Vuosi 2023 oli menestyksekäs Ford-pakettiautoille Suomessa, kun merkki nappasi pakettiautojen rekisteröintitilaston kärkipaikan jo viidettä vuotta peräkkäin. Kaikkiaan Ford-pakettiautoja rekisteröitiin vuoden aikana 2394 kappaletta, millä saavutettiin 21,7 prosentin markkinaosuus.
Toiseksi suosituin merkki oli Volkswagen 2295 autolla ja kolmanneksi tuli Toyota lukemalla 1567. Vuonna 2022 Mercedes-Benz oli kakkonen ja Volkswagen kolmonen.
Koko Fordin hyötyajoneuvomallisto uudistuu täysin muutaman vuoden aikana. Ensimmäisenä uusista tuotteista esiteltiin vuonna 2022 täyssähköinen E-Transit, joka valtasi isojen täyssähköpakettiautojen markkinan laajalla ja suorituskykyisellä mallistollaan vuoden 2023 aikana.
Vuoden 2023 aikana esiteltiin täysin uusi ja kaikkien aikojen laajin Ranger-mallisto mukaan lukien ainutlaatuinen Ranger Raptor. Lisäksi vuoden aikana aloitettiin täysin uusien Transit Custom ja Transit Courier -pakettiautojen sekä Tourneo Custom ja Tourneo Courier -tila-autojen myynti ja tuotanto.
Fordilla katsotaan tulevaisuuteen luottavaisesti, sillä täysin uuden Transit Customin toimitusten käynnistyessä Ford on entistä vahvempi myös tonniluokassa. Transit Custom -mallistoon on nyt ensimmäistä kertaa saatavana muun muassa nelivetoautomaatti sekä myöhemmin vuoden aikana tulevat PHEV-mallit, innovatiivinen Multicab ja täyssähköinen E-Transit Custom. Ford tarjoaa uuden mallin myös pienempien pakettiautojen segmentteihin kuluvan vuoden aikana.
– Odotamme tältä vuodelta paljon, kun nyt pääsemme luovuttamaan asiakkaillemme viime vuonna esiteltyjä uutuustuotteitamme. Erityisen kovat odotukset meillä on lehdistönkin kehumaan uuteen Transit Customiin, jolla tähtäämme tärkeän tonniluokan johtoon, toteaa Ford Pro -myyntijohtaja Reima Sievänen, Oy Ford Ab.
Pakettiautojen rekisteröinnit 2023
Markkina- | Kumulatiivinen | |||
Merkki | 1-12/2023 | osuus (%) | muutos (%) | |
1. | Ford | 2 394 | 21,7 | 6,3 |
2. | Volkswagen | 2 295 | 20,8 | 30,5 |
3. | Toyota | 1 567 | 14,2 | 3,7 |
4. | Mercedes-Benz | 1 507 | 13,7 | -22,2 |
5. | Citroen | 870 | 7,9 | 21,3 |
6. | Renault | 800 | 7,3 | -29,8 |
7. | Peugeot | 502 | 4,6 | 3,5 |
8. | Opel | 376 | 3,4 | -7,8 |
9. | Nissan | 213 | 1,9 | 102,9 |
10. | Fiat | 133 | 1,2 | -47,8 |
YHTEENSÄ | 10 657 | 96,7 | 0,8 | |
Muut | 366 | 3,3 | -41,4 | |
KAIKKI YHTEENSÄ | 11 023 | 100,0 | -1,5 |
Lue myös: Rekisteröinti: Ford piti pakettiautoissa kärkipaikkansa kovasta pudotuksesta huolimatta
Kuitenkin Stellantiksen valmistamia(Toyota, Peugeot, Citroen ja Fiat) pakettiautoja on tehtaalta tullut Suomen liikenteeseen eniten, mikä on ymmärrettävä juttu. Loistavia ja laadukkaita autoja kilpailukykyiseen hintaan, mitä ei voi sanoa VW:stä ja Fordista.
Kokemuksia Toyota Hiace2 kpl ja useampi vuosi,käytettynä ostettu, ei ongelmia ,kävi ja kukkui kaikilla keleillä nätisti,käynnistyksen lämmitykset,huollot hoidettuina ajallaan ja auton tarpeista huolehtien.
Fiat yksi kesä,uusi, tukevapohjainen ja napakka ajettava, hyvä peruspaku, ei ongelmia.
Citroen Jumber vajaa vuosi,muutaman vuoden ikäinen, kulki ja kukkui hyvin, mutta harmillisesti kaikkea pientä ripustusta irtosi tai särkyi,esim tiivisteitä, oven sarana yms. normikäytössä.
Peugeot Boxer jonkun verran käytettynä, muutaman vuoden, hyvin toimi tilava sekä mukava ajettava, isokokoisena parkkipaikka ei aina niin helppo löytää mm. korkeus.