Hartwallin juomat saavat jatkossa täysin päästötöntä kyytiä, kun niitä kuljettaa Suomen ensimmäinen sähköllä kulkeva Volvo FH Aero-mallin HCT-yhdistelmä. Hartwallin Lahden panimolle asennetaan uudet lastausasemat tukemaan raskaan liikenteen siirtymistä päästöttömiin vaihtoehtoihin.
Hartwallilla on jo pitkään tehty töitä kuljetusten päästöjen vähentämiseksi. Vuonna 2021 Hartwall selvitti yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen kanssa erilaisia keinoja kotimaan kuljetusten pienentämiseen datan avulla.
“Logistiikassa syntyy noin 11 prosenttia koko arvoketjun päästöistä”, avaa Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho, joka kertoo laskelmien koskevan koko Royal Unibrew -konsernia.
“Projektin kautta saimme konkreettisia oppeja siitä, millä keinoin päästöt saadaan kuriin.”
Tutkimustulosten perusteella Hartwallilla on testattu päästöttömiä logistiikkaratkaisuja. Viimeisimpänä hankittiin ajoon sähköllä kulkeva yli 31-metrinen ajoneuvoyhdistelmä.
Juomalastissa Lahden ja Helsingin välillä kulkevan täyssähköisen yhdistelmän päästöt ovat jopa 100 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevissa autoissa. Täysperävaunuyhdistelmän omistaa ja sitä operoi Storemen Logistics.
“Tämä on meille iso ja innostava avaus! Nyt pääsemme keräämään yhdessä Hartwallin ja Volvon kanssa lisää kokemuksia raskaista sähköajoneuvoista kaupallisessa HCT-käytössä”, iloitsee Storemenin toimitusjohtaja Jari Jokinen.
Latauspisteisiin investoiminen tukee sähköistymistä
Hartwall sijoittaa uusiutuviin polttoaineisiin ja uudenlaiseen ajoneuvotekniikkaan, mutta myös latauspisteisiin. Destia asentaa Kempowerin latauspisteet Hartwallin panimolle Lahdessa ja ne saadaan käyttöön syksyn aikana.
“Tämä on mittava investointi, joka tukee raskaan liikenteen sähköistymistä”, kertoo Heinäaho.
Yhdistelmää operoivan Storemen Logisticsin Jokinen kertoo, että 21 tunnin vuorokausiajoon suunnitellun 68 tonnia painavan yhdistelmän lataaminen tulee optimoida.
“Hartwallilla pääsemme lataamaan akut lastauksen aikana uusien latauspisteiden ansiosta.”
Nyt käyttöön otetun uuden täyssähköisen Aero-mallin lisäksi Hartwallilla on käytössä sähköllä kulkevia pakettiautoja ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakelussa. Lisäksi teillä liikkuu biokaasulla kulkevia ajoneuvoyhdistelmiä siirtoajossa ja biokaasulla kulkevia kuorma-autoja maaseutujakelussa.
Haja-asutusalueilla Hartwall on siirtynyt osin yhdistettyihin kuljetuksiin, joka tarkoittaa sitä, että juomien lisäksi samassa kuljetuksessa voidaan toimittaa myös muita tuotteita.
“Yksi dataan perustuva askel kerrallaan pääsemme lähemmäksi päästöjen puolittamista ja lopulta nettonollaa”, Heinäaho iloitsee.
Volvo FH Electric Aero -HCT-täysperävaunuyhdistelmä
- Yhdistelmän paino: 68 000 kg
- Yhdistelmän pituus: 31,2 m
- Akkujen kapasiteetti: 540 kWh
- Range: 200 km täydessä juomalastissa
- Moottorin teho: 490 KW = n. 666 HV
- Vääntö: 2400 Nm
Katso tästä muita juttuja raskaasta liikenteestä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //