2.10.2017 22.10
Koko EU:n laajuinen henkilö- ja pakettiautojen eCall-hätäviestipalvelu etenee. Ensi vuonna liikenteessä tavataan autoja, jotka soittavat onnettomuuden sattuessa automaattisesti suoraan hätäkeskukseen, todetaan Trafin tiedotteessa.
Lokakuun alusta kaikilla unionin alueen hätäkeskuksilla tulisi olla valmius ottaa vastaan autojen onnettomuustilanteissa automaattisesti lähettämiä viestejä.
eCall-hätäviestinpalvelun avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyy tarkasti hätäkeskukseen ja apua pystytään lähettämään mahdollisimman pian. Samalla avautuu myös puheyhteys auton ja hätäkeskuksen välille.
– Onnettomuustilanteissa eCall lähettää hätäkeskukseen datapaketin, mikä sisältää tietoa muun muassa ajoneuvon kulkusuunnasta, sijainnista, ajoneuvotyypistä sekä myös siitä, onko hälytys tehty manuaalisesti vai automaattisesti. Näiden tietojen avulla pystymme välittämään onnettomuuspaikalle lähimmän ja tarkoituksenmukaisimman avun, kuvailee Hätäkeskuslaitoksen teknisten palvelujen johtaja Jukka Aaltonen uutta hätäviestipalvelua.
Ensimmäiset eCall-palvelua hyödyntävät autot liikenteeseen ensi vuonna
Maaliskuun 2018 jälkeen tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautomallit tulee olla varustettuja eCall-palvelulla ja onkin arvioitu, että ensimmäiset palvelua hyödyntävät autot tulevat liikenteeseen Suomessa ensi vuoden aikana.
Monilla autovalmistajilla on myös omia hätäviestisovelluksia, joita voi edelleen käyttää. Kaikille ilmaisen eCall-palvelun hyötyinä on sen toimivuus koko EU:n alueella sekä se, että eCall ottaa suoraan yhteyden hätäkeskukseen.
– Hätäkeskuslaitos suosittelee ajoneuvovalmistajille yleiseurooppalaista eCall-järjestelmää, mistä hätäpuhelu ohjautuu suoraan hätäkeskukseen ilman välikäsiä. Hätäkeskustietojärjestelmä on yhteensopiva vain eCallin kanssa, Aaltonen kertoo.