BMW M täyttää 50 vuotta — katso harvinaisuudet!

BMW M-sarjan autot ovat ehkä tunnetuimpia sarjavalmisteisia urheiluautoja tai ainakin monessa mielessä eniten tunteita herättäviä.

Münchenin BMW museo on tänä vuonna pyöreitä täyttävän M-sarjan 50-vuotisen historian kunniaksi muuntautunut todelliseksi M-sarjalaisten fanien “must see”-kohteeksi.

“BMW M. The most powerful letter in the world.” -näyttelyssä on esillä kattavasti M-sarjan historiaa ja näyttelyyn on tuotu 26 toinen toistaan upeampaa ja harvinaisempaa M-mallia vuosien varrelta.

BMW M kilpa-autoja. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW 3.0 CSL 1972. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW 3.0 CSL 1972. Kuva: Antti Järveläinen.

Vuonna 1972 perustettu BMW M osasto aloitti työskentelyn alkuun vain 35 työntekijällä. Kilpa-autoiluun ensisijaisesti suunniteltu BMW 3.0 CSL debytoi European Touring Car Championship sarjassa vuonna 1973 ja voitti mestaruuden kuutena vuotena peräkkäin. Autoa voidaankin pitää erittäin tärkeänä alkutaipaleen uranuurtajana BMW Motorsportissa.

BMW M1 1978. Kuva Antti Järveläinen.

Kaikkien tuntema klassikko ja BMW M-sarjalaisten yksi tunnetuimmista esikuvista, BMW M1, esiteltiin vuonna 1978.

BMW M1:llä on monijakoinen ja osittain jopa surullinen historia. Alkuperäisen sopimuksen mukaan Lamborghinin oli määrä valmistaa keskimoottorista M1-mallia 400 kappaleen erä. Talousvaikeuksien takia Lamborghini vetäytyi sopimuksesta ja lopulta auto valmistettiin yhteistyössä italialaisen Italdesignin kanssa.

Kori ja sisustat tulivat valmiina BMW:lle Stuttgartiin, jossa moottori ja loppu tekniikasta asennettiin BMW:n toimesta. Auton 3,5-litrainen suorakutonen tuotti noin 270 hevosvoimaa ja kaikkiaan M1-malleja valmistettiin vain reilut 400 kappaletta.
BMW M1 on historiansa ja ominaisuuksiensa ansiosta kiistatta yksi superautomaailman historian mielenkiintoisimmista malleista.

BMW M1 2008 Hommage. Kuva: Antti Järveläinen.

Museon keskiaukiolle on tuotu 1980, -90 ja 2000 luvulta prototyyppejä, jotka eivät syystä tai toisesta koskaan päässeet tuotantoon asti. Prototyypit on pidetty täysin ajokuntoisina ja parhaimmillaan kyseistä mallia on tehty vain yksi kappale maailmaan.

BMW M5 Cabrio vm. 1989. Kuva: Antti Järveläinen.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy 1989 vuoden BMW M5 Cabrio -avomalliin. Sedan ja farmarimalleja kyseisestä korimallista valmistettiin M5 versioina, mutta avomalli ei koskaan päässyt sarjatuotantoon.

BMW M5 Cabrio vm. 1989. Kuva: Antti Järveläinen.

Sarjatuotannon aloitus peruttiin juuri ennen tuotannon aloitusta. Yhtenä syynä tuotannon viime hetken keskeytykselle on pidetty pelkoa vaikutuksista 3-sarjalaisen avomallin kysyntään. M5 Cabrion pellin alta löytyy 3,6-litrainen suorakutonen ja noin 310 hevosvoimaa.

BMW M5 Cabrio 1989. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW Z3 Roadster V12. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW Z3 Roadster V12 – valmistettu vain yksi kappale, ainoa laatuaan ja pieni kaksipaikkainen avoauto, jonka pellin alta löytyy valtava 5,4-litrainen V12 moottori.

Moottori on sama, joka löytyy 7-sarjan, 8-sarjan ja Rolls Royce Silver Seraph -mallin konepellin alta. Hevosvoimia moottorista löytyy BMW:n mukaan 321 kappaletta ja huippunopeus on 263 km/t.

3-sarjalaisista M-prototyyppimalleista esillä olivat vuoden 1986 M3 Pickup ja vuoden 2000 M3 Touring.

BMW M3 Pickup 1986. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW M3 Pickup 1986 Kuva: Antti Järveläinen.

M3 Pickup perustuu E30-korimallin avoautoon ja oli alun perin tarkoitettu Italian ja Portugalin markkinoille.

Tämä M3 Pickup on myös ainoa yksilö laatuaan ja lempinimeltään “Resi” on toiminut aktiivisesti 26 vuoden ajan vuoteen 2012 asti M-tehtaan sisällä tavarankuljettajana.

BMW M3 Touring 2000. Kuva: Antti Järveläinen.

M3 Touring puolestaan pohjautuu ikoniseen E46-korimalliin. BMW halusi tällä mallilla näyttää miten Motorsport yhdistetään käytännöllisyyteen, mutta valitettavasti tämäkin kappale jäi ainoaksi laatuaan ja tuotantoa ei koskaan aloitettu.

Nyt 50:nen M-juhlavuoden kunniaksi kaikkien aikojen ensimmäinen BMW M3 Touring -farmarimalli esiteltiin kesäkuussa Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Englannissa.

BMW 3.0 CSL 2015 Hommage. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW Turbo 1972. Kuva: Antti Järveläinen.

BMW Turbo1972. Kuva: Antti Järveläinen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN  PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE // 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here