Volvolta lisätietoa Concept Recharge -konseptimallista

Volvo esitteli alkukesästä konseptiautonsa Concept Recharge. Nyt yhtiö on kertonut enemmän autosta.

Volvo Carsin tulevaisuutta esittelevä täysin sähköinen Concept Recharge -konseptimalli kertoo paljon muustakin kuin autonvalmistajan tulevasta muotokielestä ja tuotestrategiasta.

Concept Recharge antaa viitteitä askeleista, joita Volvo aikoo ottaa kaikilla täyssähköautojen kehityksen osa-alueilla vähentääkseen autojen ja koko yrityksen hiilijalanjälkeä. Volvo aikoo myydä vuoteen 2030 mennessä pelkkiä täyssähköautoja ja haluaa olla ilmastoneutraali kiertotalousyritys vuoteen 2040 mennessä.

Käyttämällä sisätiloissa ympäristöystävällisiä materiaaleja, varustamalla auton kierrätetystä ja uusiutuvasta materiaalista valmistetuilla renkailla ja parantamalla aerodynamiikkaa Volvo voi pienentää autojen hiilivaikutusta merkittävästi.

Kuva: Volvo Cars.

Kun nämä vaiheet yhdistetään puhtaan energian käyttöön koko toimitusketjussa, valmistusprosessissa ja auton käytössä, Volvolla uskotaan, että auton elinkaaren CO2-vaikutusta voidaan vähentää 80 prosentilla vuoden 2018 Volvo XC60 -malliin verrattuna. Ja tämä kaikki onnistuisi Volvolle tyypillisistä premium-ominaisuuksista tinkimättä.

Concept Rechargen koko elinkaaren CO2-vaikutus on alle 10 tonnia, kun autoa ladataan 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla.

Kuva: Volvo Cars.

Ruotsalaista villaa

Auton sisustuksessa on käytetty runsaasti kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja, luonnonmateriaaleja ja kierrätettyjä materiaaleja, kuten vastuullisesti kerättyä ruotsalaista villaa, ympäristöllisesti vastuullisia tekstiilejä sekä kevyitä komposiittimateriaaleja, jotka on luotu luonnollisista lähteistä.

Vastuullisesti kerätty ruotsalainen villa muunnetaan täysin luonnolliseksi hengittäväksi kankaaksi, jossa ei ole lisäaineita. Tätä lämmintä ja pehmeää materiaalia käytetään istuinten selkänojissa ja kojetaulun päällä. Lattia ja ovien alaosat on päällystetty 100-prosenttisella villamatolla.

Kuva: Volvo Cars.

Istuintyynyt ja ovien kosketuspinnat on valmistettu ympäristöllisesti vastuullisesti materiaalista, joka sisältää Tencel-kuituja selluloosasta. Tämä kangas on erittäin kestävää ja pehmeäntuntuista. Käyttämällä Tencel-kuituja, jotka on tuotettu vesi- ja energiatehokkaassa prosessissa, Volvon suunnittelijat ovat voineet vähentää muovien käyttöä auton sisätiloissa.

Istuimissa ja pääntuissa sekä osassa ohjauspyörää on uutta Volvon kehittämää materiaalia nimeltä Nordico. Se on pehmeä materiaali, joka on valmistettu biopohjaisista ja kierrätetyistä aineksista Ruotsin ja Suomen kestävän kehityksen metsistä. Materiaalin CO2-jalanjälki on 74 prosenttia pienempi kuin nahan.

Pellavakomposiittia

Muualla sisätiloissa, kuten alemmissa säilytystiloissa, pääntuen takana ja jalkatuessa, on käytetty pellavakomposiittia, jonka Volvo on kehittänyt yhdessä alihankkijoidensa kanssa. Se sisältää pellavakasvin kuituja, jotka on yhdistetty komposiitteihin, ja muodostaa vahvan ja kevyen mutta samalla tyylikkään ja luonnollisen materiaalin.

Kuva: Volvo Cars.

Auton ulkopuolella myös etu- ja takapuskurit sekä helmalistat sisältävät pellavakomposiittia. Käyttämällä pellavakomposiittia sekä auton sisä- että ulkopuolella muovien tarve on vähentynyt merkittävästi.

Erikoisrenkaita

Polttomoottorin väistyessä täysin sähköisen voimansiirron tieltä renkailla on entistä suurempi merkitys. Ne ovat tärkeä varuste turvallisuuden kannalta, mutta vaikuttavat myös auton toimintamatkaan. Tämä vuoksi sähköautojen renkaiden on aina oltava teknologian kehityksen etulinjassa.

Concept Recharge käyttää Pirellin valmistamia erikoisrenkaita, joissa ei ole lainkaan mineraaliöljyä. Renkaat on valmistettu 94-prosenttisesti fossiilittomista materiaaleista, kuten luonnonkumin, biosilikan, raionin ja biohartsin kaltaisista kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista. Tämä kuvastaa Volvon ja Pirellin jakamaa kiertotalousajattelua, jossa keskitytään resurssienkulutuksen ja ympäristövaikutusten vähentämiseen.

Kuva: Volvo Cars.

Kestävien materiaalien, sähköisen voimansiirron ja erikoisrenkaiden lisäksi Concept Recharge parantaa SUV-autojen ympäristöllistä suorituskykyä aerodynamiikan kautta.

Volvo visioi Concept Recharge -mallissa tulevaisuuden aerodynamiikkaa. Autossa on käytetty aerodynaamisia erikoisratkaisuja, kuten ilmavirtausta tasoittavia ulkoisia muotoilullisia yksityiskohtia, uutta vannemuotoilua, matalampaa kattoa sekä pystympää takaosaa.

Mallissa on yhdistelty perinteistä SUV-muotoa ja parannettua ilmavirtausta, joka pidentää toimintamatkaa. Konsepti tarjoaa lisäksi sähköauton matalan lattian mahdollistamia erinomaisia tilaratkaisuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!