F1: Mika Häkkinen ottaa kantaa Singaporen kisan tuomaritoimintaan

29.9.2017 23:39

Peliyhtiö Unibetin F1 Insider Mika Häkkinen käsittelee uudessa kolumnissaan muun muassa Singaporen tapahtumia.

– FIA:n päätös olla rankaisematta kuljettajia viime viikon Singaporen GP:n tapahtumista oli oikea. Olosuhteet olivat ainutlaatuiset. Kuskit eivät olleet ennen kokeneet märkiä oloja iltakisassa, eikä heillä ollut tilaisuutta testata renkaiden pitoa puhumattakaan vesisuihkuista spottivalojen alla, Häkkinen toteaa.

Kimi Räikkönen sai megahyvän lähdön, minkä luulen yllättäneen Max Verstappenin ja Sebastian Vettelin. Max ei odottanut Kimin nousevan sisäkautta hänen rinnalleen, ja Seb oli todella yllättynyt tajutessaan Kimin olevan molempien rinnalla! Kyseessä oli puhdas kilpailutilanne, ja näiden kolmen kuljettajan pahin rangaistus oli joutua keskeyttämään ennen ensimmäistä mutkaa, Häkkinen jatkaa.

Singaporen tulos Mercedekselle onnenpotku

– On puhuttu paljon Lewis Hamiltonin etulyöntiasemasta, sillä hän johtaa nyt mestaruustaistoa 28 pisteellä. Se on kuitenkin vain luku eikä tarkoita vielä mitään, koska pistetilanne voi äkkiä liikahtaa toiseen suuntaan. Muistattehan, että viime vuonna Malesiassa Lewis kärsi moottoririkon, mikä suurelta osin maksoi hänelle maailmanmestaruuden. Olemme nähneet tilanteen muuttuvan nopeasti ennenkin, ja olen varma, että niin käy taas, sillä tämä kausi on erittäin tiukka, Häkkinen muistuttaa.

– Singaporen tulos oli tietenkin Mercedekselle iso onnenpotku, mutta uskon, että jäätyään aika-ajoissa Ferrareiden ja Red Bullien taakse talli lähti kilpailuun tietäen, että hyvä tulos on silti mahdollinen. Kuljettajien virheet ovat yleisiä Singaporessa, kuivissakin olosuhteissa, pelkästään radan luonteen takia. Turva-auto voi muuttaa kaiken, ja olen varma, että Mercedeksellä oli monta strategiaa, joilla he olisivat nostaneet Lewisin ja Valtterin lähemmäs kärkeä. Loppujen lopuksi heillä ei ollut huolen häivää.

– Nyt kun Malesia on ovella, Ferrari ajattelee varmasti positiivisesti ja paiskii töitä kuroakseen piste-eroa kiinni. Suorituskyvyn suhteen heillä tuskin on syytä huoleen; he ovat taas kilpailukykyisiä, ja oikeastaan odotan myös Red Bull Racingin olevan nopea. Auton takapään pitää Malesiassa olla supervakaa. Moni ajattelee erittäin pitkiä suoria, mutta kuten yleensä, tiukat mutkat 1, 2 ja 3 ovat avainasemassa, ja keskisektorissa tärkeää on pitää vauhti yllä mutkissa. Odotan taas kolmen tallin kamppailua.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!