Autotoday-sivusto avautui yleisölle helmikuussa 2008. Juttuja on siis julkaistu yli 12 vuotta.
Paljon on vuosien saatossa tapahtunut mediamaailmassa, mutta Autotoday porskuttaa edelleen itsenäisenä verkkosivustona.
Autotoday sai alkunsa vuonna 2007, kun yrityksen perustajat Jukka Viitasaari ja Timo Eskeli löivät viisaat päänsä yhteen, ja huomasivat, että Suomesta puuttui autoaiheinen verkkosivusto.
Kaksikolla oli hyvät suhteet Microsoftiin ja MSN.fi-sivuston tekijöihin, ja yhdessä he kehittivät Autotodaysta MSN.fi-sivuston Auto-osion.
MSN:llä oli monessa muussa maassa jo pitkään ollut oma auto-osionsa paikallisen MSN:n alla.
Sivusto avattiin siis helmikuussa 2008, mutta uutisia ja koeajoja oli syötetty sivustoon jo tammikuun aikana. Näin sivuston avauduttua sisältöä oli jo melko paljon.
Autotoday pääsi hyvään vauhtiin nimenomaan MSN:n avulla, koska sillä saavutettiin paljon lukijoita heti alusta alkaen.
Sivuston tunnettuus kasvoi merkittävästi, kun Ampparit.com perusti Auto ja MP -osion. Silloin Autotodayn uutiset levisivät muillekin kuin MSN-lukijoille.
Ampparit oli alkuvaiheessa erittäin tärkeä kanava Autotodaylle, joka oli pitkään melkein ainoa auto- ja liikenneuutisia Amppareihin välittänyt palvelu.
Nyt Amppareiden Auto ja MP -osio on nimeltään Autot ja liikenne, ja uutislähteitä on kymmeniä, Autotoday yksi joukossa.
Monta vaihetta
Autotoday on kymmenen vuoden aikana käynyt läpi melko vaiherikkaan elämän.
Sivusto toimi alun perin MSN.fi-sivuston Autot-osiona ja myöhemmin sivusto integroitiin kokonaan MSN:n sivustoon.
Microsoft uudisti sivustonsa vuonna 2014, ja Autotodayn yhteistyö Microsoftin kanssa loppui.
Autotoday löysi kuitenkin uuden kodin verkkolehti Uudesta Suomesta, ja syyskuussa 2014 Autotodayn sisällöstä tuli Uuden Suomen Auto-osio.
Uusi Suomi myytiin kesällä 2016 Alma Medialle, ja yhteistyö Uuden Suomen kanssa loppui joulukuun viimeisenä päivänä 2016.
Sen jälkeen Autotoday on toiminut omana itsenäisenä verkkosivustonaan.
Sivustolla on nykyäänkin yhteistyö MSN:n kanssa. Nykyään suurin osa Autotoday.fi-osoitteessa julkaistavista jutuista ilmestyy myös MSN.fi-sivuston Autot-osiossa.
Uuden Suomen poistuttua kuvioista Autotodayn lukijamäärä tietysti notkahti, mutta sen jälkeen suunta on ollut ylöspäin.
Tämän vuoden helmikuu oli nykyisen Autotodayn paras kuukausi toistaiseksi. Sivustollamme kävi vajaat 100 000 kävijää ja uutisia luettiin yli 175 000 kertaa. Lisäksi Autotodayn uutisia luetaan MSN-sivustolla 150 000 – 200 000 kertaa kuukaudessa.
Autotoday on toiminut nykyisellä järjestelmällä noin puolitoista vuotta, ja järjestelmässä on mukana juttuja vuodesta 2017 alkaen.
Merkittäviä muutoksia mediamaailmassa
Mediamaailma on vuosien kuluessa muuttunut merkittävästi. Kymmenen vuotta sitten harvalla autoalan lehdellä oli kunnollisia verkkosivustoja, eikä niihin satsattu juuri ollenkaan. Nyt tilanne on aivan toinen, ja verkkosivustojen merkitys on kasvanut melkoisesti kaikilla medioilla.
Lisäksi sosiaalinen media on ottanut merkittävän roolin uutisvirran jakelussa.
Kymmenen vuotta sitten Autotodayn uutisia luettiin käytännössä vain ja ainoastaan tietokoneilla. Nyt suurin osa lukijoista tulee kännyköiden kautta – eli Autotoday kulkee jatkuvasti mukana taskussa ja laukussa.
En uskalla ennustaa, missä Autotoday on kymmenen vuoden kuluttua, mutta ainakin mediamaailma on silloin merkittävästi erilainen kuin tänään.
Lukijapalautteesta päätellen Autotodaylla on uskollisia lukijoita. Tämä joukko kasvaa hiljalleen koko ajan ja toivomme voivamme tyydyttää nykyisten ja tulevien lukijoidemme lukunälän.
Juhlapäivää vietimme tietysti työn merkeissä. Mahdollisia kommentteja ja toiveita voi lähettää osoitteeseen toimitus@autotoday.fi tai kirjoittaa Facebook-sivustollemme tai Twitter-sivustollemme.
Clas von Bell
päätoimittaja