Autotoday testasi: Mazda CX-5 – maltillisesti uudistunut Mazdan menestystuote

19.12.2017 15.20

Tällä kertaa päätimme kokeilla Mazdan tänä vuonna uudistunutta CX-5-katumaasturia.

Ensimmäinen Mazda CX-5 tuli markkinoille viitisen vuotta sitten. Nyt oli aika uudistua ja lähteä mukaan entistä kovempaan katumaasturikisaan.

Mazda CX-5 on yksi Mazdan tärkeimmistä malleista, ja viimeisimmät vuodet joka neljäs myyty Mazda on ollut CX-5.

Katso myös tämä: Mazdan uuden CX-5-mallin Euroopan ensi-ilta on Genevessä

Ensivaikutelma yllättää – auto on melkein samannäköinen kuin edeltäjänsä. Ensivaikutelma kuitenkin pettää. Vaikka auton alusta on sama kuin edellisessä versiossa, koko ulkokuori on uudistunut. Esimerkiksi keulamaski on aikaisempaa leveämpi ja siihen on lisätty enemmän kromia. Auto on myös muutaman sentin matalampi kuin edellinen versio.

Auton ohjaus on melko tarkka ja kuljettajalla on hyvä tuntuma tiehen. Ohjausta on parannettu edellisestä versiosta. Myös iskunvaimennus ja jousitus ovat selvästi paremmat kuin edellisessä versiossa.

Mazdan ongelmana on usein ollut melko kova ääni ohjaamossa. CX-5 on sisätiloiltaan selvästi aikaisempaa hiljaisempi. Tiemelu kantautuu ohjaamoon kunnolla vasta kun ajetaan karhealla tienpinnalla.

Kuljettajan paikalta kaikki näyttää hyvältä. Penkin ja ohjauspyörän säädöt ovat riittävät ja hallintalaitteisiin ulottuu hyvin. Kuljettajan penkki on riittävän jämäkkä ja antaa tarpeeksi sivuttaistukea.

Auton takapenkki on suunniteltu kahdelle. Jalkatilaa on riittävästi eikä pää kolahda kattoon. Takapenkin keskipaikka toimii lähinnä varapaikkana.

Perinteisiä Mazda-moottoreita

Mazda ei ole innostunut pienistä turbomoottoreista, vaan käyttää omaa niin sanottua Skyactiv-tekniikkaa. Bensiinimoottoria on tarjolla kolme teholuokkaa, 160, 165 ja 195 hevosvoimaa. Dieselistä on tarjolla tehot 150 ja 175 hevosvoimaa. Kaikki moottorit ovat vähintään kaksi litraa.

Koeajoautossa oli tasan kahden litran 160-hevosvoimainen bensiinimoottori ja automaattivaihteisto. Auto oli nelivetoinen ja varustettu Premium Plus -varustetasolla.

Auto kiihtyy nollasta sataan runsaassa kymmenessä sekunnissa, ja auton huippunopeudeksi luvataan 188 km/h. Yhdistetty kulutus on Mazdan ilmoituksen mukaan 6,6 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt ovat 155 g/km.

Varustetasoja on neljä Active, Premium, Premium Plus ja Luxury.

Premium Plus varusteita ovat muun muassa edistynyt, takana kulkevan liikenteen varoittimella varustettu kuolleen kulman valvontajärjestelmä, mukautuva ajovalojärjestelmä, parkkitutkat edessä ja takana, tuulilasin pyyhkimien lämmitys, automaattisesti taittuvat sivupeilit, värillinen tuulilasinäyttö, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaistallapitoavustin, ratin lämmitys ja peruutuskamera.

Hieno ominaisuus on automaattinen hätäjarrutus peruutettaessa.

Hyvä varuste on myös takaistuimen kallistuksen säätö. Näin saa tarvittaessa hieman lisää tavaratilaa matkustuspaikkoja vähentämättä.

Takaluukussa on sähköinen avaus ja sulku, jos varustetaso on Luxury.

Yksi näppärä ominaisuus on tavaratilan suojaverhon kiinnitys takaluukkuun. Näin suojaverho nousee ylös luukkua avattaessa.

Mittaristoa hallitsee kolme suurta pyöreää mittaria. Vasemmalla on kierroslukumittari, keskellä nopeusmittari ja oikealla muun muassa ajotietokoneen tiedot ja polttoaineen mittari.

Multimediajärjestelmän monitoiminäyttö on sijoitettu kojelaudan päälle. Multimediajärjestelmä on suomenkielinen. Keskinäytön valikoita voi ohjata joko kosketusnäytöstä tai keskikonsolin säätimistä.

Navigoinnissa on kolmen vuoden ilmaiset päivitykset.

Kännykän liittäminen autossa onnistuu hyvin. Edessä on kaksi usb-liitäntää ja takana keskikyynärnojassa kaksi lisää.

Tavaratilaa on katumaasturin koriin nähden riittävästi. Valmistajan mukaan tavaratilan koko on 506 litraa. Takapenkit laskettuna tilaa on 1620 litraa

Välipohjan alla on säilytystilaa pikkutavaroille. Varapyörä on tarjolla lisävarusteena.

Auton ajovaloina on aina led-valot. Premium Plus -varustelussa valot kääntyvät ja vaihtuvat automaattisesti lähi- ja kaukovalojen välillä.

Lähtöhinta alle 30 000 euroa

Malliston halvin malli maksaa alle 28 000 euroa. Koeajetun mallin perushinta on 42 442 euroa. Koeajoautossa oli sen verran lisävarusteita, että hinta nousee 44 786 euroon.

Mazda ei ole tämän kokoluokan katumaastureiden osalta halvin vaihtoehto, mutta kuitenkin varteenotettava malli esimerkiksi pienen perheen autoksi.

Neliveto on ehkä joillekin turha, mutta monelle mainio vaihtoehto. Moottorin teho riittää hyvin normaaliin ajoon.

Katso tästä lisätietoa.


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here