Paraisilta kotoisin oleva 17-vuotias Benjamin Sylvestersson teki vakuuttavaa työtä ADAC GT4-sarjan kauden avauksessa. Omalla ajovuorollaan Benjamin oli sunnuntaina koko luokan nopein, mutta tallikaverin muutama virhe pudotti parivaljakon pois kärkipaikoilta.
Sylvestersson valmistautui ADAC GT4 -sarjaan ajamalla kaksi Winter Series -sarjan osakilpailua sekä sarjan viralliset testit huhtikuussa. Talvisarjan podium-sijoitukset sekä hyvä vauhti virallisissa testeissä nosti odotuksia viikonlopun avauskilpailuun.
– Lähdin hyvillä mielin ja luottavaisena Oscherslebenin avausviikonloppuun. Talvella ajoin kaksi Winter Series sarjan osakilpailua, joissa olin heti kärjessä. Kun huhtikuun viralliset testitkin menivät mallikkaasti, oli odotukset luonnollisesti korkealla avauskisaan, Sylvestersson kertoo.
Simulaattorilla koko talvikauden ajotuntumaa ylläpitänyt Sylvestersson aloitti kilpailuviikonlopun perjantaina virallisilla harjoituksilla, joissa kärkivauhti löytyi nopeasti.
– Harjoitukset menivät hyvin ja olin heti hyvässä vauhdissa. Säädimme autoa päivän aikana ja löysimme enemmän pitoa taakse, mikä osaltaan paransi ajettavuutta.
Lauantaina ajettiin aika-ajo, josta vastasi Sylvestersson, sekä yksi kilpailulähtö, johon aloittavana kuljettajana starttasi niin ikään Sylvestersson.
– Lauantaina oli minun aika-ajovuoroni ja auto oli siinä todella hyvän tuntuinen. Sain paranneltua aikaa kierros kierrokselta, kunnes tuli punaiset liput ja minun viimeinen hyvä kierros jäi kesken. Sijoitus kuitenkin tyydyttävä P9/21 kovassa seurassa, Sylvestersson jatkaa.
– Kisan alussa menetin pari sijaa, mutta saatiin ehjä startti ja vältettiin ongelmat. Autossa oli vauhtia, mutta ohittaminen Oscherslebenin radalla on todella hankalaa. Ennen pakollista varikkokäyntiä ja kuljettajan vaihtoa, olimme sijalla 6. Kisan loppupuolella muutama pieni ajovirhe tallikaverin ajaessa ja lopputulos maalissa 14. Pääasia että saatiin ajaa ehjä kisa ja nähtiin että vauhti riittää kyllä tähän kovaan sarjaan.
Sunnuntain aika-ajosta ja ensimmäisestä ajovuorosta vastasi tallikaveri Joseph Ellerine. Aika-ajossa oli haasteita saada puhdasta kierrosta ja sijoitus olikin sen mukainen, P20/21. Kilpailun taktiikkana oli ajaa kuljettajavaihtoon heti kun siihen oli mahdollisuus ja näin antaa enemmän kierroksia nopeammalle Sylvesterssonille.
– Kilpailuun lähtöpaikka viimeisestä rivistä ja kisan alkupuolen ajoi tallikaverini. Alussa oli muutama läheltä piti -tilanne, jotka onneksi pystyttiin välttämään. Varikkopysähdys tehtiin heti varikkoikkunan auettua ja kisan loppupuolella olin kierrosajoissa nopein ja onnistuin tekemään muutamia tärkeitä ohituksia, tuoden auton maalin sijalla 12. Tästä kun saadaan aika-ajot kohdalleen ja päästään radoille, joissa ohittaminen on mahdollista, on mahdollisuudet taistella ihan kärjen kanssa, Sylvestersson päättää.
Sylvesterssonin kausi jatkuu sarjan seuraavalla osakilpailulla Norisringilla heinäkuun alussa. Mahdollisuuksien mukaan, tavoitteena on päästä ajamaan testiä, jotta ajotuntuma pysyy hyvänä ennen heinäkuun alkua.