Caradolta kolme matkailuautouutuutta

Saksalainen, Erwin Hymer –konserniin kuuluva Carado kasvattaa mallistoaan mallivuodelle 2021 huomattavasti. Uutuuksia on tulossa kolmeen ajoneuvosegmenttiin, todetaan Caradon tiedotteessa.

Alkuvuodesta 2019 esitelty kapeakorinen van-sarja saa jatkoa kolmannella pohjaratkaisulla, V339. Tässä 6,86-metrisessä mallissa on saarekevuode.

Aikaisemmin mallistoon on esitelty alle kuusimetrinen V132 poikittaisella parivuoteella ja pitkittäisvuodemalli V337.

Van-sarjan etuna peltikuoriseen retkeilyautoon on se, että ajoneuvo on rakennettu paremmin lämpöä pitävään matkailuautokoriin. Eikä van myöskään ole merkittävästi peltikuorista autoa leveämpi ja pituutensa osalta joko samassa alle 6 metrin luokassa tai alle puoli metriä pidempi kuin pisimmät retkeilyautot.

Varustuksen osalta vanissa on puolestaan kaikki samat elementit kuin normaalissa matkailuautossa, mutta varusteiden mitoista on paikoin hieman jouduttu tinkimään.

Mallivuoden 2021 aikana Caradon van-mallistoon saa myös todella laajasti varustellun Citroënin alustalle rakennetun Europa Edition erikoismallin.

Suomeen varusteltuna hinta alkaa alle 52 000 eurosta. Edullisin van-sarjan perusauto, Fiat-pohjainen V132 puolestaan maksaa alle valtavirtaluokan henkilöauton hinnan, 44 000 euroa.

Pitkästä aikaa uusi alkovimalli

Carado tuo kaudelle 2021 markkinoille vuosien tauon jälkeen uuden alkovimallin. Alkovit ovat olleet viime vuosina isoja, kuudelle hengelle tarkoitettuja versioita. Nyt mennään kuitenkin pienempään ja näppärämmin hallittavaan suuntaan.

Uusi Carado A132 on pohjaltaan pitkältä samanlainen kuin juuri mallistosta poistuva puoli-integroitu T132 eli autossa on iso takatalli ja poikittainen parivuode takana. Nyt siis erona on alkovin kyhmy keulalla ja se, että auto tarjoaa kunnolliset makuupaikat neljälle hengelle.

Pituutta autolla on vain 5,95 metriä eli se on myös ajossa todella näppärä. Alle 48 000 euron perushintakin houkuttelee, joten uusi malli on mitä oivallisin nelihenkisen perheen aloitusauto.

Carado A 132. Kuva: Caraado.

Erillään istuen

Kolmas Caradon uutuus on niin sanotulla face-to-face –istuinryhmällä varustettu puoli-integroitu T459. Euroopassa – etenkin Ranskassa – tämä pohjaratkaisu on nostanut suosiotaan jo vuosi, mutta nyt se on rantautunut vahvasti muuallekin, myös Suomessa myytäviin matkailuautoihin.

Ideana on suureksi kasvatettu istuinryhmä ja siihen tavalliseen tapaan liittyvät kääntyvät ohjaamon istuimet. Istuinryhmää voidaan käyttää yleensä vaikkapa kuuden hengen illanistujaisiin tai vain pariskunnan ollessa liikkeellä, ryhmässä istutaan väljästi vastakkain.

Varsin usein face-to-face –istuinryhmän yksi positiivinen ulottuvuus jää varjoon: koska sivuttain sijoitetuista sohvista nousevat ylös kolmipisteturvavöillä varustetut matkustajapaikat, niihin saadaan leveys- ja pituussuunnassa todella väljät ja mukavat pitkän matkan istumapaikat. Tukena on kaiken lisäksi keskellä oleva pöytä.

Isofix vakiovarusteena

Viime vuonna ajoneuvojen tiiveysturva nousi viidestä vuodesta seitsemään vuoteen. Tänä vuonna ilahdutetaan pienten lasten kanssa liikkuvia, sillä kaksi Isofix-kiinnitystä ovat nyt vakiovarusteena. Retkeilyautoihin puolestaan saa harmaavesisäiliöön eristyksen lisäksi myös lämmityksen. Retkeilyautojen pisimmän 640-mallin vuoteet on puolestaan paremmin rakennettavissa erillisvuoteiksi.

Caradon mallivuoden 2021 mallistoon kuuluu uudet laajat varustepaketit tiettyihin suosikkimalleihin – T338, T447, T459 sekä integroidut ja retkeilyautot.

Hintaetu lasketaan maahantuojan mukaan useissa tuhansissa euroissa ottipa autoonsa sitten Clever- tai Clever+-paketin.

Katso tästä muita matkailuautojuttuja.

Ensimmäiset näillä varusteilla olevat autot saapuivat Suomeen elokuussa, joukossa on myös kaksi retkeilyautomallia huippuvarustein.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!