Pienten A- ja B-segmentin kokoluokan autot sekä keskikokoiset C-kokoluokan ensirekisteröidyt autot olivat viime vuonna pääosin bensiinikäyttöisiä.
Dieselin osuus on Suomessa laskenut viime vuosina hieman alle neljännekseen ensirekisteröinneistä.
Suomessa dieselin suosio on ollut viime vuosikymmenten ajan selvästi pienempi kuin Euroopassa keskimäärin – viime vuonna esimerkiksi Ruotsissa 37,6 prosenttia ja Saksassa 32,3 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä.
Dieselin rooli on vahva D- ja E-segmentin henkilöautomalleissa, keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa sekä suurissa tila-autoissa, joissa dieselin hyvä polttoainetalous korostuu.
Viime vuonna ensirekisteröidyistä D-segmentin autoista lähes 40 prosenttia oli dieselkäyttöisiä.
Tätä suuremman kokoluokan E-segmentin autoista noin 85 prosenttia oli dieselkäyttöisiä.
Keskikokoisissa katumaastureissa dieselin osuus oli hieman alle kolmannes ja suurissa katumaastureissa ja suurissa tila-autoissa hieman yli puolet.
Käyttövoimien valikoima monipuolistuu
Autojen käyttövoimavalikoima on selvästi monipuolistunut viime vuosien aikana.
Sähköautojen osuus oli viime vuonna jo lähes 5 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Suomessa ensirekisteröidyistä sähköautoista noin 85 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja täyssähköautojen osuus jäi noin 15 prosenttiin.
Myös kaasuautojen ensirekisteröinnit olivat viime vuonna selvässä kasvussa.