Autotoday tutustui: Seatista eriytynyt Cupra Ateca – 300 hevosvoiman raju katumaasturi

Kuva: Cupra

Pääsimme marraskuun alussa kokeilemaan todellista voimanpesää, Cupra Atecaa.

Cupra on jonkin aikaa sitten eriytetty Seatin alla omaksi merkikseen, ja Cupra Ateca on ensimmäinen malli omalla nimellään.

Auto perustuu Seat Ateca -malliin, mutta on saanut aimo annoksen lisäpotkua tehokkaan moottorin avulla.

Seat haluaa Cupra-merkillä tuoda markkinoille tehokkaan ja urheilullisen auton ja samalla nostaa merkkiä lähemmäksi premium-luokkaa.

Barcelonan ympäristössä ajetun tutustumisajon yhteydessä kyllä selvisi, että autossa on todellista potkua.

Lue myös tämä. Autotoday testasi: Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive DSG Xcellence – Seatin ensimmäinen katumaasturi

Pääosa tutustumisajosta ajettiin rauhalliseen tahtiin mutkittelevia vuoristoteitä ja moottoriteitä pitkin. Niillä auto käyttäytyi kuin mikä tahansa hyvä auto.

Jousitus on jämäkkä ja ohjautuvuus tarkka. Auto on myös melko äänetön, ja pakoputken äänistä pääsi nauttimaan vain hetken kovien kiihdytysten aikana.

Parhaimman kuvan autosta sai kuitenkin suljetulla kestopäällystetyllä tiellä, jossa sai päästellä niin kovaa kuin kuljettajan taidot vain antoivat myöten.

Auto reagoi nopeasti ohjaukseen ja taittui mutkiin hyvin.

Ajotilana käytettiin kaikkein urheilullisinta Cupra-ajotilaa. Sen yhteydessä voi käyttää myös lähtöavustinta (Launch Control), joka toden teolla pani selän painautumaan selkänojaa vasten.

Kuva: CvB

Dsg-vaihteiston toimintaa kehitetty Cupraa varten

Suoraruiskutuksella ja turbolla varustetun 1984 kuutiosentin koneen sylinterin halkaisija on 82,5 mm ja iskun pituus 92,8 milliä.

Puristussuhde 9,3:1 auttaa tuottamaan 300 hevosvoiman tehon kierroslukujen 5 300 ja 6 500 välisellä alueella. Kun tähän lisätään 400 Nm:n vääntö laajalla kierroslukualueella 2 000–5 200, päästään 247 km/h huippunopeuteen.

Koeajossa ei päästy lähellekään auton huippua, mutta suljetulla pätkällä päästiin noin 180 kilometrin tuntinopeuteen.

Cupra Ateca kiihtyy nollasta sataan 5,2 sekunnissa. Kiihtyvyyttä parantaa hiljattain kehitetty uusi seitsenvaihteinen DSG-vaihdelaatikko, joka Cupran tiedotteen mukaan on suunniteltu luomaan sporttisempi tuntuma.

Cupra Atecan CO2-päästöt jäävät välille 192–201 g/km ja polttoaineen kulutus välille 8,5–8,9 l/100 km WLTP-päästömittaustavalla mitattuna.

Kuva: CvB

Nelivetojärjestelmä säätyy tarpeen mukaan

Edessä on MacPherson-pyöräntuennalla varustettu erillisjousitus ja takana MultiLink-monivarsituenta, jonka lisäksi käytössä on mukautuva Dynamic Chassis Control -alustansäätöjärjestelmä.

Cupran tiedotteen mukaan Cupra Atecan nelivetojärjestelmä analysoi olosuhteita reaaliajassa huomioiden auton nopeuden, jokaisen pyörän pyörimisnopeuden, ohjauspyörän asennon sekä ajotyylin ja -tilan. Näin auto tuottaa koko ajan juuri tarvittavan voiman kullekin pyörälle nopeasti ja progressiivisesti.

Nelivetojärjestelmä on optimoitu toimimaan kaikissa ajotiloissa: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road ja tietysti Cupra.

Kun Cupra-ajotila on valittuna, mukautuva alustansäätö tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen ja moottori reagoi välittömämmin.

Cupra Atecan jarrujärjestelmää on myös päivitetty Seat-versiosta. Isommat etu- ja takajarrulevyt (340 ja 310 mm) lisäävät turvallisuutta.

Lisävarusteena saatava Performance Pack tuo autoon 18 tuuman mustat Brembo-jarrut.

Kuva: CvB

Sisätilassa paljon Alcantaraa

Koko ulkoasun kattavan teeman muodostavat kiiltävän mustat yksityiskohdat: kattokaiteet, sivupeilit, ikkunakehykset, kylkilistat, pyörät, etusäleikkö, diffuusorit edessä ja takana samoin kuin takaikkunaa kehystävät spoilerit.

Sisustan ovipaneelit on verhoiltu Alcantaralla ja alumiinisissa kynnyslistoissa loistaa Cupra-logo. Mustissa Alcantara-verhoilluissa istumissa on kuparinväriset tikkaukset ja hiilikuitutehosteet sivulla.

Kuljettajan paikalla vaikutelmaa täydentävät urheiluohjauspyörän nahkapäällysteessä jatkuva kuparitikkaus sekä ratin keskiöön että vaihdekepin nuppiin kohokuvioitu Cupra-logo.

Kuva: CvB

Monipuolinen varustelu

Avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, langaton lataus, matkapuhelimen signaalivahvistin, 360 asteen top view -kamera, kahdeksantuumainen kosketusnäyttö plus-navigointijärjestelmällä, digitaalinen mittaristo sekä pysäköintiavustin ovat vakiovarusteita.

Digitaalisen ohjaamon tiheäpikselinen digitaalinen mittaristo tarjoaa paitsi enemmän toimintoja myös kaiken tarpeellisen informaation kuljettajalle.

Klassisten analogisten nopeusmittarin ja kierroslukumittarin lisäksi entistä täsmällisempää tietoa saa värillisistä kartoista ja navigointijärjestelmästä.

Digitaalimittariston urheilunäyttö on kehitetty erityisesti Cupra Atecaa varten ja kierroslukumittari näkyy siinä korostuneesti ja selkeästi.

Kahdeksantuumaista kosketusnäyttöä voidaan käyttää tavanomaisten toimintojen lisäksi navigointi- ja viihdenäyttönä sekä aktiivisesti ajettaessa myös tärkeiden suorituskykyyn, kuten öljyn lämpötilaan ja G-voimiin, liittyvien tietojen esittämiseen.

Seat Full Link ja DriveApp integroivat matkustamoon myös älypuhelinten toiminnot. Järjestelmä toimii sekä Apple- että Android-puhelimien kanssa.

Kuva: CvB

Kenelle?

Cupra Ateca on melkoinen peto lampaan vaatteissa. Selvästi halvempia katumaastureita on olemassa, muun muassa Seat Ateca.

Seat haluaa Cupra-brändillään houkutella asiakkaita, joille tavallinen auto ei kelpaa. Cupran ostaja haluaa jotain ylimääräistä, ja nimenomaan tehoa ja suorituskykyä.

Niitä Cupra Atecassa ainakin on, mutta niiden lisäksi siinä on kaikki Seatin perus-Atecan ominaisuudet ja tilat. Auto käy siis vaikkapa perheautoksi, kunhan on valmis maksamaan lisää Cupran ominaisuuksista.

Cupra Atecaa ei ole vielä hinnoiteltu, ja auto ensiesitellään Suomessa Auto 2018 -tapahtumassa 9.-11.11.

Klikkaa alla olevat kuvat suuremmiksi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here