Biokaasuautoilulla saadaan päästöt pienemmiksi

Arkistokuva. Kuva: Clas von Bell

18.7.2017 16.40

Suomen teille halutaan yhä enemmän uusiutuvaa energiaa, ja biokaasu on yksi vaihtoehdoista perinteisille polttoaineille. Gasumin mukaan kaasuautojen määrä Suomessa on ennätyksellisessä kasvuvauhdissa.

– Viime vuonna rekisteröitiin 440 uutta kaasuajoneuvoa. Näyttäisi siltä, että tänä vuonna tuo luku on ohitettu jo ennen kuin toinen vuosineljännes on ohi, sanoo Gasumin biokaasuliiketoiminnan myynnin yksikön päällikkö Jani Arala.

Aralan mukaan autokannan uusiutuminen ja biokaasun yleistyminen edellyttää ainakin kolmea asiaa: riittävän tankkausasemaverkoston, laadukkaan polttoainetuotteen ja laajentuvan ajoneuvomalliston.

Kymmeniä uusia tankkausasemia tulossa lähivuosina

Gasum on sitoutunut laajentamaan tankkausasemaverkostoa rakentamalla lähivuosina 35 uutta asemaa. Jo tänä kesänä ja syksynä on otettu käyttöön ja otetaan käyttöön uudet asemat Porissa, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Vantaalla.

Suunnitteilla on myös useita muita kohteita muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Jyväskylään, Ouluun ja Lahteen, todetaan Gasumin tiedotteessa.

– On ilahduttavaa huomata, että monet muutkin toimijat ovat Gasumin lisäksi lähteneet lisäämään kaasun tankkausasemia eri puolelle Suomea, Arala huomauttaa.

Paikalliset toimijat ovat avaamassa lähiaikoina tankkausasemia Mikkelissä, Oulussa ja Jyväskylässä. Vaasassa avautui asema viime talvena.

Biokaasun etuna kotimaisuus ja kiinteä kuukausihinnoittelu

Polttoaineena biokaasu kuormittaa bensiiniä ja dieseliä vähemmän sekä ympäristöä että autoilijan lompakkoa. Gasumilla on kampanja, jossa yhdellä kuukausimaksulla saa tankata rajoittamattomasti bio- tai maakaasua. 

Kampanja jatkuu biokaasun osalta vuoden loppuun asti, mutta huokeampi maakaasuvaihtoehto jäi pois.

Täysin kotimainen biokaasu valmistetaan biojätteistä ja sen sivutuotteena syntyy orgaanisia lannoitevalmisteita.

Gasumin biokaasu on toistaiseksi ainoa liikenteen polttoaine, joka on saanut sekä ympäristöystävällisten tuotteiden Joutsenmerkin että kotimaisuudesta viestivän Avainlipputunnuksen, sanotaan Gasumin tiedotteessa.

Uusia automalleja markkinoille – kaasuautojen valikoima on kaksinkertaistunut Suomessa

Myös kaasua käyttävien ajoneuvomallien määrä kasvaa. Viime vuosina kaasuautojen valikoima on kaksinkertaistunut ja kaasuautomalleja on saatavilla kaikilta tunnetuilta autonvalmistajilta, muun muassa Audilta, Mercedes-Benziltä, Opelilta, Seatilta, Skodalta ja Volkswagenilta.

Toistaiseksi Suomi on vielä kaasuautojen suhteen jäljessä esimerkiksi Ruotsin kehityksestä, mutta hallituksen tavoitteissa on lisätä kaasuautojen määrä vuoteen 2030 mennessä 50 000:een.

Tavoitteeseen ollaan matkalla, Arala sanoo. Suomessa eletään nyt eräänlaista biokaasubuumia, kun biojätteen hyötykäyttö yleistyy. Hyödyntämätöntä potentiaalia on vielä runsaasti.

Miksi kaasuauto?

  • Biokaasu ja maakaasu ovat bensiiniä huokeampia ja vähäpäästöisempiä polttoaineita. 
  • Kaasuautossa on myös bensiinitankki, joten tielle jäämisestä ei ole pelkoa. 
  • Kaasuauton toimintasäde on kaasulla ja bensiinillä yhteensä jopa 1 300 kilometriä automallista riippuen. 
  • Suomessa on tällä hetkellä 28 kaasutankkausasemaa, ja lähivuosina Gasum avaa 35 uutta asemaa. Tämän lisäksi kaasuautoilijalla on käytössään kaikki 1 857 tankkausasemaa ympäri Suomen. Kaasuautoilu ei koskaan rajoitu vain kaasutankkausasemien vaikutusalueelle. 
  • Biokaasua tuotetaan kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä. 
  • Kuinka paljon biokaasua voidaan tuottaa Suomessa? Biokaasulaitoksissa tuotettavan biokaasun määräksi on arvioitu vähintään noin 10 TWh vuodessa. Tällä määrällä noin miljoona henkilöautoa voisi kulkea biokaasulla. Tällä hetkellä biokaasun tuotantopotentiaalista on hyödynnetty Suomessa vain noin neljä prosenttia. 

Edellinen artikkeliLehti: Ruotsissa BMW:n yhteiskäyttöautopalvelu käyttää kesät talvet kitkarenkaita
Seuraava artikkeliMercedes-Benz avaa uudet tehtaat Puolaan ja Venäjälle

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here