Autotoday testasi: Alfa Romeo Giulia – Italian kaunotar saksalaisilla ajo-ominaisuuksilla

23.10.2017 22.30

Kun italialainen tekee BMW 3-sarjalle haastajan, joka näyttää ulkoa paremmalta ja on kuuleman mukaan ajo-ominaisuuksiltaan kova vastus bemarille, on kilpailu totista. Koeajossa Alfa Romeo Giulia 2,2-litran dieselillä, automaatilla ja nelivedolla höystettynä.

Halvimmillaan Giulian saa itselleen vajaalla 40 000 eurolla. Moottori on tällöin malliston pienitehoisin, 150 hevosvoimainen 2,2-litrainen diesel. Vakiovarusteisiin kuuluu tärkeitä turvallisuusvarusteita, kuten törmäysvaroitusjärjestelmä, automaattijarrutus ja kaistavahti.

Giulian vakiovarusteisiin kuuluu näiden lisäksi muun muassa kaksialueinen automaatti-ilmastointi, sadetunnistin ja avaimeton käynnistys. Alfan D.N.A järjestelmä on aina vakiovaruste Giuliassa.

Samasta 2,2-litraisesta dieselistä on saatavilla kaksi tehokkaampaa moottoria, joka ovat 180 ja 210 hevosvoimaisia.

Koeajoauton 210 hevosvoimainen moottori on tehokas, mutta jos pitäisi arvata takapuolituntumalta, luvut tuntuisivat olevan hieman yläkanttiin. Kiihtyvyys 0-100 km/h on luvattu 6,8 sekuntiin.

Automaattivaihteisto on saatavilla 180 ja 210 hevosvoimaisten dieseleiden yhteydessä. Ratissa olevat vaihteenvaihtajat tulevat aina automaatin yhteydessä.

Bensiinimoottoreista kaksilitraisia vaihtoehtoja ovat nelisylinteriset 200 ja 280 hevosvoimaiset versiot. Pienempi tehoisen lähtöhinta on reilut 41 000 euroa. Molemmissa autoissa kahdeksan vaihteinen automaatti on vakiona.

Mikäli raha polttelee taskun pohjalla, vajaan 120 000 euron lähtöhintaan saa itselleen V6-moottorilla varustetun Quadrifoglio version.

Hevosvoimia löytyy 510 kappaletta ja yhdistettynä 600 newtonmetrin vääntöön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa. Huippunopeudeksikin on luvattu 307 km/h.

Ajajan Auto isolla aalla

Kuten kuvista näkyy, muotoilu ei jätä kylmäksi. Ulkonäkö yhdistettynä koeajoauton punaiseen Alfa Rosso -väriin, kääntää auto ihmisten päitä huomattavan paljon.

Siinä missä ulkonäkö kiinnittää muiden huomion, tarjoaa auton ajettavuus kuljettajalle erinomaisen ajonautinnon. Kokonaisuutena ajodynamiikka on erittäin kohdallaan ja iästä riippumatta ratin takana herää henkiin kuljettajan sisäinen pikkupoika.

Nopea ohjaus ja jämäkkä alusta tarjoavat kuljettajalle urheilullisen ajonautinnon. Mutkapätkillä on nautinto ajaa kovempaa, mutta arkipäivän ajoissa alustan jäykkyys saattaa alkaa tuntua takapuolessa ja hermoissa mikäli kuljettaja ei ole “kisatuulella”.

Varustetasoina Super, Veloce ja Quadrifoglio

Nimestään huolimatta Super-varustetaso on alhaisin lisävarustetaso. Mukana tulee lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä, 17 tuuman kevytmetallivanteet ja sisusta on nahka-/kangasverhoiltu.

Koeajoautossakin oleva Veloce-varustetaso tuo autoon nahkaverhoillut urheiluistuimet, Bi-Xenon ajovalot ja urheilullisemmin muotoillut puskurit.

Kirsikkana kakun päällä on Quadrifoglio, joka on valittavissa ainoastaan edellä mainitun V6-moottorin yhteydessä.

Varusteita tulee tietysti hinnasta päätellen valtavasti lisää, muun muassa aktiivinen etuspoileri, aktiivinen jousitus, aktiivinen tasauspyörästö, nahka-/alcantara urheiluistuimet sekä hiilikuidusta valmistettu katto, konepelti, etu- ja takaspoilerit.

Koeajoauton lähtöhinta on reilut 55 000 euroa ja hintaan nähden ostaja saa erittäin hyvän näköisen ja urheilullisen auton, josta erityisesti Alfa-fanin on hankala kieltäytyä.

Katso tästä video koeajosta.

Plussat:

  • ohjaus 
  • ajettavuus 
  • ulkonäkö 

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Veloce
Moottorin iskutilavuus: 2143 cm³
Teho: 154 kW / 210 hv @ 3750 rpm.
Vääntö: 470 Nm @ 1750 rpm.
Omamassa: 1535 kg.
Rengaskoko: 225/45 R18 – 255/40 R18
Kiihtyvyys: 6,8 s.
Koeajoauton

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!