Autotoday testasi: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – tunnemyrskyä ja repivää voimaa

4.11.2017 09.45

Alfan Giulia Quadrifoglio aiheuttaa kuljettajassa heti arvostusta, kun auton näkee ensimmäisen kerran.

Alfa Romeo, jossa on yli 500 hevosvoimaa, Ferrarin mallinimeä kantava moottori ja Ferrarin tavoin punaisen ulkovärin saanut Quadrifoglio aiheuttaa kuljettajassa välittömän tunnelatauksen.

Kyseessä on siis täysin takavetoinen urheiluhenkeä huokuva, perinteitä kunnioittava ja hiilikuituosilla ladattu Italian kaunotar.

Alfa Romeo Giulia Quadrifogliossa on käytännössä Ferrari California T -mallin moottori, vaikka Ferrari ei myönnä asian näin olevan.

V6-moottori on kaksoisahdettu ja alumiinista valmistettu 2,9-litrainen, tuottaen 510 hevosvoimaa ja 600 Nm. maksimiväännön. Kiihtyvyys nollasta sataan taittuu 3,9 sekunnissa.

Ajettavuudessa mennään saksalaisten edelle

Giulia Quadrifoglio pääsi yllättämään koeajossa pahemman kerran, nimittäin saksalaisten valmistajien erinomainen ajettavuus on nyt koetuksella. Uusi Giulia jo perusmallina tarjoaa todella tunnokkaan ja dynaamisen ajokokemuksen.

Quadrifoglio on odotusten mukaan ajoltaan perusmallia vieläkin tunnokkaampi ja tietysti huomattavasti urheilullisempi. Yksi parhaista ominaisuuksista on ehdottomasti ohjaustuntuma.

Tunnokas, tarkka ja nopea ei yleensä sovi samaan lauseeseen puhuttaessa ohjauksesta. Alfa Romeo ja Giulia tekee tähän täydellisen poikkeuksen, nimittäin ohjaustuntuma on todella huippuluokkaa.

Ohjaus on äärimmäisen tarkka, mutta samalla myös nopea. Parhaiten ohjaus pääsee oikeuksiin erittäin mutkaisella ja nopeatempoisella tiellä.

Ohjauksen lisäksi suuret kehut voi antaa Quadrifoglion manuaalivaihteistolle ja voimansiirrolle. Yhdistettynä auton tehokkaaseen moottoriin, manuaalivaihteisto ikään kuin kruunaa auton luonteen. Hymy on kuljettajalla herkässä, kun tehokkaaseen moottoriin on yhdistetty manuaalivaihteisto.

Vaihdelaatikko tuntuu todella jykevältä ja vaatii hieman tukevampaa vaihdekepin käskyttämistä. Vaihdelaatikosta poiketen, kytkin on hieman liian pehmeä verrattuna vaihdelaatikon jämäkkyyteen. Lisäksi kytkin on melko pitkä ja vaatii, että on kunnolla pohjassa ennen vaihteen vaihtamista.

Täydellisen 50:50 painosuhteen pystyy tuntemaan autossa todella stabiilina menona. Auto ei ajata kuljettajaa hankaliin tilanteisiin, päinvastoin kuljettajalle välittyy koko ajan tarkka tietämys auton suorituskyvyn ja pidon rajamaista.

Ulkonäköä ei voi olla kehumatta

Giulia Quadrifoglion ulkonäössä ei ole lähdetty peittelemään auton äreää ja urheilullista olemusta. Giulian normaali versio on jo itsessään linjakkaan urheilullinen, mutta Quadrifogliossa olemus on selvästi leveämpi ja matalampi.

Etuosa on muotoiltu ilmanottoa ja aerodynamiikkaa ajatellen. Etupuskurin alaosassa on aktiivinen hiilikuituinen spoileri, joka lisää downforcea ajotyylin ja asetusten mukaan. Lämpötilan on myös oltava yli 5 astetta.

Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy lisävarusteena autoon valittuihin keraamisiin jarruihin ja suuriin punaisiin jarrusatuloihin. Jarrulevyjen halkaisijat ovat 360 mm edessä ja 350 mm takana. Jarrujen lämpötilaa pystyy tarkkailemaan ohjaamon medianäytöltä.

Takapuskurin diffuusorissa ja peräluukun hiilikuituspoilerissa ei ole koon kanssa aristeltu.

Kokonaisuudessaan Giulia Quadrifoglio on fantastinen auto ajettavuudeltaan ja ahdistaa saksalaiset kilpailijansa nurkkaan pahemman kerran. Auton luonne huokuu radalle pääsemistä ja on väärin ostaa auto ainoastaan arkipäivän ajoihin Suomen teille. Tämä auto kinuaa käskyttämistä!

Manuaalivaihteisen mallin perushinta on 114 500 euroa ja automaattivaihteistolla varustettu 117 500 euroa. Koeajoauton hinta oli noin 140 000 euroa.

Katso tästä video koeajosta.

Parhaat puolet

  • Ajettavuus 
  • Suorituskyky ja luonne 
  • Äreä ja kaunis mu

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!