Autotodayn aprillipila ei ollutkaan mikään pila – K-ryhmä ryhtyi tuumasta toimeen!

4.6.2018 4.35

Autotodayn tämän kevään aprillipila kertoi uudesta sähköautojen latauspisteketjusta. 

Aprillipila ei ollutkaan niin kaukana todellisuudesta, kun K-Ryhmä nyt julkisti suunnitelmat K-Lataus-verkostostaan.

Aprillipilassa kerrottiin latauspisteen tulevan jokaisen K-kaupan yhteyteen, mutta se ei toteudu K-ryhmän tiedotteen mukaan.

Aprillipilassa luvattiin myös ilmaista sähköa viideksi vuodeksi ensimmäisille lataajille. Se toteutuu nyt kaikkien osalta – ainakin alkuvaiheessa.

Aprillipilan clou oli langaton sähkö, jonka avulla latauspisteiden asentamin en kävisi helposti. Sitä ei kuitenkaan vielä ole keksitty, joten K-ryhmä joutuu tyytymään perinteiseen tapaan syöttää sähköä kaapeleita pitkin!

Tiedotteen mukaan K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston.

Tämän ja ensi vuoden aikana rakennettava valtakunnallinen latausverkosto täydentää suomalaista latausverkostoa merkittävästi ja julkista pikalatausverkostoa peräti yli 50 %. 

Pikalatauspisteellä sähköauton voi ladata lähes täyteen kauppareissun aikana.

Sähköauton lataaminen on onnistunut tähänkin asti tiettyjen K-kauppojen yhteydessä, mutta tuleva verkosto tekee K-ryhmästä yhden Suomen merkittävimmistä sähköautojen latausverkoston operoijista.

K-ryhmän investointi tukee samalla Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä ja Suomeen 2000 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä.

K-ryhmän latausverkosto muodostaa vuoden 2019 lopussa tavoitteesta yksinään jo lähes viidenneksen.

Kauppa koetaan luontevimmaksi paikaksi sähköauton lataamiseen

K-ryhmän asiakkailla tehdyn tutkimuksen mukaan epävarmuus latauspaikoista on autojen hinnan ja toimintamatkan jälkeen kolmanneksi suurin este sähköauton ostamiselle.

– Tutkimuksen mukaan K-ryhmän asiakkaat kokevat kaupan luontevimmaksi paikaksi auton lataamiseen. Suurin osa asiakkaista toivoo suomalaiseen latausverkostoon nimenomaan lisää julkisia latauspaikkoja, Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman kertoo.

K-Lataus: Valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto nousee vuosina 2018–2019

K-ryhmän uudet sähköautojen latauspisteet asennetaan eri puolille Suomea vuosien 2018–19 aikana. K-Lataus-verkosto mahdollistaa täyssähköauton ja ladattavan hybridin lataamisen K-kaupan yhteydestä löytyvällä latauspisteellä.

Vuoden 2019 lopussa K:n latausverkosto kattaa lähes 400 latauspistettä yli 70 kohteessa ja muodostaa merkittävän osan koko Suomen latauspisteverkostosta, joka kattaa tällä hetkellä 1300 latauspistettä noin 500 kohteessa*.

K:n latausverkoston pisteet avataan etupäässä isoihin kaupunkeihin K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Rautojen yhteyteen. Tarkempi latauspisteverkosto ja kohteet julkistetaan myöhemmin.

Latauspisteistä 100 on pikalatauspisteitä, ja K:n latausverkosto kasvattaa julkisten pikalatauspisteiden määrää Suomessa yli 50 %.

Pikalatauspisteellä nykyaikaisen täyssähköauton lataaminen tyhjästä 80 % tehoon kestää noin 40 minuuttia eli noin yhden kauppareissun ajan.

Tavallisella latauslaitteella vastaavaan tehoon päästään noin 3–6 tunnin latausajalla, automallista riippuen. K:n latausverkostossa tavallisen latauspisteen latausteho on jopa 22 kW ja pikalatauspisteiden vähintään 50 kW.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä, ja kaikki Keskon Suomessa hankkima sähkö on uusiutuvaa. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla, todetaan K-ryhmän  tiedotteessa.

Kaikki latauspisteet ovat alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia.

Latauspisteet rakennetaan yhteistyössä K-ryhmään kuuluvan Onnisen sekä Plugit Finland Oy:n kanssa.

K-ryhmän rakentama laaja latausverkosto tukee myös Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä.

k-lataus.fi

*Lähde: Sähköautoilijat ry 3.4.2018 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here