuten sähköpotkulautoja, sähköavusteisia polkupyöriä ja mopoiksi rekisteröityjä niin sanottuja pikasähköpyöriä. Lisääntynyt polkupyöräily ja uudet sähköiset liikkumisvälineet ovat jatkossa yksi pysyvistä valvonnan painopisteistä, todetaan Helsingin poliisin tiedotteessa.
Ryhmän koko on aluksi viisi poliisia.
– Tavoitteena on parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Tietysti vastuu toiset huomioon ottavasta ja turvallisesta liikenteestä on kaikilla tielläliikkujilla, mutta edistämme liikenneturvallisuutta omalta osaltamme, sanoo ylikomisario Jarkko Lehtinen Helsingin poliisilaitokselta.
– Valvonnan tehostamisen lisäksi haemme kokemusta siitä, miten ja millä liikkumisvälineillä kevyttä liikennettä on tarkoituksenmukaista valvoa. Aloitamme nyt syksyllä polkupyörillä, mutta harkinnassa on sähköisten liikkumisvälineiden ottaminen ryhmän käyttöön. Syksyn kokemusten perusteella kehitämme toimintaa ja jatkamme valvontaa heti keväällä, Lehtinen kertoo.
Keppiä ja porkkanaa
Kevyen liikenteen valvontaryhmää johtaa ylikonstaapeli Tuija Saarinen, jolla on aiempaa kokemusta polkupyöräpoliisitoiminnasta ja vuosikymmenien kokemus liikenteenvalvonnasta.
Ryhmä pyrkii ensisijaisesti neuvomaan ja tukemaan tienkäyttäjiä, jotta kevyt liikenne sujuisi Helsingissä turvallisesti. Tätä varten on tilattu tuhansia heijastimia ja polkupyöriin tai rintaan kiinnitettäviä valaisimia jaettavaksi kansalaisille, kun pimein vuodenaika lähestyy.
– Pyrimme neuvomaan ja tukemaan liikkujia esimerkiksi heijastimien ja riittävien valaisimien saamiseksi mahdollisimman monen käyttöön. Tietysti myös valvomme sääntöjen noudattamista. Rikkomisesta jaamme sekä huomautuksia että sakkoja, Saarinen kertoo.
Uusien liikkumisvälineiden liikennesääntöjä ei vielä tunneta
– Polkupyörien ja mopojen paikat ajoradoilla ovat selviä asioita, mutta uusia sähköisiä liikkumisvälineitä koskevia liikennesääntöjä ei vielä tunneta tai noudateta riittävästi. Esimerkiksi sähköpotkulautailusta puuttuu osin turvallisuuskulttuuri niin kypärien käyttämisessä, oikeiden ajoratojen valitsemisessa kuin oikeissa tilannenopeuksissakin, sanoo Lehtinen.
Poliisille ilmoitettujen tietojen perusteella liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrä Helsingissä on ollut laskussa. Liikenteessä on tänä vuonna kuollut kolme vähemmän ja loukkaantunut 25 vähemmän verrattuna viiden viime vuoden keskiarvoon. Vuoteen 2018 verrattuna loukkaantuneiden määrä on kuitenkin kasvanut.
– Esimerkiksi sähköpotkulautailijoita joutuu Helsingissä sairaalahoitoon säännöllisesti, ja onnettomuuksissa on tullut jopa päävammoja. Poliisin tilastoissa näkyy kuitenkin vain murto-osa liikenteessä tapahtuneista loukkaantumisista, koska läheskään kaikki tapaukset eivät tule tietoomme. Vaaratilanteiden määrästä ei ole tilastotietoa, Lehtinen sanoo.
Liikennesäännöt pähkinänkuoressa:
- Jalkakäytävät on tarkoitettu vain jalankulkijoiden ja alle 12-vuotiaiden pyöräilijöiden käyttöön. Kaikkien nuorten ja aikuisten polkupyöräilijöiden tulee käyttää pyörätietä, jalkakäytävästä erotettua pyöräkaistaa tai niiden puuttuessa ajoradan oikeaa laitaa.
- Helsingissä vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla liikutaan polkupyöräilijöitä koskevia liikennesääntöjä noudattaen. Sähköpotkulaudoilla ei saa ajaa jalkakäytävällä.
- Mopoksi rekisteröidyillä niin sanotuilla pikasähköpyörillä noudatetaan mopoja koskevia liikennesääntöjä sillä poikkeuksella, että kypäräksi kelpaa tavallinen pyöräilykypärä. Pikasähköpyörillä ajetaan ajoradalla tai pyörätiellä, jolla on sallittu mopoille -lisäkilpi.
- Pimeän ja hämärän aikaan tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi huonontunut tulee käyttää ajovaloa. Eteenpäin osoittavan valon on oltava valkoista tai vaalean keltaista, taaksepäin osoittavan punaista. Polkupyörissä riittää taakse myös pelkkä punainen heijastin.