Autotoday 10 vuotta sitten: Liikenneturva haluaa muita keinoja kuin 80-lätkä

Kuva: CvB.

Aikoinaan uusille kuljettajilla oli vuoden ajan suurin sallittu nopeus 80 km/h. Asiasta kerrottiin muille autoilijoille 80-lätkällä.

Liikenneturva haluaa muita keinoja kuin 80-lätkä

Nuorten liikenneturvallisuus ja 80-lätkä puhututtaa. Aamulehden Pirkanmaalla teettämän kyselyn mukaan 70 % kansalaisista haluaisi nuorten 80-lätkän takaisin. Aikoinaan lätkän poistaminen lisäsi nuorten henkilövahinkoja, mutta onko lätkä ratkaisu nykypäivän turvallisuusongelmiin?

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalinin tutkimus 80-lätkän turvallisuusvaikutuksista on ollut kysytty viimeiset päivät.

Tutkimuksessa suoritetun onnettomuustarkastelun perusteella kun voidaan todeta, että nuorten henkilövahingot lisääntyivät yli 40 % lätkän poistamisen jälkeisinä vuosina 100 km/h rajoitusalueella.

Onnettomuustilastoista huolimatta ei ole itsestään selvää, että lätkä eli uusien kuljettajien nopeusrajoitus tulisi ottaa takaisin käyttöön.

Sen sijaan Liikenneturva esittää, että tarvitaan keinoja joilla nuorten nopeudet saadaan pidetyksi alhaisella tasolla ensimmäisen ja toisen vuoden jälkeen kuljettajatutkinnon suorittamisesta.

Juttu oli Autotodayssa 11.12.2009.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. Suosittelen suhtautumaan varauksella Sirpa Rajalinin aikoinaan laatimiin tutkimuksiin ja niiden yhteenvedoissa esitettyihin liikenneturvallisuutta koskeviin tuloksiin. Kahden hänen laatimansa raportin lukemisen perusteella on helposti perusteltavissa että hänen tutkimusmentelmänsä ja niiden perusteella tekemänsä johtopäätökset ovat olleet virheellisiä ja katteettomia.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here