14.4.2018 20.50
Audi muuntaa sähköisen liikkumisen konkreettiseksi kokemukseksi uniikilla tavalla täyssähköisellä Audi e-tron Vision Gran Turismo -konseptiautolla.
Audi tuo yhteistyössä Formula E -luokan kanssa reaalitodellisuuteen rata-auton, joka kehitettiin alun perin PlayStation 4 -virtuaaliajoon. Audi e-tron Vision Gran Turismo otettiin ratataksikäyttöön Roomassa 14. huhtikuuta.
Audin prototyyppien tuotantokeskuksen työntekijät kehittivät ja tuottivat 11 kuukauden aikana ainutlaatuisen auton, joka perustuu PlayStationilla pelattavan Gran Turismo -pelin Audi e-tron Vision -autoon.
Miljoonia myynyt Gran Turismo -peli on saavuttanut kultti-aseman pelaajien keskuudessa ympäri maailman.
Audi on tehnyt yhteistyötä Gran Turismo -pelin luojien, Sonyn ja Polyphony Digitalin kanssa, lähes 20 vuotta.
Audin suunnittelijat loivat Audi e-tron Vision Grand Turismon pelin 15-vuotispäivän kunniaksi järjestettyyn kilpailuun, jota varten lukuisat autonvalmistajat loivat virtuaalisia kilpa-autoja.
Moni näistä konseptiautoista on myöhemmin rakennettu täysikokoisina ja esitelty messuilla. Audi e-tron Vision Gran Turismo on kuitenkin näistä autoista ensimmäinen, jota käytetään todellisessa rata-ajossa täysin toimivana ajoneuvona.
Audi on tietoisesti ottanut mukaan design- ja värielementtejä legendaarisesta Audi 90 quattro IMSA GTO -mallista, jolla yhtiö hurmasi moottoriurheilun fanit vuonna 1989 Pohjois-Amerikan IMSA GTO -sarjassa.
Kuljettajina toimivat muun muassa Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Hurley Haywood ja Scott Goodyear.
Kevyen rakenteen, quattro-nelivedon ja tehokkaan viisisylinterisen turbomoottorin yhdistelmänä auto oli aikaansa edellä.
Kolme sähkömoottoria
Audi e-tron Vision Gran Turismossa on täyssähköinen, jatkuva neliveto, joka jakaa voiman pyörille tarpeen mukaan.
Konseptiautoa kuljettaa kolme 200 kW:n sähkömoottoria. Kaksi sähkömoottoria vauhdittaa taka-akselia ja kolmas etuakselia hyödyntäen yksittäisiä komponentteja tulevaisuuden Audi e-tronista.
Järjestelmä tuottaa tehoa yhteensä 600 kW (815 hv). Käyttöpainoltaan 1 450 kilon painoisen sähköauton teho-painosuhde on 1,78 kiloa per hevosvoima.
Paino jakautuu tasaisesti etu- ja taka-akselille suhteessa 50:50. Audi e-tron Vision Gran Turismo kiihtyy nollasta sataan alle 2,5 sekunnissa.
Futuristinen ratataksi on mukana kaikissa Euroopan Formula E -kilpailuissa sekä lukuisissa muissa tapahtumissa vuonna 2018.
Ohjauspyörän takana vuorottelevat entinen DTM-kuljettaja, sveitsiläinen Rahel Frey ja Le Mans -voittaja, italialainen Dindo Capello.