BMW esittelee tulevaisuuden ajo- ja käyttäjäkokemuksen Consumer Electronics Show 2025 -messuilla Las Vegasissa 7.–10. tammikuuta.
Paikan päällä on ensimmäinen mahdollisuus kokea pian tuotantoon tuleva BMW iDriven versio ja sen kohokohta BMW Panoramic Vision. Näiden perustana oleva käyttöjärjestelmä tulee kaikkiin uusiin BMW-malleihin vuoden 2025 lopusta alkaen.
Neljä elementtiä, yksi tavoite: kuljettajakeskeisyyttä BMW-tyyliin
Uusi BMW iDrive yhdistää neljä keskeistä elementtiä ainutlaatuiseksi näyttö- ja käyttökonseptiksi.
- BMW Panoramic Vision on BMW:n kehittämä uusi tuulilasinäyttökonsepti, joka heijastaa sisältöä A-pilarista A-pilariin tuulilasin alaosassa olevalle mustalle pinnalle. Sisältö on näkyvissä kaikille matkustajille. Tärkeimmät ajotiedot heijastetaan suoraan kuljettajan näkökenttään ohjauspyörän yläpuolelle. Kuljettaja voi mukauttaa keskialueen ja oikealla olevan alueen sisältöä keskusnäytössä.
- Uusi valinnainen BMW 3D Head-Up Display -tuulilasinäyttö BMW Panoramic Visionin yläpuolella näyttää kuljettajan näkökentässä integroidut navigointi- ja automatisoidut ajotiedot. BMW Panoramic Visionin ja BMW 3D Head-Up Displayn sisällöt esitetään elegantisti koordinoidusti.
- Keskusnäytön tuttu mutta päivitetty valikkorakenne ja QuickSelect-toiminto mahdollistavat toimintojen ja sisällön helpon käytön kosketuksen avulla. Käytön yksinkertaistamiseksi erillinen näyttö on sijoitettu lähelle ohjauspyörää ergonomisesti ihanteelliseen paikkaan. Valittu sisältö (widgetit) voidaan siirtää BMW Panoramic Visioniin pyyhkäisemällä keskusnäytöltä. Widgettejä voi olla jopa kuusi, ja ne voidaan järjestää oman mieltymyksen mukaan BMW Panoramic Visionissa.
- Uusi monitoimiohjauspyörä käyttää BMW:n shy-tech-tekniikkaa: painikkeet ovat valaistuja käytettävissä olevien toimintojen korostamiseksi. Ohjauspyörä toimii ensisijaisena fyysisenä ohjaimena, ja sen painikkeet antavat aktiivista haptista palautetta. Painikkeilla on kohokuvioitu pinta, mikä auttaa niiden paikantamisessa. Näin kuljettajan ei tarvitse siirtää katsettaan tiestä. Avustinpainikkeet on sijoitettu ohjauspyörän vasemmalle ja sisältöpainikkeet oikealle puolelle.
Neljän elementin yhdistelmä luo uuden tulkinnan BMW:n perinteisestä ”kädet ohjauspyörällä, silmät tiellä” -strategiasta. Kuljettajaan keskittyvä ratkaisu esittelee ainutlaatuisen intuitiivisen, helppokäyttöisen ja ergonomisesti optimoidun käyttötavan.
BMW Panoramic iDrive tarjoaa kuljettajalle aina oikeaa tietoa oikeassa paikassa oikealla hetkellä. Optimoitu analogisten ja digitaalisten ohjainlaitteiden yhdistelmä hyödyntää säätimiä, painikkeita, kosketusta ja ääniohjausta. Tuulilasinpyyhkijöille, vilkuille, ulkotaustapeileille, äänenvoimakkuudelle ja vaihteenvalitsimelle on haptiset säätimet.
Muut toiminnot, kuten puhelinominaisuudet, medianhallintajärjestelmä, navigointi, kuljettajan avustinjärjestelmät, näyttöjen personointi, MyModes-tilojen valinta ja paljon muuta on optimoitu käytettäväksi kosketus-/ääniohjauksen tai monitoimiohjauspyörän avulla.
Uutta BMW Panoramic iDrivea kehitettäessä BMW Groupin käytettävyyslaboratorioissa tehtiin useita tutkimuksia, joihin osallistui noin 3 000 asiakasta. Lisäksi hyödynnettiin tietoa ja oppeja yli 22 miljoonan BMW-auton käyttöjärjestelmätiedoista.
Jokainen käyttölogiikasta tehty päätös perustuu dataan ja on tehty järjestelmällisesti. Samoin käyttäjäkokemuksen laajennetut personointimahdollisuudet ovat asiakkaiden mieltymysten ja vaatimusten mukaisia.
BMW:n käyttöjärjestelmä X: älykäs, monipuolinen, tulevaisuudenkestävä
BMW on itse kehittänyt uuden käyttöjärjestelmä X:n. Version 9 tavoin se perustuu Android Open Source Project (AOSP) -ohjelmistoihin. Se tarjoaa edeltäjiään suuremmat päivitysmahdollisuudet, mikä tekee siitä sekä tulevaisuudenkestävän että taaksepäin yhteensopivan.
Käyttöjärjestelmän lisääntynyt älykkyys mahdollistaa BMW Panoramic Visionin, valinnaisen BMW 3D Head-Up Displayn, keskusnäytön ja monitoimiohjauspyörän yhdistämisen toisiinsa niin, että fyysiset ja digitaaliset kokemukset sulautuvat yhteen.
Esimerkiksi saapuva puhelu näkyy BMW Panoramic Visionissa grafiikkana ja samaan aikaan ohjauspyörän painikkeen symboli syttyy vihreänä. Tämä osoittaa, että puheluun voi joko vastata painamalla painiketta tai hylätä se pyyhkäisemällä ohjauspyörän oikealla puolella.
Kun navigointikohde asetetaan kosketusohjauksella tai äänikomennolla, reitinohjaukset näkyvät BMW 3D Head-Up Displayssä ja lisätietoja teistä ja risteyksistä BMW Panoramic Visionissa. Koko kartta voidaan näyttää milloin tahansa keskusnäytöllä kokonaiskuvan saamiseksi.
Laaja kielimalli ääniavustimessa
BMW Intelligent Personal Assistant -avustin vastaa tavalliseen tapaan kehotukseen ”Hei BMW” tai monitoimiohjauspyörän painikkeen painamiseen. Avustimen toimintoja kehitetään jatkuvasti, ja ne viedään täysin uudelle tasolle Neue Klasse -malleissa laajan kielimallin integraation avulla.
Teknologiaa käytetään aluksi navigointiin, jolloin käyttäjä voi antaa komentoja luonnollisella kielellä, esimerkiksi ”vie minut latausasemalle, joka on lähellä ruokakauppaa.” Teknologiakumppani Amazonin osastolla CES-messuilla vierailijat voivat saada ensituntuman näistä mahdollisuuksista BMW X3:n beetaversiossa.
Kuten nykyisissä BMW:n tietoviihdejärjestelmissä, BMW Intelligent Personal Assistant voi kuljettajan niin halutessa tehdä ehdotuksia käyttäytymisen perusteella, mutta käyttöjärjestelmä X:n ansiosta entistä älykkäämmin.
Sopivissa tilanteissa BMW Intelligent Personal Assistant korostaa avustinjärjestelmiä, joita kuljettaja käyttää harvoin. Järjestelmä ehdottaa Sport Mode -tilan aktivoimista sopivilla teillä, jos kuljettaja on jo aiemmin aktivoinut Sport Mode -tilan. Jos kuljettaja jättää ehdotukset huomiotta useita kertoja, järjestelmä oppii ja lopettaa ehdotusten antamisen.
Muotoilulla ja teknologialla ainutlaatuinen käyttäjä- ja ajokokemus
Uusi BMW Panoramic iDrive on skaalautuva, ja se integroidaan vuoden 2025 loppupuolelta alkaen kaikkiin uusiin BMW-malleihin kaikissa ajoneuvoluokissa ja kaikilla voimansiirtoteknologioilla.
Kaiken keskiössä on ajokokemus. Uuden BMW Panoramic iDriven suunnittelun pohjana on periaate, että kuljettajan on voitava tuntea olonsa levolliseksi ja hallittava ajoneuvoa täysin. Erityistä huomiota on kiinnitetty yksityiskohtiin: käyttöliittymä on suunniteltu mahdollisimman intuitiiviseksi ja mukautuvaksi, jotta vuorovaikutus olisi saumatonta.
Tuloksena on kokonaisvaltainen kokemus, jota äänien, valojen ja innovatiivisen muotoilun harmoninen yhdistelmä vahvistaa. Jokaisella matkalla ihmisen ja ajoneuvon välille syntyy yhteys.
BMW Panoramic iDriven kokonaisvaltaisen kokemuksen toinen tärkeä osa-alue on Neue Klasse -mallien uusi HypersonX-äänikokemus. Sen on kehittänyt BMW Group Sound Design Studio, ja se koostuu 43 äänisignaalista sekä erityisistä ajoäänistä henkilökohtaista ja urheilullista ajotilaa varten. Moniulotteinen äänimaailma mukauttaa äänet ajotilanteeseen ja luo näin tunnepitoisen vuorovaikutuksen kuljettajan ja hänen BMW-autonsa välille.