14.9.2018 14.49
DS 3 Crossback -mallin on tarjolla useampia polttomoottoreita ja yksi sähkömoottori.
Sähkömoottori tulee tarjolle vuoden 2019 toisella puoliskolla. Auton toimintamatka yhdellä latauksessa on 300 km (WLTP). Akkujen lataus onnistuu nopeimmiten 30 minuutissa. Akusto on sijoitettu lattian alle.
e-DS 3 Crossbackin sähköinen voimalinja
- Sähkömoottorin 100 kW / 136 hv (maksiminopeus = 150 km /h sport-ajotavalla)
- Litiumioniakuston 50 kWh lattian alla
- Jarrutusenergian talteenottojärjestelmän
- Laturin 7 kW (optio 11 kW)
- Latausjärjestelmän, joka mahdollistaa lataamisen kotitaloussähköllä, Wallboxilla ja supernopealla latauksella 100 kW asti
- Aktiivisen akuston viilennysjärjestelmän 100 kW pikalatausta varten
- Auto on varustettu myös uuden sukupolven lämpöpumpun matkustamon lämmittämistä varten
Suorituskyky
- Toimintamatka 300 km WLTP-mittaustavalla
- Vääntömomentti 260 Nm
- Kiihtyvyys 0- 50km/h 3,3 s ja 0-100 km/h 8,7 s
- Maksiminopeus 150 km/h
- 100 kw supernopea latausjärjestelmä, 10 km toimintamatkan lataus yhdessä minuutissa (WLTP). Esimerkiksi akuston lataus 80 prosenttiin vie 30 minuuttia.
- 90 minuuttia 100 km toimintamatkan lataukseen tai kahdeksan tuntia akun täyteen latautumiseen
DS 3 Crossbackiin on ensimmäisenä automallina tarjolla viimeisimmän sukupolven PureTech 155 -bensiinimoottori yhdistettynä 8-portaiseen EAT8-vaihteistoon.
Muita bensiinimoottorivaihtoehtoja ovat PureTech 130 ja 100. Lisäksi tarjolla on kaksi dieselmoottoria, BlueHDi 130 ja 100.
Viisi eri tunnelmaa
Autoon saa personoinnin avulla viisi eri DS-tunnelmaa:DS Montmarte, DS Bastille, DS Performance Line, DS Rivoli, DS Opera sekä La Première limited edition.
Näistä jokainen luo oman tunnelmansa yhdistelemällä värejä ja materiaaleja niin auton sisällä kuin ulkopuolellakin.
On rei’itettyä nahkaa, tehostetikkauksia timanttikuvioineen, verkkomaista kangasta, Alcantaraa, kokonaan nahalla päällystettyjä ohjauspyöriä, kromikoristeita jne.
Auton ulkopuolelta löytyy lisää yksityiskohtia, kuten konepellin ja ovien alaosien logot sekä eteen ja taakse sijoitetut kromikoristeet.
DS 3 Crossbackin keskikonsoli on perintöä DS 7 Crossbackistä. Keskikonsoli käsittää vaihteenvalitsimen, sähköisen seisontajarrun, toggle switch -painikkeet sekä älypuhelimen latauspisteen, säilytyslokeroita, sekä käytännöllisen liukuvan käsinojan.
Audiojärjestelmien kehittäminen on toteutettu yhteistyössä ranskalaisen Focalin kanssa. Hifi-järjestelmä käsittää DS 3 Crossbackissä 12 kovaäänistä ja yhden 515 W vahvistimen.
Uutta tekniikkaa
DS 3 Crossback on varustettu uuden sukupolven älykkäillä DS Matrix Led Vision -ajovaloilla. Tämän teknologian ansiosta kuljettaja voi maantiellä ajaessaan pitää täydet valot koko ajan päällä häikäisemättä vastaantulijoita.
Nämä Full led -ajovalot koostuvat kolmesta samanlaisesta led-moduulista kohtaamisvaloja varten ja yhdestä 15 riippumattomaan osioon jaotellusta Matrix Beam -moduulista kaukovaloja varten.
Osiot syttyvät ja sammuvat automaattisesti tuulilasin ylälaitaan sijoitetun kameran tarkkaillessa ympäristöä. DS Matrix Led Vision -järjestelmän ansiosta kaukovalot syttyvät ja sammuvat automaattisesti, kun kohtaava tai edessä ajava ajoneuvo lähestyy.
DS Drive Assist ajoavustinjärjestelmä avaa ovet puoliautonomiseen autoiluun. Tutkan ja kameran avulla DS 3 Crossback mukautuu vallitseviin liikenneolosuhteisiin seuraten automaattisesti kuljettajan valitsemaa ajolinjaa auton pysytellessä omalla kaistallaan ja säätäen automattisesti nopeuden ja turvavälin oikeaksi edellä ajavaan autoon verrattuna.
Kuljettaja voi ottaa ohjat omiin käsiinsä aina niin halutessaan. Järjestelmä toimii 180 km/h nopeuteen saakka. Järjestelmä otettiin ensi kerran käyttöön DS 7 Crossbackissä.
DS Park Pilot pysäköi auton kuljettajan koskematta polkimiin tai ohjauspyörään. Järjestelmä havaitsee vapaan pysäköintitilan sen ohi enintään 30 km/h nopeudella ajettaessa.
Kuljettaja ilmoittaa tällöin kosketusnäytön avulla haluavansa pysäköidä joko kadun varren suuntaisesti tai vinottain. Tämäkin järjestelmä oli ensimmäisenä käytössä DS 7 Crossbackissä.
DS Smart Access -järjestelmän avulla voi avata ja sulkea ovet sekä käynnistää auton älypuhelimella MyDS-sovelluksen avulla.
Auton käytön voi delegoida sille, jolle haluaa autonsa lainata avaimia hänelle antamatta. Toiminto perustuu bluetooth-toimintoon, siksi sen käyttö on mahdollista myös ilman GSM-yhteyttä. Voidaan jakaa samanaikaisesti jopa viidelle käyttäjälle.
Hätäjarrutus havaitsee myös jalankulkijat
DS 3 Crossback on DS:n mukaan suunniteltu arkkitehtuuriltaan suojaavaksi, esimerkiksi ovien rakennetta on vahvistettu ja auto on varustettu kahdeksalla turvatyynyllä. Aktiivista turvallisuutta parantavat monet ajoavustinjärjestelmät: kaistavaroitin, liikennemerkkien tunnistus jne.
Automaattinen hätäjarrutus havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät myös pimeän aikaan – ainoana kokoluokassaan.
Auto on varustettu viimeisimmän sukupolven tutkalla, joka laajentaa jarrutuksen toiminta-aluetta.
Hätätapauksessa auto pystyy jarruttamaan ilman kuljettajan toimenpiteitä. Toiminto aktivoituu automaattisesti 5 km/h nopeudesta alkaen ja toimii 140 km/h nopeuteen asti.
Digitaalinen mittaristo
Auton digitaalimittaristo on personoitavissa ja digitaalikosketusnäyttö on grafiikaltaan täysin uusi.
Kuljettaja voi valita intuitiivisen digimittariston näyttöruudulle ajoon liittyvää tietoa viiden eri vaihtoehdon väliltä.
Värillisen heijastusnäytön avulla kuljettajan katseen korkeudelle sijoitetulle läpinäkyvälle levylle välittyy ajon kannalta tärkeää tietoa: nopeus, vakionopeudensäätimen ja nopeudenrajoittimen tiedot, liikennemerkkitiedot, ajoavustinjärjestelmät ja navigointi.
10,3 tuuman kosketusnäytölle voi siirtää älypuhelimen sovellukset navigoinnin viimeistellessä kokonaisuuden. Kosketusnäyttö on sijoitettu kojelaudan yläosaan, jotta tiedot olisivat vaivattomasti näkyvillä.
Piilotetut ovenkahvat
Autossa on koriin integroidut ovenkahvat. Ne olivat ensi kertaa esillä DS X E-Tense -konseptiautossa ja nyt ensimmäisen kerran sarjavalmisteisessa DS 3 Crossbackissä.
Periaate on yksinkertainen: ovenkahvat tulevat esiin tarvittaessa ja muulloin ne piiloutuvat huomaamattomiksi auton kylkiin.
Avaimettoman autoon sisäänpääsyn ja käynnistyksen ansiosta ei tarvitse kuin lähestyä autoa 1,5 metrin päähän, niin lukitus aukeaa ja ovenkahvat tulevat esiin automaattisesti.
Oven avauduttua ja kuljettajan istuuduttua ohjauspyörän taakse ovenkahvat painuvat piiloon ja ovet lukkiutuvat automaattisesti.
Auto valmistetaan Poissyn tehtailla 30 km päässä Pariisista.