BMW Alpina – bemarin kuoriin puetut harvinaisuudet eivät jätä kylmäksi

Video kertoo Alpinan 50 ensimmäisistä vuosista.

20.9.2017 12.05

Yli 50 vuotta huippuosaamista, intohimoisia työntekijöitä ja viimeiseen asti hiottua tuotekehittelyä tekee BMW Alpinasta autovalmistajan, jota on helppo kunnioittaa kuultuaan jo lyhyen pätkän firman menestystarinaa.

Kaikki lähti liikkeelle firman perustajan, Burkard Bovensiepenin intohimosta autoilua kohtaa, kun vuonna 1962 nuori mies kehitti Weberin kaksoiskaasuttajan BMW 1500:seen. Burkardin uudenlainen kaasuttaja sai paljon ylistystä automaailmassa niin medialta kuin myös BMW:ltä, joka antoi 1500-malliin asennetuille kaasuttajille täyden tehdastakuun.

Ensimmäinen päivä tammikuuta 1965 oli aika perustaa firma Kaufbeurenin kaupunkiin, vajaan 100 kilometrin päähän Münchenistä länteen. Firma lähti pyörimään aluksi kahdeksan työntekijän voimin.

Burkardin kehittämä tuplakaasuttaja ei jäänyt hänen ainoaksi keksinnöksi. 80-luvun puolivälissä Alpina oli ensimmäinen autovalmistaja, joka alkoi käyttämään kokonaan metallista katalysaattoria malleissaan. Myöhemmin kokonaan metallisia katalysaattoreita alettiin näkemään myös muiden autovalmistajien malleissa.

Nimekkäitä kuljettajia ja voittoja

Alpina hyppäsi nopeasti firman perustamisen jälkeen kilpa-automaailmaan ja Alpina keräsikin useita voittoja, kuten Euroopan touring autojen mestaruuden, voiton Span 24 tunnin kilpailussa ja voittoja monissa Saksan mestaruussarjoissa. Alpinalla oli palkkalistoillaan monia nimekkäitä kuljettajia, kuten Niki Lauda, James Hunt ja Brian Muir.

60- ja 70-luvun kilpa-autoajat vaihtuivat Alpinalla 70-luvun lopulla tehokkaiden katuautojen valmistamiseen. Tuohon aikaan 3-sarjalaiseen perustuva B6 ja 5-sarjalaiseen perustuva B7 olivat ensimmäisiä Alpinan valmistamia katuautoja.

B7 oli oman aikansa maailman nopein sedan 300 hevosvoimaa tuottavalla kolmen litran suorakutosella. Kiihtyvyys 0-100 km/h oli vain 6,5 sekuntia.

Alpina palasi kilpa-automaailmaan vielä pikaisesti 80-luvun lopulla ja vuonna 2011, jolloin se voitti 6-sarjaan perustuvalla B6 GT3 -autolla Saksan GT-sarjan.

Kolmosesta seiskaan

Tällä hetkellä Alpina-mallisto koostuu 3-sarjalaisista aina 7-sarjalaiseen, ja mallistosta löytyy myös X3:een perustuva XD3. Bensiinimoottori on saatavilla kaikkiin malleihin, pois lukien XD3. Diesel moottori on saatavilla 3-, 4- ja 5-sarjaisiin sekä XD3:seen, jonka moottorina on aina kolmen litran diesel suorakutonen.

1700:n auton vuositahdilla autoja toimitetaan ympäri maailmaa, mutta selvästi suurimmat vientikohteet Saksan jälkeen ovat USA ja mielenkiintoisena kohteena Japani. Kiina ja Australia ovat nyt myös kasvavia markkinoita.

BMW Alpina on edelleen perheyritys ja yrityksen perustaja Burkard johtaa toimintaa poikiensa Andreaksen ja Florianin kanssa. Alpinan filosofian voisi kiteyttää sanoihin, tehokkuus, laadukkuus ja mukavuus.

Mistä Alpinassa on kyse?

Vielä 2000-luvun alussa BMW:ltä Alpinalle tulevien autojen moottoreiden iskutilavuuksia muutettiin ja joissakin tapauksissa koko moottori saatettiin vaihtaa suurempaan.

Hyvänä esimerkkinä on 90-luvulla tuotannossa ollut historiallinen B8-malli, joka perustui BMW 3-sarjan e36 korimalliin. Alpina laittoi autoon 4,6-litraisen V8 moottorin, joka BMW:n mielestä ei ollut edes mahdollista moottorin suuren koon vuoksi.

Lopputuloksena 333 hevosvoimaa, 470 Nm. vääntöä ja kaupan päälle tietysti mahtavat V8-soundit.

Nykyään autojen turbotekniikan takia Alpinalla keskitytään pääasiassa ilmanoton, jäähdytysjärjestelmien ja turbotekniikoiden parantamiseen tehon lisäämiseksi. Yhteistyö BMW:n kanssa on ollut erittäin läheistä puolin ja toisin jo 50 vuoden ajan.

Alustan osalta Alpinan filosofia painottuu lähinnä sporttiseen mukavuuteen. Alustasta löytyy jämäkkyyttä ja luonne on erittäin tukeva, mutta BMW M-sarjalaisiin verrattuna kisamainen kovuus puuttuu.

Useissa Alpinan malleissa nähtävät raidat ovat alkujaan peräisin 60-luvulta saakka. Alkuaikoina raidat olivat paksummat ja väreinä käytettiin Alpinalle tunnusomaista sinistä ja vihreää. Nykyään raidat ovat huomattavasti sirommat.

Alpinan vanteet ovat aina 20 puolaiset ja tämä perinne on niin ikään lähtöisin alkuajoista. Vanteen painojakauman tasaamiseksi venttiili on nykymalleissa sijoitettu vanteen keskelle pulttien väliin keskikupin alle.

Alpina Suomessa

Varsinaista maahantuontia BMW Alpinalla ei ole Suomessa koskaan ollut. Käytettyjä autoja on kymmenkunta myynnissä suomalaisilla nettisivuilla, mutta mistään suurista määristä ei ole kyse.

BMW Alpinan huolto onnistuu normaalisti valtaosalla valtuutetuista BMW huolloista. Huolto ei pääasiassa juuri eroa normaalista BMW:stä ja tarvittavat huoltotiedot on saatavissa suoraan Alpinalta. Mikäli tulee tarvetta erityisille Alpina-varaosille, on niiden saanti suoraan tehtaalta hyvä.

Katso myös tämä: Autotoday tutustui: BMW Alpina D3 Touring Allrad – 350 hv, 270 km/h

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here