Yrityspäättäjien Audi-haave ei toteudu

Clas von Bell

Suomessa on rekisteröity tänä vuonna käyttöön 79 492 henkilöautoa. Luku on vuoden alun ja elokuun lopun väliseltä ajalta.

Kokonaismäärästä yritysautojen osuus on 14 615. Liki joka viides suomalainen henkilöauto on siis yrityksen nimissä.

Suomalaisten suosikkimerkki työautokseen on Škoda. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen ja kolmanneksi suosituin Toyota. Neljänneksi suosituin työauto on Volvo, viidenneksi Mercedes-Benz.

Yritysautolla tarkoitetaan kaikkia yrityksen tai yhdistyksen nimiin rekisteröityjä henkilöautoja.

Viranomais- ja hälytysajoneuvot eivät ole yritysautoja.

Suurin osa yritysautoista on yritysten ja yhdistysten henkilökunnan käytössä olevia leasing- ja työsuhdeautoja.

Kiiltävä kiinnostaa, perusvarmaan päädytään

Kaiken kaikkiaan Suomen suosituimmat automerkit olivat viime vuonna suosituimmuusjärjestyksessä Toyota, Škoda, Volkswagen, Volvo ja Ford.

Suurimmat erot työautotilastoon ovat Toyotan kärkipaikka ja Mercedes-Benzin suosio työautona. Mercedes-Benzin kannatuksessa näkyy premiumin suosio työsuhdeautoissa.

– Suomalaisten yrityspäättäjien näkökulmasta Volkswagen ja Škoda ovat myös kiinnostavimmat merkit. Niihin ei siis päädytä sattumalta, vaan niitä aktiivisesti halutaan. Noin 50 prosenttia yrityspäättäjistä sanoo Skodan kiinnostavan, noin 70 prosenttia rekisteröi yrityksen nimiin sellaisen. Mersun ja BMW:n kohdalla menee toisinpäin. Yli 40 prosenttia haaveilee niistä, mutta vain reilut 30 prosenttia hankkii sellaisen, ALD Automotiven kehityspäällikkö Päivi Lindqvist kertoo.

Audi-haave ei toteudu

Suurin ero yritysten haaveiden ja tekojen välillä on Audin ja Toyotan kohdalla. Audi kiinnostaa lähes joka toista yrityspäättäjää, mutta sellaisen on hankkinut noin joka kolmas.

Toyotan taas nimeää kiinnostavaksi 30 prosenttia vastaajista, mutta sellaisen on päätynyt rekisteröimään melkein joka toinen.

Samanlainen tilanne on Volvolla. Volvon valitsee käyttöönsä useampi kuin merkin nimeää kiinnostavaksi. Tesla puolestaan kiinnostaa 13 prosenttia yrityspäättäjistä, mutta sellaisen on hankkinut hyvin harva.

Automaattivaihteet jyräävät

Kyselytutkimus osoittaa, että statusarvo ei ole suomalaisyrityksille autossa tärkeää.
Brändimielikuvaa miettii yritysautovalinnassaan vain 15 prosenttia päättäjistä.

Tärkeimpiä tekijöitä ovat kokonaiskäyttökustannukset, hankintahinta, turvallisuus ja automaattivaihteisto.

– Automaattivaihteistoa suosii jo 90 prosenttia yrityspäättäjistä. Tämä on seikka, joka mukailee yleistä mielipiteenmuutosta. Työsuhdeautoissa automaattivaihteisto on ollut jo pitkään valtavirtaa, mutta nyt ne näyttävät jyräävän myös yksityisellä puolella, Lindqvist toteaa.

Vähäpäästöisyys on yritysautovalinnan viidenneksi tärkein kriteeri, mutta sen merkittävyys on edellisestä tutkimuksesta pudonnut 45 prosentista 41 prosenttiin.

Se liittynee lähinnä päästöjen mittaamistavan muuttumiseen, eikä niinkään suoranaisesti ympäristötiedostavuuden vähentymiseen.

Tiedot perustuvat asiantuntijayritys ValueClinicin helmi- ja maaliskuussa tekemään kyselytutkimukseen. Siinä kysyttiin suomalaisten yrityspäättäjien näkemyksiä eri automerkeistä. Vastaajia oli 602. Heistä 520 yritysten hankintapäättäjiä, 41 työsuhdeautoilijoita ja 41 autottomien organisaatioiden päättäjiä. Vastaukset koskivat vuotta 2018.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here