Paraisilta kotoisin oleva 17-vuotias Benjamin Sylvestersson on rakentanut kansainvälistä kuljettajauraansa suurelta yleisöltä piilossa.
Systemaattinen ja suunnitelmallinen työ alkaa tuottaa tulosta ja Sylvestersson ajaa alkavalla kaudella Saksan ADAC GT4-sarjaa. Sylvestersson on solminut sopimuksen sarjan kärkitiimeihin kuuluvan FK Performance -tiimin kanssa.
Nuoremmalla iällä kansainvälisiä karting-sarjoja tahkonnut Sylvestersson suuntasi kansainvälisiin ratasarjoihin vuonna 2023. Sarjaksi valikoitui Italiassa ajettava Mini Challenge Academy, joka tarjoaa kuljettajilleen tasaväkisen kaluston.
– Kävin testaamassa Miniä ensimmäisen kerran 2022 marraskuussa Italiassa. Testien jälkeen sain paikan Academysta kaudelle 2023. Sarjan alaikäraja oli 16 vuotta, joten minulta jäi kaksi ensimmäistä osakilpailua ajamatta. Ajoin 10 kilpailua kauden aikana ja tuloksena oli 5 voittoa, 4 kertaa toinen ja kerran kolmas. Loppupisteissä jäin yhden pisteen päähän sarjan voitosta. Myös taktisesti oli järkevää ajaa Academya ja opetella kaikki tulevaisuudelle tärkeät radat, kuten Monza, Imola, Mugello, Vallelunga, Sylvestersson kertoo.
Sylvestersson vakuutti Academy-tiiminsä osaamisellaan ja he tarjosivat kauden päätteeksi testiä BMW M4 GT4-luokan autolla. Hyppäys Ministä 550 hevosvoimaiseen tykkiin oli hurja, mutta Sylvestersson teki kellontarkkaa työtä.
– Oli minun ensimmäinen kerta ajaa takavetoisella autolla ja tehoakin 550 hv. Testit menivät heti todella hyvin ja päätettiin jatkaa samassa tutussa tallissa uudella kalustolla. Italian GT4-sarjassa ajettiin kaudella 2024 10 osakilpailua ja nousin jokaisessa podiumille, joista 3 kertaa korkeimmalla korokkeelle. Sarjan loppupisteissä olin toinen. Täytyy olla tyytyväinen, Sylvestersson jatkaa.
Kauden lopulla Sylvestersson kävi ajamassa yhden ADAC GT4 -sarjan osakilpailun Itävallan Red Bull Ringillä. Kyseessä on maailman kovatasoisin GT4-sarja, mutta Sylvestersson osoitti kuuluvansa kärkikastiin myös siellä, kolkutellen TOP10 sijoitusta. Onnistunut näytös poiki kutsun 12 kuljettajan joukkoon BMW:n tehtaalle tehdaskuljettajatesteihin.
– Kauden päätteeksi BMW:n tehdastiimi kutsui 12 kuljettajaa ympäri maailmaa kahden päivän testeihin heidän tehtaalleen Müncheniin. Testeissä oli fysiikkatestit, simulaattorilla ajoa sekä paljon erilaisia haastatteluja. Olin testeihin kutsutuista nuorin. Testit menivät omalta osaltani todella hyvin, mutta vain yhden kauden kokemus vaativasta luokasta ei vielä riittänyt saamaan paikkaa BMW Academyssa. Ensi vuonna toivottavasti päästään uudestaan kokeilemaan.
Sylvestersson henkilökohtaisen kilpailun toiseksi Portugalin Portimaossa!
Valmistautuminen kauteen on jo alkanut ja ensimmäinen kilpailu ajettiin 23.-26.1. Portugalin Portimaossa. Kyseessä oli Winter Series 2025 -sarjan osakilpailu, joka toimii Sylvesterssonille testikilpailuna kesää varten. Viikonloppu sujui loistavasti.
– Viikonloppu sujui erittäin hyvin. Tavoitteeni oli olla viiden joukossa. Tavoite oli aika kova, kun sarjan ensimmäinen osakilpailu oli ajettu jo edellisellä viikolla, johon muut kuskit olivat osallistuneet. Vaikka takamatkalta lähdettiin, lauantain henkilökohtaisessa sprinttikilpailussa löysin hyvän vauhdin heti lähdöstä ja ajoin maaliin toisena. Oli hieno aloittaa kausi podiumilla! Vaikka sunnuntain parikilpailu päättyi tiimikaverin vuorolla kolariin, pitää olla tyytyväinen omaan panokseen.
ADAC GT4 -sarja ajetaan DTM-sarjan yhteydessä, mikä tarkoittaa suurta näkyvyyttä. Lisäksi kaikki kilpailut televisioidaan suorana.
– Odotan innolla, että pääsen taas ratin taakse. ADAC GT4 -luokka on kovin GT4-luokka ja kilpailut ajetaan samana viikonloppuna kuin DTM. Katsojia on todella paljon ja kaikki tehtaat seuraavat sarjaa tarkasti. Tavoitteena on nousta podiumille heti tulokaskaudella ja taistella sarjan loppupisteissä itseni viiden parhaan joukkoon.
Seuraavan kerran Sylvestersson ajaa joko Winter Series -sarjan osakilpailussa Barcelonassa maaliskuussa, tai huhtikuun alussa ADAC GT4 -sarjan virallisissa testeissä ennen sarjan alkua.
– Pitkäntähtäimen tavoitteena on päästä tehdaskuljettajaksi ja ajaa ammatikseen Hypercaria tai GT3-luokan autoa. Yksittäinen unelma on voittaa Le Mans 24h, Sylvestersson päättää.