Janne Ferm ja Esapekka Lappi pääsevät Portugalissa tositoimiin.
Portugalin MM-rallissa tullaan tekemään suomalaista historiaa, sillä Toyota Gazoo Racing -tallin testikuljettajana tähän asti toiminut Esapekka Lappi ajaa nyt uransa ensimmäisen MM-rallin sarjan kilpailun sen WRC-pääluokassa.
Lapin, hallitsevan WRC2-luokan maailmanmestarin tallikavereina on tuttu suomalaiskaksikko Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen.
Toyotan kolmikon lisäksi suomalaisista Teemu Suninen ajaa WRC2-luokassa M-Sportin Ford Fiestalla R5 -autolla ja myös Max Vatanen kilpailee samassa luokassa niin ikään Ford Fiesta R5:lla.
MM-sarjan pistetilanne on viime vuosiin verrattuna jokseenkin tasainen. Hallitseva maailmanmestari, ranskalainen Sébastien Ogier on kärjessä 102 pisteellä ja Jari-Matti Latvala toinen 86 pisteellä.
Heti Latvalan kannassa hiillostaa Belgian Thierry Neuville (84), joka on nyt kahden kilpailun voittoputkessa. Juho Hännisellä on tässä vaiheessa kautta MM-pisteitä 15 ja se oikeuttaa kymmenenteen sijaan sarjassa.
WRC2-luokassa Teemu Suninen on neljäntenä 36 pisteellä, mutta suomalainen onkin ajanut vain kaksi kilpailua, Ruotsin ja Ranskan MM-rallit, tällä kaudella. Luokkaa johtaa ruotsalainen Pontus Tidemand 75 pisteellä.
Kauden kolmas soraralli
Portugalin sora sopinee suomalaisille hyvin ja nyt myöskään Argentiinan ja Meksikon kaltaisista korkeista ilmanaloista ei ole kenties autojen voimansiirrolle niin paljon harmia.
Ralli on luonteeltaan kuitenkin rankka niin autoille kuin kuljettajille, joten missään nimessä mikään helppo ”etelän loma” ei viikonloppu tule kenelläkään olemaan.
Rallin keskuspaikkana toimii maan pohjoisosassa Porton kaupungin lähellä sijaitseva Matosinhos.
Kuljettajille on tarjolla jokseenkin pehmeitä teitä, joten rengasvalinnat ja pito-olosuhteet lienevä jälleen ratkaisevassa asemassa. Ylös kaivautuvat kivet ja urautuvat tiet laittavat tallit miettimään myös ajokorkeuden nostamista varsinkin toisia ajokertoja varten.
Ralli alkaa torstaina 18.5. yleisöerikoiskokeella Lousadan rallicross-radalla. Perjantaina ajetaan neljä erikoiskoetta kahteen kertaan ja EK-kilometrejä kertyy varsin runsaasti, yhteensä 148,32.
Perjantai päättyy Bragan kaupungin kaduilla kahteen kertaan ajettavaan Braga Street Stage -erikoiskokeeseen, jonka ajokerroille tulee mittaa 3,8 kilometriä.
Lauantaina kuljettajia hemmotellaan rallin pisimmällä päivällä ja pitkillä erikoiskokeilla. Yhteensä kilometrejä kertyy 154,56, joista peräti 75,10 kilometriä kahteen kertaan ajettavasta, 37,55-kilometrisestä Amaranten erikoiskokeesta.
Ei liene liitoiteltua todeta rallin ratkaisunpaikkojen löytyvän juuri lauantailta.
Klassinen Fafen erikoiskoe sekä aloittaa, että päättää Portugalin MM-rallin viimeisen ajopäivän sunnuntaina.
Hypystään kuuluisan Fafen välissä ajetaan lisäksi Luilhasin ja Montimin erikoiskokeet. Fafe toimii samalla Power Stage -erikoiskokeena, jolta kuljettajien on mahdollista saada lisäpisteitä.
Suomalaisjuhlia Portugalissa on nähty useasti
Ensimmäistä suomalaisvoittoa Portugalissa on juhlittu vuonna 1970, kun Simo Lampinen ajoi rallin voittoon Lancia Vulva HF -ralliautolla.
Markku Alén puolestaan ajoi rallin voittoon viisi kertaa ja Hannu Mikkola kolme kertaa 70- ja 80-luvuilla. Timo Salonen juhli voittoa 1985.
Juha Kankkunen oli rallin nopein kahdesti 90-luvun puolivälissä ja Tommi Mäkinen niin ikään kahdesti, vuosina 1997 ja 2001.
Viimeisintä suomalaisvoittoa Portugalissa on juhlittu Jari-Matti Latvalan toimesta vuonna 2015.
Erikoiskokeiden määrä: 19
Erikoiskoekilometrejä: 349,17 km
Kilpailun kokonaispituus: 1528,81 km