Emil Lindholm ja kartturi Reeta Hämäläinen ajoivat dramaattisen Tunturirallin voittoon

Arctic Lapland Rally käynnisti seitsemän osakilpailua käsittävän Ralli SM-kauden.

Kymmenen erikoiskoetta ja 220 erikoiskoekilometriä sisältäneen legendaarisen kaksipäiväisen seikkailun voittoon ajoi hallitseva SM1-luokan Suomen mestari Škodan Emil Lindholm kartturinsa Reeta Hämäläisen kanssa. Etenkin kilpailun viimeinen erikoiskoe Ristilampi tarjosi rutkasti draamaa tilanteiden vaihdellessa aivan viime metreille saakka.

Perjantain avauspäivän reilun 10 sekunnin kaulaan päättänyt Lindholm repäisi lauantain ensimmäiselle erikoiskokeelle sellaisen eron, että muilla ei pitänyt olla asiaa enää kärkitaisteluun. 17 sekunnin pohja-aika ja toisena ajanut Teemu Asunmaa oli ennen neljää viimeistä erikoiskoetta perässä jo lähes puoli minuuttia.

Tauon jälkeisellä Heinunkierron kahdeksannella erikoiskokeella tilanne kuitenkin tasoittui Asunmaan eduksi, kun Lindholm joutui väistämään tiellä olleita poroja. Ero kilpakumppaneiden välillä kaventui enää reiluun kuuteen sekuntiin.

Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella Asunmaa repäisi ja siirtyi johtoon vaivaisella 0,1 sekunnin erolla. Legendaarinen Tunturirallin viimeinen erikoiskoe Ristilampi otti kuitenkin omansa Asunmaan ajautessa lumipenkkaan. Lapiotyöt maksoivat Asunmaalle reilut 11 minuuttia ja tuloksena oli SM1-luokan viimeinen sija.

Lindholm pääsi näin ollen nostelemaan himoittuja poronsarvia Lordin aukiolla nyt toista kertaa urallaan.

– Tämä oli kyllä todella yllätyksellinen kisa. Ei ollut meilläkään helppoa. Täältä tulevat 1,5-kertaiset pisteet auttavat, mutta kausi on pitkä ja seuraava Riihimäen osakilpailu tulee äkkiä vastaan, Lindholm tunnelmoi.

Toiseksi nousi päätöspäivänä hyvää vauhtia pitänyt Viron Egon Kaur, joka jäi maalissa Lindholmista kuitenkin reilusti yli minuutin. Viime vuoden SM-hopeamitalimies Mikko Heikkilä oli kolmas.

SM2-luokan kärjessä kovaa katoa

SM2-luokan kaksi edellistä Suomen mestaruutta nimiinsä vienyt Ville Hautamäki hallitsi luokan tapahtumia aina kilpailun toiseksi viimeiselle erikoiskokeelle. Sarriojärven erikoiskokeella kohtalo puuttui kuitenkin peliin ja tuloksena oli keskeytys tekniseen vikaan. Läpi koko kilpailun Hautamäen jälkeen toisena ollut Vesa Hirvonen peri johtopaikan ennen viimeistä erikoiskoetta.

Ristilampi näytti kuitenkin pahat puolensa myös Hirvoselle, joka ajoi nuottivirheen johdosta penkkaan. Näin ollen vielä ennen toiseksi viimeistä erikoiskoetta kolmantena ollut Miikka Vuokila nousi dramaattisten vaiheiden jälkeen luokan voittoon.

Luokan toiseksi nousi Erno Kinnunen ja kolmanneksi Juha Pasanen.

Korhonen uuden SM3-luokan debyyttivoittaja

Uuden sukupolven nelivetoiset Rally3-luokituksen autot debytoivat Rovaniemellä uudessa SM3-luokassa neljän auton voimin. Luokan kärjessä koko kisan viilettänyt Lauri Joona kärsi ennen viimeistä erikoiskoetta teknisistä ongelmista ja joutui antautumaan voittotaistelusta.

Joonan kanssa käytännössä koko kisan ajan tasaista kamppailua käynyt Roope Korhonen peri näin ollen kärkipaikan ja nousi uuden SM3-luokan historian ensimmäiseksi voittajaksi.

Luokan toiseksi nousikotikisaansa ajanut kokenut Ville Ruokanen, ennen kolmanneksi pudonnutta Lauri Joonaa.

SM4-luokassa hurja taistelu voitosta – Lassila ajoi vakioluokan ykköseksi

Ensimmäisen päivän päätteeksi näytti jo siltä, että luokan ennakkosuosikki Henri Hokkala ei voittotaisteluun mukaan ehtisi. Kakkospäivän avanneella Ahmavaaran liki 45-kilometrisellä erikoiskokeella Hokkala täräytti tauluun kuitenkin yli 30 sekunnin pohjat ja nousi kärkimies Toni Herrasen kantaan.

Herrasella sama erikoiskoe ei sujunut alkuunkaan, sillä tuloksena oli vasta luokan neljänneksi nopein aika ja reilut 50 sekuntia heikompi noteeraus Hokkalaan nähden.

Päivähuollon jälkeisellä kahdeksannella erikoiskokeella Hokkala nousi jopa luokan kärkeen, mutta paremmilla renkailla yhdeksännelle erikoiskokeelle startannut Herranen kuittasi sijan takaisin hurjalla pohja-ajalla.

Ristilampi osoitti haastavuutensa myös SM4-luokalle, kun Hokkala rysäytti rajusti ulos. Herranen kuittasi voiton näin ollen yli minuutilla ennen Hokkalan paikan perinyttä Kristian Niemistä.

Kolmanneksi ajoi lopulta Benjamin Korhola, joka kuittasi paikan kärkitaistelussa mukana olleelta Oskari Heikkiseltä. Viime vuoden SM5-luokan mestari Heikkisen matka päättyi keskeytykseen Ristilammen pimenevässä illassa.

Vakio 1600-autojen SM5-luokassa saatiin pienoinen yllättysvoittaja, kun Ford Fiestaa käskyttänyt Leevi Lassila ajoi luokan ykköspallille. Lassila nousi kärkeen kilpailun neljännen erikoiskokeen päätteeksi, eikä luopunut paikastaan lopuilla erikoiskokeilla.

Ennakkosuosikin viittaa pitänyt Jere Pensas ajoi toiseksi ja Miko Kiminki kolmanneksi.

Arctic Lapland Rally: Alustavat tulokset

SM1-luokka
1. Emil Lindholm 1:53:30,8
2. Egon Kaur +1:23,7
3. Mikko Heikkilä +1:50,0

SM2-luokka
1. Miikka Vuokila 2:08:57,8
2. Erno Kinnunen +1:33,6
3. Juha Pasanen +1:53,1

SM3-luokka
1. Roope Korhonen 2:00:44,4
2. Ville Ruokanen +1:19,7
3. Lauri Joona +2:03,4

SM4-luokka
1. Toni Herranen 2:09:57,9
2. Kristian Nieminen +1:08,8
3. Benjamin Korhola +2:29,8

SM5-luokka
1. Leevi Lassila 2:20:55,4
2. Jere Pensas +1:26,9
3. Miko Kiminki +3:36,3

SM-luokkien alustava pistetilanne 1/7 osakilpailua

SM1-luokka
1. Emil Lindholm 34p
2. Egon Kaur 25p
3. Teemu Asunmaa 20p

SM2-luokka
1. Miikka Vuokila 34p
2. Erno Kinnunen 25p
3. Juha Pasanen 20p

SM3-luokka
1. Roope Korhonen 34p
2. Ville Ruokanen 25p
3. Lauri Joona 20p

SM4-luokka
1. Toni Herranen 34p
2. Kristian Nieminen 25p
3. Benjamin Korhola 20p

SM5-luokka
1. Leevi Lassila 34p
2. Jere Pensas 25p
3. Miko Kiminki 20p

Tiimit
1. Printsport Junior Team 54p
2. TGS Skoda Team 38p
2. Rautio Motorsport 38p

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here