Edistyneiden matalajänniteakkuratkaisujen valmistaja Clarios ja vastuullisen natriumioniakkuteknologian edelläkävijä Altris ovat tehneet innovatiivisen yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää matalajännitteisiä natriumioniakkuja ajoneuvoteollisuudelle.
Matalajänniteakkuja käytetään kaikissa ajoneuvossa, myös sähköhybridi- ja sähköajoneuvoissa, kriittisten järjestelmien ja toimintojen virransyöttöön.
Sitä mukaa kuin hybridi- ja sähköajoneuvot kehittyvät, matalajänniteverkoston odotetaan tukevan suurempaa määrää ohjelmistopohjaisia toimintoja, kuten sähköisiä ohjaus- ja jarrutusjärjestelmiä (steer-by-wire ja brake-by-wire), itsenäisiä toimintoja sekä matkustusmukavuuteen liittyviä ominaisuuksia.
Tämän muutoksen myötä johtavat autonvalmistajat ovat alkaneet tutkia useista akuista koostuvia ratkaisuja, joissa käytetään litiumioniakkuja, AGM-lyijyhappoakkuja (absorbent glass mat) ja muita kemiallisia ratkaisuja.
Vaikka lyijyakut ovat paras esimerkki kiertotaloudesta ja litiumpohjaiset tuotteet kehittyvät edelleen, Clariosin kemiasta riippumaton ja kiertotalouteen perustuva lähestymistapa on tullut strategisesti tärkeäksi.
Suolasta, puusta, raudasta ja ilmasta valmistetut natriumioniakut (Na-ion) ovat luonnostaan vastuullisia ja helposti kierrätettäviä. Natriumionikennojen valmistuksessa käytettäviä materiaaleja on saatavilla runsaasti ja helposti.
Ne eivät sisällä konfliktimineraaleja tai myrkyllisiä aineita. Clariosin ja Altrisin yhteistyön tavoitteena on kehittää natriumioniakku, jonka potentiaali on jopa 60 volttia ja joka soveltuu käytettäväksi sekä uusissa että vanhoissa ajoneuvoissa. Lisäksi sillä voi täydentää usean matalajänniteakun kokoonpanoa.
Pitkän aikavälin tavoitteena on kehittää yksityiskohtainen tuotantosuunnitelma näitä natriumionikennoja käyttäviä matalajänniteakkujärjestelmiä varten. Yhtiöt uskovat, että natriumioniakkujen massatuotanto olisi merkittävä edistysaskel ajoneuvojen akkuteknologiassa ja tärkeä toimi autoteollisuuden kiertotaloustavoitteiden tukemisessa.
Yhtiöt ovat sopineet, että ne eivät paljasta kehityssopimuksen taloustietoja.
Lue myös
ETN: Vielä tänä vuonna massatuotantoon tuleva uusi akku pidentää merkittävästi sähköauton ajomatkaa
ETN: Litium-ilma-akku tuo lisää kapasiteettia sähköauton akkuun
ETN: Toyota lupaa sähköautoilleen 1500 kilometrin toimintamatkan ja kymmenen minuutin latauksen!