Yksi Audi Sportin tehokkaimmista SUV-malleista nyt myynnissä Suomessa

Audi täydentää Audi Q8 -mallistoa uudistuneella RS Q8:lla, jonka teho on 441 kW (600 hv). Audi RS Q8 tarjoaa erinomaisen ajodynamiikan optimoidun, itselukittuvan keskitasauspyörästön ansiosta, samalla kun ne takaavat yhtä vaikuttavan sopivuuden jokapäiväiseen käyttöön. RS Q8:n ulkonäkö seuraa äskettäin uudistunutta Audi Q8 -mallia.

Uudistunut RS Q8 ilmentää urheilullisuutta ja eleganssia. Audi Q8 -sarjan huippumallissa yhdistyy intohimo suorituskykyyn ja ylellisyyteen sekä soveltuvuus jokapäiväiseen käyttöön innostavan kokemuksen luomiseksi.

Aito Audi Sport -malli

Uudistuneen Audi RS Q8 -mallin uusi etuosa, jossa on huomiota herättävät ilmanottoaukot, erottuva hunajakennorakenne ja mustankiiltävä reuna, yksilöi RS Q8:n selkeästi sarjan huippumalliksi.

Kuva: Audi.

Suuressa singleframe-jäähdyttimen säleikössä on uudelleen suunniteltu hunajakennorakenne, jossa jokainen yksittäinen kenno on nyt kolmiulotteinen.

Takaosalla on myös oma osuutensa mallin sijoittumisessa malliston kärkipaikalle. Kaksi soikeaa pakoputkea ovat RS-mallin ensimmäinen erottuva piirre. Audi Sport GmbH on sijoittanut niiden väliin diffuusorin, joka on jaettu keskeltä heijastimella.

Kahdeksansylinterinen polttomoottori

Uudistunut Audi RS Q8 tekee taatusti vaikutuksen 441 kW:n (600 hv) tehollaan ja 800 Nm:n väännöllään, joka on saatavana kierroslukualueella 2 200 – 4 500 rpm.

Kaksoisturboahdetun kahdeksansylinterisen moottorin teho takaa erinomaisen ajodynamiikan. RS Q8 kiihtyy 0-100 km/h vain 3,8 sekunnissa. Vakiona elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 250 km/h, joka voidaan nostaa lisävarusteena 280 km/h.

Itselukittuva keskitasauspyörästö

Uudessa RS Q8:ssa on vakiona jatkuva quattro-neliveto, jonka Audi Sport GmbH yhdistää kahdeksanvaihteiseen Tiptronic-vaihteistoon, jossa on vakiona nopeammat vaihtoajat. RS Q8:ssa on täysin mekaaninen keskitasauspyörästö, jonka kompakti ja kevyt rakenne jakaa moottorin tehon etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60.

Kuva: Audi.

Mikäli auto havaitsee luistoa, väännöstä enintään 70 prosenttia voi kohdistua etuakseliin ja enintään 85 prosenttia taka-akseliin. Tämä toimintatapa johtaa tarkempaan kaarreajoon, vähempään aliohjautumiseen ja tarkempaan sisään käännökseen.

Ketteryyttä ja vakautta kaikissa tilanteissa

Ihanteellisen tasapainon urheilullisuuden ja mukavuuden saavuttamiseksi RS Q8:ssa on vakiona mukautuva ilmajousitus säädetyllä vaimennuksella, joka on viritetty erityisesti RS-mallia varten – ajokorkeus vaihtelee jopa 90 millimetriä.

Lisävarusteena tilattava RS Dynamic Plus -paketti sisältää sähkömekaanisen, aktiivisen kallistuksenvakautuksen (eAWS), joka minimoi merkittävästi rungon sivuttaisliikkeet. Molemmat akselit on yhdistetty kompaktilla sähkömoottorilla stabilisaattorin kahden puoliskon väliin. Ajettaessa suoraan molemmat puolikkaat ovat irti, mikä vähentää korin liikkeitä epätasaisilla teillä.

Kuva: Audi.

Auton kaartaessa sähkömoottorit kääntävät vakaimet vastakkaiseen suuntaan, mikä vähentää huomattavasti sivuttaista kallistusta. 48 V:n litiumioniakku antaa eAWS-järjestelmälle virtaa. Kompakti, kevyt energian varastointiyksikkö, joka pystyy absorboimaan ja vapauttamaan suuria virtoja erittäin lyhyessä ajassa, syöttää kahdelle sähkömoottorille kummankin maksimiteholla 1,5 kilowattia.

RS Dynamic Plus -paketin muita varusteita ovat quattro sportdifferential -aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä ja keraaminen RS-jarrujärjestelmä sekä nopeudenrajoitin 305 km/h. Vakiovarusteena oleva nelipyöräohjaus lisää ketteryyttä ja vakautta. Nopeasti kaistaa vaihdettaessa takapyörät kääntyvät 1,5 astetta samaan suuntaan kuin etupyörät. Pienemmillä nopeuksilla ne kääntyvät jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. Tämä pienentää kääntöympyrää vastaavasti.

Sarjan huippumallissa on myös uutta valotekniikkaa

Sarjan huippumallissa on nyt Suomessa vakiovarusteena HD Matrix LED -ajovalot, joissa on Audi-laservalo ylimääräisenä kaukovalona. Tummennettu kehys erottaa huippumallin visuaalisesti perusmallista. Audin laservalo toimii ylimääräisenä kaukovalona, ​​jonka kantama on huomattavasti pidempi.

Kuva: Audi.

Mikä tahansa viidestä digitaalisesta päiväajovalosta luo huomiota herättävän ilmeen. Asiakas voi valita kuvion MMI:n kautta, joista yksi on ruutulippu, ja joka on saatavana yksinomaan RS Q8:iin. Ensimmäistä kertaa RS Q8 käyttää suurelta osin digitalisoituja OLED-takavaloja, joissa on viisi digitaalista kuviota (lisävaruste). Yhdessä avustusjärjestelmien kanssa niissä on lähestymisvalo liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Urheilullinen

Audi RS Q8 erottuu joukosta ensisijaisesti monien ulkonäköön vaikuttavien komponenttivärien ja -materiaalien vuoksi. RS Q8:ssa ulkopeilit, etuspoilerielementit sekä ikkunoiden ja takadiffuusorin verhoilu ovat aina mustia.

Uudet lisävarusteena saatavat 23-tuumaiset kevytmetallivanteet 6-Y-kaksoispuolilla ja 295/35-renkailla antavat uudistuneelle RS Q8:lle selvästi erilaisen ilmeen verrattuna vakiomalleihin. Ne on saatavana metallimustana, mattana Neodymium-kultaisena, kiillotettuna silkin mattaharmaana tai kiillotettuna metallinmustana.

Vakiovarusteena on 22 tuuman 10-puolaiset ”Star”-design kevytmetallivanteet (295/40). Vanteiden takana on RS-jarrujärjestelmä ilmastoiduilla komposiittijarrulevyillä (420 mm edessä, 370 mm takana). Jarrusatulat ovat vakiona mustia. Niitä on saatavana myös lisävarusteena punaisella viimeistelyllä ja RS-kirjaimilla edessä ja takana.

Tehokas 10-mäntäinen jarrusatulajärjestelmä toimii etuakselilla. Vaihtoehtoisesti lisävarusteiset keraamiset RS-jarrut tarjoavat tehokasta jarrutusta. Niiden levyjen mitat ovat 440 mm (edessä) ja 370 mm (takana). RS-jarrujärjestelmä on vakiona harmaa RS Q8:ssa. Valinnaisesti ne on saatavana punaisena tai sinisenä.

Sisätiloihin on saatavana punaisia, harmaita tai kaksivärisiä RS Design -paketteja. Keskikonsolin reunassa, lattiamatoissa, ohjauspyörässä ja turvavyön reunoissa on punaiset tai harmaat kontrastiompeleet. Ohjauspyörä on päällystetty Alcantaralla.

Keskikonsolin valintavivun nuppi ja reunan sivu on päällystetty Dinamica-mikrokuidulla, joka on valmistettu kierrätetyistä PET-kuiduista. Rei’itetyissä hunajakenno-ompeleilla varustetuissa urheiluistuimissa on myös kontrastiompeleet valitussa paketin värissä. Somistelistat ovat saatavilla harjatulla matta alumiinilla, tammipuulla, hiilikuidulla tai puusomisteena.

Lisävarusteiset RS Design -paketit sekä kolme värivaihtoehtoa tarjoavat lisäominaisuuksia. Esimerkiksi ovi ja keskikyynärnojat ovat saatavilla Dinamica-mikrokuidusta. Yksi ainutlaatuinen ominaisuus tässä varusteluversiossa on istuimen keskipaneeli joko harmaalla tai punaisella upotekoristeella. Asiakkaan valitsema väri paljastuu rei’itetyistä urheiluistuimista. Lisäksi istuinten selkänojassa on yhteensopivilla väreillä kohokuvioitu RS-logo.

Audi RS Q8 -huippumalli nyt tilattavissa

Uudistunut Audi RS Q8 on nyt myynnissä Suomessa ja hinnat alkavat 252 610 eurosta. Suomeen tulevat autot toimitetaan tilausjärjestyksessä saatavuuden ollessa rajattu. Autot ovat hyvin yksilöllisiä ja tarkemmat autokohtaiset toimitusajat tarkentuvat aina auton tilaushetkellä.

Audi RS Q8 hinnasto ja lisävarustehinnasto: Audi RS Q8 hinnasto ja lisävarustehinnasto

Lue tästä muita juttuja Audista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän