Anton Seppä kaksi kertaa palkintokorokkeella KymiRingin historiallisessa RallyX-kilpailussa

Viisi viikonloppua sitten kouvolalainen Anton Seppä, 19, debytoi kansainvälisessä RallyX-sarjassa ja lähes näytöstyyliin voitti Latvian osakilpailun amatöörikuljettajien finaalin sekä oli yleiskilpailun finaalissa kuudenneksi nopein.

Nyt Suomen KymiRingin historian ensimmäisessä RallyX osakilpailussa Seppä jälleen voitti amatöörikuljettajien finaalin ja oli yleiskilpailun finaalissa toiseksi nopein. Näin kahdessa RallyX kilpailuviikonlopussa nuori suomalaiskuljettaja näytti, että osaaminen ja vauhti riittää haastamaan kovatasoisen kilpasarjan kärkikuljettajat.

KymiRingin 1,4 kilometrin mittainen ja kaikille kuljettajille täysin uusi rallicross rata oli Anton Sepän ja myös koko hänen Dynamo Teamin mieleen; Seppä oli alkuerien toiseksi nopein ja koska voitti semifinaalin niin hän pääsi paalupaikalta starttaamaan niin amatööri- kuin yleisen luokan finaaleihin.

Amatööriluokan lähdössä Seppä erinomaisen startin ja vaikka sai osumaa kilpakumppaneiltaan niin kovassa nosteessa oleva ja periksi antamaton suomalaiskuljettaja sai pidettyä niin Mikko Ikosen kuin tiimikaverinsa Jari Tuurin takanaan. Näin amatööriluokan finaali päättyi suomalaisten kuljettajien kolmoisvoittoon.

Vaikka amatööriluokan voitto oli sinänsä viikonlopun tavoitteiden mukainen tulos niin varsinaiseen päälähtöön eli yleiskilpailun finaaliin Seppä starttasi ansaitulta paalupaikalta ja lähti hakemaan rallicross -uransa ensimmäistä kansainvälisen kilpailun päälähdön korkeinta palkintokorokesijoitusta.

Kuitenkin haaveet voitosta karisi radan toisessa mutkassa, jossa kanssakilpailija osui Sepän auton kylkeen ja suomalaiskuljettaja putosi kolmanneksi. Silti määrätietoinen ja periksiantamaton kilvanajo huipentui lopulta toiseksi korkeimmalle palkintokorokesijoitukselle, joka on samalla Sepän tähänastisen rallicross -uran isoin saavutus amatööriluokan KymiRingin ja Latvian voittojen lisäksi.

– Saimme kilpailua edeltäneissä harjoituksissa säädettyä Skoda Fabia RX automme sopimaan KymiRingin uudelle radalle ja vaikka radan soraosuuksien nopean kulumisen kanssa oli ongelmia niin siitä huolimatta pidettiin kaasu pohjassa lähdöstä maaliin ja saavutettiin tavoitteet eli kaksi palkintokorokesijoitusta. Lisäksi kun tiimikaveri Jari Tuuri oli myös amatööriluokan finaalissa palkintokorokkeella niin tyytyväisiä olen niin omaan kuin ennen kaikkea koko Dynamo Teamin tekemiseen, Seppä kertoo.

– Kuuma viikonloppu ja intensiivinen kilvanajo veti jälleen takin tyhjäksi. Auto näyttää perunasäkiltä ja sen kuljettajaltakin on voimat ehtyneet. Siten muutaman viikon tauko tulee tarpeeseen ennen kuin heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna jatketaan voittojen metsästystä rallicrossin SM-sarjan Honkajoen osakilpailussa. Iso kiitos niin KymiRingin runsaslukuiselle yleisölle kuin ennen kaikkea yhteistyökumppaneilleni, jotka saivat runsaasti niin paikallista kuin kansainvälistä näkyvyyttä RallyX sarjan erinomaisen LIVE-televisioinnin myötä. Nyt kun olemme rytinällä nousseet taistelemaan kilpailujen voitoista niin loppukauden tavoitteet eivät voi olla mitkään muut kuin palkintokorokkeiden korkeimmat sijoitukset ja Suomenmestaruus, Seppä kiitteli ja avasi suunnitelmiaan.

RallyX KymiRing su 15.6.2025: Amatööriluokan finaali, Top-3:
1. Anton Seppä (FIN), Skoda Fabia RX, 4:05.731s
2. Mikko Ikonen (FIN), Hyundai i20 RX, +0.326s
3. Jari Tuuri (FIN), VW Polo RX, +10.395s

RallyX KymiRing su 15.6.2025: Yleisen luokan finaali, Top-4:
1. Maiko Tamm (EST), Ford Fiesta, 4:03.788
2. Anton Seppä (FIN), Skoda Fabia RX, +4.046s
3. Fraser McConnell (JAM), FC2, +4.708s
4. Joni Turpeinen, (FIN), Ford Fiesta, +6.407s

Lue muita RallyX-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän