Euroopan ensimmäinen riippumaton sähköautojen toimintamatkatesti paljasti yhden merkittävän asian

Testatut autot ja testaajat.

28.7.2018 23.40

Kesällä tehtiin Espanjassa kymmenen sähköauton toimintamatkatesti. Testissä mitattiin todellinen toimintamatka ajamalla autoilla akut tyhjiksi.

Testi tehtiin Barcelonan ympäristössä ja Barcelonan moottoriradalla.

Testiautoja ajoivat eurooppalaiset autotoimittajat. Suomea ja Baltian maita edusti Ilta-Sanomien Tommi Lempinen.

Todellisten toimintamatkojen lisäksi saatiin testissä selville yksi merkittävä asia. Uuden päästömittausten WLTP-sykli pitää nimittäin yllättävän hyvin paikkansa.

Kaikilla uusilla autoilla pitää 1.9.2018 olla WLTP-standardin mukainen kulutuslukema.

Tämä tarkoittaa käytännössä, että valmistajan ilmoittaman sähköauton WLTP-syklin mukainen toimintamatka hyvin todennäköisesti pitää paikkansa. Joillakin autoilla päästiin testissä jopa luvattua pidemmälle.

Kaikki testatut autot ylittivät 200 kilometrin rajan ja neljällä autolla päästiin testissä yli 300 kilometriä. Nämä neljä ovat Teslan mallit S ja X sekä Opel Ampera-e ja Jaguar I-Pace.

Testissä ei pyritty säästämään

Testissä ajettiin surutta säästämättä virtaa. Autoissa käytettiin ilmastointilaitteita ajon aikana, eikä auton mahdollisia eco-tiloja käytetty ollenkaan.

Testin aikana ei siis pyritty ajamaan mahdollisimman pitkään, vaan simuloiman päivittäistä käyttöä mahdollisimman hyvin.

Testissä ei tosin voitu ottaa huomioon talviolosuhteita.

Kaikki testatut autot olivat Jaguaria lukuun ottamatta tuotantoautoja. Jaguarin versio oli esituotannon prototyyppi.

Kaikissa autoissa oli ajon aikana yksi henkilö ja kuljettajaa vaihdettiin noin 40 kilometrin välein.

Testireitti kulki vaihtelevaa reittiä, joka sisälsi muun muassa maanteitä, moottoriteitä ja kaupunkikatuja.

Kaikilla autoilla ajettiin sama 180 kilometrin reitti jonossa. Pidemmän toimintamatkan autoilla ajettiin sama kierros toistamiseen.

Kun ajomatkaa oli auton oman mittarin mukaan jäljellä enää 50 kilometriä, siirryttiin ajamaan moottoriradalle. 

Moottoriradalla autoilla ajettiin nopeudella 70 km/h, kunnes mittari näytti akun olevan tyhjä. Tämän jälkeen autoilla ajettiin vielä varikkoalueella, kunnes autot pysähtyivät.

Pisimmälle päästiin molemmilla tesla-Malleilla, yli 400 kilometriä. Viidellä autolla päästiin vain alle 250 kilometriä.

Testin järjesti Espanjalainen autosivusto Coches.net yhdessä Autobest-tuomariston kanssa.

Näin pitkälle päästiin

                                 Testimatka     WLTP-arvo

Hyundai Ioniq EV     211,900 km    204 km

Kia Soul                     218,425 km    185 km*

Nissan Leaf              227,990 km     285 km

BMW i3                     231,745 km    225 km

VW e-Golf                 231,760 km      219 km

Renault Zoe 40        284,270 km      300 km

Jaguar I-Pace            313,560 km    480 km
Opel Ampera-e        377,200 km      380 km
Tesla Model X          400,070 km      430 km*

Tesla Model S          422,650 km      461 km*

* arvioitu WLTP-arvo

Akkujen koko

BMW i3                      33,2 kW/h
Hyundai Ioniq EV     30,5
Jaguar I-Pace            90
Kia Soul                     33
Nissan Leaf               40
Opel Ampera-e         60
Renault Zoe 40         41
Tesla Model S         100
Tesla Model X         100
VW e-Golf               35,8

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here