Volvolta toinen sähköinen kuorma-auto, nyt tulee 27 tonnin versio

Volvo

8.5.2018   19.50

Volvo Trucksin mallisto laajenee jälleen uudella sähkökuorma-autolla.

Kolme viikkoa sitten yhtiö esitteli ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton, Volvo FL Electricin.

Volvon uusi FE Electric on suunniteltu raskaampaan kaupunkijakeluun ja jätekuljetuksiin, ja sen kokonaismassa on 27 tonnia. Mallin myynti alkaa Euroopassa vuonna 2019.

Ensimmäinen Volvo FE Electric on jäteauto, joka otetaan käyttöön alkuvuodesta 2019 Hampurissa, Saksan toiseksi suurimmassa kaupungissa.

Siinä on erikoisvalmisteinen päällirakenne, joka on kehitetty yhteistyössä Faunin, Euroopan suurimman päällirakentajan, kanssa.

Hampurin kaupungin puhtaanapitolaitoksen toimitusjohtaja professori, tri Rüdiger Siechau katsoo, että sähkökuorma-autoilla voidaan saavuttaa huomattavia ympäristöhyötyjä kaupunkiympäristössä.

– Tällä hetkellä kaikki 300 perinteistä jäteautoamme tuottavat noin 31 300 kg hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Sähkötoiminen jäteauto, jonka akustossa riittää virtaa koko 8–10 tunnin työpäiväksi, on todellinen tekniikan läpimurto. Toinen hyöty on se, että Hampurin puhtaanapitolaitos tuottaa ilmastoneutraalia sähköä, jolla akkuja voidaan ladata.

Uusi Volvo FE Electric tulee saataville useana eri versiona erityyppisiä kuljetustehtäviä varten.

Esimerkiksi Volvon matalalattiamalli helpottaa kulkua ohjaamoon ja antaa kuljettajalle avaran näkyvyyden muuhun liikenteeseen.

Myös työympäristön laatu paranee, sillä melutaso on alhainen eikä tärinää synny.
Akkukapasiteetti voidaan optimoida yksilöllisiin tarpeisiin, ja akut ladataan sähköverkosta tai pikalatauspisteistä.

Volvo Trucksin sähkökuorma-autot

Volvo FE Electric

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 27 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: Kaksi sähkömoottoria, enimmäisteho 370 kW (jatkuva teho 260 kW), Volvon 2-vaihteinen vaihteisto. Sähkömoottorien vääntömomentti enintään 850 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 28 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, 200–300 kWh.
  • Toimintasäde: Jopa 200 km.
  • Lataus: Saatavana on kaksi erilaista latausjärjestelmää. CCS2: suurin latausteho 150 kW (DC). Pienteholataus: suurin latausteho 22 kW (AC).
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen (300 kWh): CCS2 150 kW, n. 1,5 tuntia, pienteholatauksella n. 10 tuntia.

Volvo FL Electric

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 16 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: Sähkömoottori, enimmäisteho 185 kW (jatkuva teho 130 kW), Volvon 2-vaihteinen vaihteisto. Sähkömoottorin vääntömomentti enintään 425 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 16 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, yht. 100–300 kWh.
  • Toimintasäde: Jopa 300 km.
  • Lataus: Saatavana on kaksi erilaista latausjärjestelmää. CCS2: suurin latausteho 150 kW (DC). Pienteholataus: suurin latausteho 22 kW (AC).
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen: pikalataus 1–2 tuntia (DC-lataus), yölataus enint. 10 tuntia (AC-lataus) akun enimmäiskapasiteettiin 300 kWh.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here