Autotoday 10 vuotta sitten: ”Sähköautot tien päälle parissa vuodessa”

Kuva: CvB.

Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka vaikeata on ennustaminen – etenkin tulevaisuuden. Jutussa paljastuu myös silloinen tietämättömyys sähköautojen kehityksestä ja latausinfrasta. Kymmenessä vuodessa kehitystä on tietysti tapahtunut, mutta yhtä hyvin tämä juttu voisi olla tästäkin päivästä.

Sähköautot tien päälle parissa vuodessa

Sähköautot ovat tulevaisuuden menopelejä. Ladattavia autoja testataan tällä hetkellä Espoossa ja Tukholmassa, ja projektin tarkoituksena on helpottaa sähköautojen käyttöönottoa. Sähköautojen uskotaan olevan yleinen näky katukuvassa jo parin vuoden päästä, mutta onko niistä apua myös pitkillä matkoilla?

Tulevaisuudessa Suomenkin tiet täyttyvät sähköautoista, joista kaavaillaan ratkaisua liikenteen päästöjen vähentämiseen. Sähkömoottori on kolme kertaa tehokkaampi kuin polttomoottori, ja sen päästöt ovat murto-osa normaalin auton päästöistä.

– Päästöjä ei synny lainkaan, jos sähköauto ladataan ympäristömerkityllä sähköllä, joka on tuotettu joko uusiutuvilla energiamuodoilla tai vesivoimalla, muistuttaa Fortumin kestävän kehityksen johtaja Carola Teir-Lehtinen.

Sähköautojen käytössä on tällä hetkellä käynnissä kokeilut Espoossa ja Tukholmassa. Suomi on sähköautojen kehittelyssä edelläkävijöiden joukossa, mutta sähköautoilu tekee vahvasti tuloaan maailmanlaajuisesti.

– Sähköautoprojektilla tähdätään sähköautojen mahdollisimman vaivattomaan käyttöönottoon. Meidän roolimme sähköyhtiönä on se, että haluamme tehdä ladattavien sähköautojen tankkaamisen mahdollisimman helpoksi.

Mahdollisuudet pitkille matkoille paranevat

Espoon ja Tukholman projekteissa kokeillaan sekä erityyppisiä, ladattavia sähköautoja että erilaisia latausmahdollisuuksia. Käynnissä on myös neuvottelut mahdollisuudesta testata sähköautoja kylmissä olosuhteissa Pohjois-Suomessa.

Espoossa testattavat sähköautot ovat Fortumilla työkäytössä, sillä niitä halutaan kokeilla erilaisissa tilanteissa. Ratin taakse on päässyt muun muassa asentajia ja verkon suunnittelijoita. Myös Espoon ympäristökeskuksella on käytössään oma sähköautonsa.

– Sähköautot sopivat erinomaisesti kaupunkeihin, sillä ne ovat parhaimmillaan silloin, kun ruuhka on pahimmillaan. Kun ruuhkassa ajaa sähköautolla, ei ole päästöjä, melua tai turhaa tyhjäkäyntiä, Teir-Lehtinen kertoo.

– Kaupunkiajon lisäksi sähköautot toimivat jo tänä päivänä myös pitkillä matkoilla, jos ladattava auto on hybridiauto. Tulevaisuudessa tankkauspisteistä tulee myös maakuntiin, joten akun voi käydä vaihtamassa tai lataamassa matkalla.

Latauspaikkoja lisää

Siirtyminen kokeiluista laajempaan käyttöönottoon riippuu autonvalmistajista. Fortumin kestävän kehityksen johtaja Carola Teir-Lehtisen mukaan suuret autonvalmistajat ovat lähivuosina tulossa markkinoille uusilla malleilla.

– Veikkaisin, että sähköautot ovat yleinen näky katukuvassa parin kolmen vuoden päästä, Teir-Lehtinen sanoo.

Sähköautoihin saadaan tällä hetkellä sähköä muun muassa parkkipaikkojen tai oman kotipihan lämmityspistokkeista. Tulevaisuudessa latauspaikkoja on tarkoitus rakentaa laajemminkin, jolloin auton voisi ladata esimerkiksi kadunvarsilla, parkkitaloissa sekä pitemmillä matkoilla myös maanteiden varsilla.

– Sähkötolpat näkyvät katukuvassa jonkin verran, mutta eivät niin häiritsevästi, että ne pilaisivat esteettisen vaikutelman. Sähköautot puolestaan vaikuttavat koko katukuvaan: koko elämys kadulla paranee, kun ei ole hajua tai melua.

Juttu oli Autotodayssa 24.2.2009.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here