Lähes 40 % Ruotsin sähköpotkulautaonnettomuuksista tapahtuu yksityisomisteisten lautojen käyttäjille

Ruotsalaisen liikenneviranomaisen Trafikanalysin (TRAFA) tekemästä raportista käy ilmi, että Ruotsissa tapahtuneista sähköpotkulautaonnettomuuksista vähintään 37 prosentissa on ollut käytössä yksityisomisteinen sähköpotkulauta.

Ruotsalaisen liikenneviranomaisen tuoreesta tutkimuksesta käy ilmi, noin 40 % kaikista sähköpotkulautaonnettomuuksista tapahtui kaupungeissa, joissa ei ollut tarjolla vuokrapalveluja.

”Tutkimuksen tekijät toteavat, että todennäköisesti yksityiskäytössä olevien lautojen osuus onnettomuusluvuista on vielä paljon suurempi, sillä toki omia sähköpotkulautoja käytettään myös suurissa kaupungeissa. Ruotsin esimerkki osoittaa, että yksityisomisteisten sähköpotkulautojen markkina on suurelta osin sääntelemätön ja jäänyt vähäiselle seurannalle. Meidän mielestämme onnettomuustilastointia tulisikin jatkossa tehdä myös Suomessa yksityisomisteisten ja jaettujen sähköpotkulautojen osalta erikseen, jotta saisimme tarkemman kuvan turvallisuustilanteesta”, Voin yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala sanoo.

TRAFAn tutkimuksessa havaittiin myös, että nuorille ikäryhmille sattuu enemmän sähköpotkulautaonnettomuuksia kunnissa, joissa ei ole tarjolla vuokrauspalveluja. Jos kunnassa ei ollut tarjolla vuokrauspalveluja, 26 prosenttia loukkaantuneista oli 7–14-vuotiaita, kun vastaava osuus oli 13 prosenttia vuokrauspalvelujen piirissä olevissa kaupungeissa.

Kansainvälisen liikennefoorumin (ITF) tuoreen katsauksen mukaan onnettomuusriski yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttäjillä on aiempaa pienempi, sillä käyttö on kasvanut samalla kun onnettomuudet vähenevät. Kuolemaan johtaneet onnettomuudet saavat usein paljon huomiota mediassa, mutta niiden osuus on enintään yksi prosentti kaikista raportoiduista onnettomuuksista.

“Onkin hyvä kysymys miksi sekä tuleva lainsäädäntö että yleinen keskustelu keskittyy lähinnä yhteiskäyttöisiin potkulautoihin” Oskala pohtii.

Vakuutus tärkeä

Keskeinen erottava tekijä vuokrattavissa sähköpotkulaudoissa on Oskalan mukaan vakuutusturva.

”Kaikilla vuokralaudoilla matkustavilla on turvanaan liikennevakuutus. Tämä merkitsee, että lautailijoille tapahtuvien onnettomuuksien sairaanhoitokustannukset ovat siirtyneet veronmaksajilta vakuutusyhtiöille eli käytännössä vuokrayrityksille. Vakuutus on pakollinen kaikille yli 25 kilogrammaa painaville sähköpotkulaudoille, mutta takeita ei siitä ole, että yksityisomisteista lautaa käyttävällä olisi vakuutusasiat kunnossa”, Oskala korostaa.

Oskala muistuttaa, että esimerkiksi hänen edustamansa Voi on investoinut turvallisuuteen ja käyttäjien koulutukseen muun muassa tuomalla markkinoille maailman ensimmäisen sähköpotkulautailun liikennekoulun. Vuodesta 2018 lähtien Voin palveluissa on ollut 18 vuoden ikäraja.

”Sähköpotkulautoja vuokraavat yhtiöt ovat saaneet paljon kritiikkiä osakseen ja osa varmasti siitä on myös aiheellista. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt se, että sähköpotkulaudat tuskin häviävät, vaikka vuokraustoiminnasta tehtäisiin entistä vaikeampaa. Lopputuloksena saattaa olla tilanne, jossa meillä on aiempaa enemmän onnettomuuksia, huoltamatonta ja turvatonta kalustoa sekä hyvin vähän mahdollisuuksia puuttua esimerkiksi ikärajoihin tai virheelliseen pysäköintiin”, Oskala muistuttaa.

5 eroa yhteiskäyttöisen ja yksityisomistuksessa olevan sähköpotkulaudan välillä

  1. Nopeus – vuokrattavien lautojen operaattorit ovat sitoutuneet nopeuksien itsesäätelyyn ja tarkan gps-tekniikan avulla nopeuksia voidaan hallita aluekohtaisesti.
  2. Vakuutusturva – pakollisen liikennevakuutuksen myötä yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen onnettomuuksista seuraavista terveydenhoidon kustannuksista vastaa operaattorin vakuutus, ei veronmaksaja. Näin operaattoreilla on voimakas taloudellinen kannustin vähentää onnettomuuksia, koska vakuutusmaksut vaikuttavat toiminnan kannattavuuteen.
  3. Kunto ja sähköpotkulaudat – vuokralautoja huolletaan jatkuvasti ja niiden kuntoa seurataan myös etänä. Vuokralautojen suunnittelussa on satsattu turvallisuutta parantaviin ominaisuuksiin.
  4. Sähköpotkulautojen lataus – vuokrattavat sähköpotkulaudat ladataan teollisuusalueilla, eikä kodeissa, toisin kuin yksityiskäytössä olevat laudat.
  5. Pysäköinti – gps-tekniikan ansiosta sähköpotkulautojen pysäköintiä voidaan säädellä hyvinkin tarkoin. Operaattorit seuraavat myös lautojen pysäköintiä monin tavoin ja pystyvät esimerkiksi rajoittamaan tai sakottamaan käyttäjiä, jotka eivät noudata määräyksiä.

Lue muita juttuja sähköpotkulaudoista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän