Liikenneneuvos Raimo Stenvall silmäilee pihalle parkkeerattua tuliterää merikontinvetäjää. Scania on harvinainen näky Kuljetus R. Stenvall Oy:n pihalla Tuusulassa, mutta Raimon tyttärenpoika Kassu Kivimäki on nyt mennyt rullaamaan sellaisen kanssa paikalle.
Kassu on päättänyt saada kuljetusliikkeen eläkeläisvahvistus Raimon kyytiin. Isoisä ei ole ostanut yrityksen 65 vuoden aikana yhtään uutta Scaniaa.
Tuusulan kuorma-autolegendana tunnettu Raimo suostuu nousemaan kruunupäisen kotkan kyytiin. Ja tekee sen muuten ketterästi, sillä säännöllinen liikunta ja Kalevan Kierrokset ovat pitäneet 86-vuotiaan autoilijan erinomaisessa kunnossa.
Faktat käänsivät pään
Kassu ohjaa kolmeakselisen Scania R 560:n pikatielle. Raimon tarkka katse heijastuu sivupeilistä, joita kuorma-autossa riittää. Scania on varustettu HCT-ajoihin, 76 tonnin maksimipainoihin kameroineen, peileineen ja ketjuheittoineen.
Kojelaudan katkaisijaa painamalla vetävän telin akseli nousee ja veto loppuu. Se vähentää polttoaineenkulutusta tyhjänä ajettaessa ja lisää ketteryyttä. Logistiikkainsinööriksi opiskeleva Kassu tiesi, että tämä lisävaruste sopii mainiosti merikonttien ja soran ajoon.
”Katkeava teli, Scanian ulkonäkö ja optimaalinen polttoaineenkulutus tekivät minuun vaikutuksen. Ajan Jyväskylään kahdesta kolmeen kertaan viikossa ja huomasin, että polttoainetta kului keskimäärin kymmenen litraa vähemmän 100 kilometrillä”, Kassu kertoo.
Myyjän on tunnettava autoilijan tarpeet
Scanian puolelle oli kallistunut myös joukko Stenvallien kuljettajia. Yrityksen toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen nostaa esiin myös kuorma-autokauppiaan merkityksen.
”Scanian Pasi Raikio on hyvä ja rauhallinen myyjä. Hän kuuntelee ja antaa asiakkaan rauhassa pohtia. Raikio tiesi tarkkaan, mitä haluamme, millaisia ajoja ajamme ja mitä tarvitsemme. Hän selvästi tiesi Mersu-taustamme ja kunnioitti sitä. En pidä myyjistä, jotka tulevat liian ”iholle”, Kati pohtii.
Raimo ei ehtinyt lopulta olla Scanian kyydissä kuin kymmenisen kilometriä, kun hän Kassun kertoman mukaan kaivoi kännykkänsä esiin.
”Raimo soitti ja alkoi selvittää, hankittaisiinko Scania omaksi käsirahalla vai rahoituksella”, Kassu hymähtää.
Stenvallien autot elokuvissa
Nykyään Stenvallit ovat erikoistuneet merikonttien kuljetukseen, mutta yrityksen 65 vuoden aikana on kuljetettu kaikenlaista.
Siitä voi saada jonkinlaisen käsityksen, kun vierailee Tuusulan Automuseossa. Raimo on tehnyt merkittävän kulttuuriteon kunnostamalla ja säilyttämällä 21 auton verran historiaa sen suojiin.
Henkilö- ja kuorma-autojen lisäksi siellä on hieman myös moottoripyörien historiaa, ennätysmoottorikelkka ja traktori. Ja sitten on punainen Dodge Business Coupe vuodelta 1937, saman ikäinen kuin Raimo itse.
”Eräs tuttu myyjä soitti aikoinaan minulle, että oli saanut Dodgen vaihdossa. Hän tarjosi sitä minulle. Sanoin, että otan sen, mutta älä tuo sitä heti meille. Oli ensin juteltava Kirsti-vaimon kanssa”, Raimo kertoo.
Kirstillä ei ollut mitään hienosti entisöityä, muhkeita muotoja pursuavaa museoautoa vastaan. Eikä ole muillakaan, sillä sitä on vuokrattu häihin ja muihin juhliin.
Myös filmien tekijät ovat huomanneet Stenvallin upean kokoelman ja heidän ajoneuvojaan on nähty useissa elokuvissa, kuten ”Nyrkissä”, ”Petoksessa” ja Kalle Päätalon filmissä.
Sen sijaan uutta Scaniaa ei löydy tallista seisomasta. Sillä oli ajettu syyskuun lopulla reilu kuukausi merikontteja Vuosaaren satamasta.
”Auto on toiminut erinomaisesti. Ei ole mitään valittamista”, liikenneneuvos hymähtää.