BMW:n sähköautoihin uudenlaista muotoilua — ensimmäinen esimerkki Concept i4 Gran Coupe

Kuva: BMW.

BMW:n Concept i4 Gran Coupe tuo yhtiön sähköiseen mallistoon uudenlaista muotoilua, jossa urheilullinen ulkomuoto yhdistyy neliovisen auton tilavuuteen ja toiminnallisuuteen.

Uusi Concept i4 antaa ensimakua BMW i4 -sähköautosta, joka on valmistajan ensimmäinen täysin sähköinen keskikokoinen premium-auto.

BMW i4:n tuotanto käynnistyy ensi vuonna. Uudessa mallissa esitellään useita muotoiluratkaisuja, jotka tuodaan jatkossa uuteen sähköiseen mallistoon.

Autossa esitellään nyt uusi kaareva näyttö, jota käytetään i4-mallin ja iNext-mallin tuotantoversioissa.

Näyttöön on yhdistetty kaikki auton eri mittaristot, näyttötilat sekä valtaosa eri toimintojen ohjaamisesta. Heijastamattoman lasin ansiosta näyttöä ei tarvitse varjostaa lainkaan, mikä auttaa pitämään ohjaamon selkeänä ja ilmavana.

Auton kuljettaja voi valita kolmesta erilaisesta kokemustilasta (Core, Sport ja Efficient), jotka vaikuttavat auton näyttöön, äänimaailmaan sekä sisätilan ilmeeseen.

Core-tila on uusittu versio nykyisten mallien maailmasta, Sport-tila näyttää tiedot tiiviisti ja helpottaa reuna-alueiden seurantaa.

Efficient-tilassa kuljettaja voi valita uuden Assisted Driving View -näkymän, jossa hän saa mahdollisimman paljon tietoa auton anturien havainnoista. Pääpaino on ennakoivan ajon helpottamisessa.

BMW Concept i4 toimintamatka on 600 kilometriä* ja teho 390 kW/530 hv. Auto kiihtyy 4,0 sekunnissa sataan kilometriin tunnissa. Reippaista teholukemista huolimatta auton sähkömoottori on lähes äänetön.

Auton aerodynamiikkaa on parannettu lukuisilla ratkaisuilla perän diffuusoreista keulan umpinaiseen säleikköön.

Auton vanteissa on ilmanohjaimet ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Kun jäähdytintä ei ole, keulaan on sijoitettu auton toimintaa mittaavia antureita.
Säleikkö on kuitenkin jätetty visuaaliseksi elementiksi yhdistämään tulevaisuuden BMW:t menneisyyden malleihin.

Automallin julkistuksen yhteydessä BMW esittelee myös brändinsä uuden ilmeen ensimmäistä kertaa.

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here