Vuonna 1970 – eli tasan 50 vuotta sitten – Audin teknologian kehittämiskeskus muutti ensimmäisenä Ingolstadtin pohjoisosissa Baijerissa sijaitseviin uusiin tiloihin. Siitä lähtien kompleksia on laajennettu jatkuvasti ja nykyisin tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa työskentelee siellä lähes 10 000 teknikkoa ja insinööriä, todetaan Audin tiedotteessa.
Yhdessä Stuttgartin lähellä sijaitsevan Neckarsulmin lähes 2000 teknisen työntekijän, sekä Unkarin Győrin, Kiinan Pekingin ja Meksikon San José Chiapan kehityskeskusten kanssa he muodostavat Audin innovaatiolaboratorion. Työ on erittäin menestyksekästä, myös innovaatiokykyä mittaavalla patenttihakemusten määrällä mitattuna.
Kuinka monta patenttihakemusta Audi jättää vuosittain?
Yksin vuonna 2019 Audi jätti yli 1 200 patenttihakemusta – eli enemmän kuin kolme hakemusta joka ikinen päivä. Patenttien aiheet ja painopisteet muuttuvat toimintaympäristön muuttuessa.
Varhaisina vuosina pääpaino oli alustaan, perinteiseen polttomoottoritekniikkaan sekä vaihteistoihin liittyvissä ideoissa ja keksinnöissä. Tällä hetkellä listan kärjessä ovat digitalisaatio ja sähköinen liikkuminen.
Maailmanlaajuisesti yhtiöllä on tällä hetkellä noin 13 000 patenttiryhmää, mikä tarkoittaa noin 23 000 yksittäistä patenttia ja patenttihakemusta.
Audi AG:lla on Saksassa eniten sähköisten voimalinjojen patenttihakemuksia
Kun monet kilpailijoista hankkivat sähköisten voimalinjojensa teknologian ulkoa, Audi kehittää sitä monilla osa-alueilla itse talon sisällä. Audilla on tiedotteen mukaan eniten sähköisiin voimalinjoihin liittyviä patenttihakemuksia Saksassa.
Saman todistavat myös tilastot: Saksan patenttiviraston sekä Euroopan patenttiviraston mukaan vuonna 2019 rekisteröitiin 660 patenttia yksinomaan Saksassa. Kaikki nämä hakemukset liittyvät sähköisiin voimalinjoihin.
Vuoteen 2017 verrattuna kasvua on 42 prosenttia. Ladattaviin hybridimalleihin ja täyssähköisiin Audi e-tron -malleihin liittyi 57 patenttihakemusta.
Audin kärkipaikka ideoijana ja keksijänä on tunnistettu muuallakin kuin patenttiviraston tilastoissa. Vuonna 2020 Audin vaihtoehtoiset voimalinjat saivat maailmankuulun CAM-tutkimuskeskuksen (Center of Automotive Management) AutomotiveInnovations-palkinnon.
Muutama patenttiesimerkki
Kaksi Audi-insinööriä on kehittänyt uuden menetelmän Audi e-tronin sähkömoottoreiden hallintaan ja ajodynamiikan parantamiseen älykkään ja innovatiivisen tehoelektroniikan avulla. Tekniikka auttaa myös sähkönkulutuksen pienentämisessä ennakoimalla tarvittavia toimintakäskyjä.
Audilla on patentteja myös virtausmekaniikan alalta. Ymmärrystä virtaavien nesteiden käyttäytymisestä voidaan hyödyntää esimerkiksi sähkömoottorin roottorin jäähdytyksen kehittämisessä. Perinteisesti jäähdytys on hoidettu moottorin ulkopuolelta, mutta Audin ratkaisussa käytetään älykkäitä jäähdytyskanavia ja jäähdytysneste kiertää myös roottorin sisäpuolella. Jäähdytyksen tehokkuutta parantaa myös roottorin yksittäisten levyjen asennuksen monimutkainen asennusratkaisu.
Toinen sähköautojen voimalinjoihin liittyvä Audin patentoima ratkaisu on nopeiden kaasupolkimen liikkeiden aiheuttamien toimintakäskyjen suodattaminen. Menetelmän ansiosta voidaan vähentää turhia siirtymiä kiihdytysten ja hidastumisten välillä. Tekninen ratkaisu perustuu monimutkaiseen ajokäyttäytymisen parametrien suodattamiseen, jonka perusteella voidaan huomioida kuljettajan toiveet ja säätää voimanjakoa eri pyörille ja akseleille.
Audin historian teknologiset kohokohdat
Nopeasti reagoiva jatkuvatoiminen quattro-neliveto on ollut ja tulee jatkossakin olemaan merkittävä Audin teknisen etumatkan osatekijä. Geneven autonäyttelyssä vuonna 1980 kolmivuotisen kehitysjakson jälkeen esitelty alkuperäinen quattro mullisti autoteollisuuden lisäksi myös moottoriurheilun.
Myös monet muut Audin innovaatiot ja patentit ovat muuttaneet autoja ratkaisevasti. Hyvä esimerkki on aiemmin käytetyn teräksen korvannut alumiininen Audi Space Frame (ASF), joka julkistettiin Audi A8:ssa Frankfurtin autonäyttelyssä 1993.
Kevyiden rakenteiden osaaminen on kehittynyt jatkuvasti. Nykyisessä Audi A8:ssa monimateriaalidesign on viety huippuunsa ja auton rakenteissa yhdistetään neljää kevyttä materiaalia: alumiinia, terästä, magnesiumia sekä hiilikuituvahvisteista lujitemuovia (CFRP).