Volvo Cars vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä logistiikkatoiminnassaan vaihtamalla kuljetuksia autorekoista juniin tuotantolaitostensa ja uusien autovarastojen välillä.
Erityisesti Euroopassa, jossa autorekat ovat edelleen yleisesti kuljettamassa uusia autoja jakeluvarastoihin ja jälleenmyyntiin yksittäisillä markkinoilla, yritys vähentää päästöjä korvaamalla yhä useammat tieliikenteen kuljetukset rautatiekuljetuksilla.
Toteuttamalla rautatiekuljetuksia yhtiö on jo vähentänyt hiilidioksidipäästöjä lähes 75 prosentilla Gentin, Belgiassa sijaitsevan tuotantolaitoksen ja Pohjois-Italiassa sijaitsevan varaston välillä.
Toisella reitillä, Gentistä Itävaltaan sijaitsevalle varastolle, päästöt vähenivät lähes puolella, kun siirryttiin rautatiekuljetuksiin.
Molemmat aloitteet ovat osa ilmastotoimintasuunnitelmaa, jonka Volvo Cars paljasti viime vuonna.
Suunnitelman mukaan yhtiö pyrkii vähentämään autokohtaista hiilijalanjälkeään 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välillä, mikä edellyttää päästöjen vähentämistä 25 prosenttia, logistiikka mukaan lukien.
Vuoden 2025 suunnitelma on konkreettinen askel kohti Volvo Carsin pyrkimystä tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä.
Katso tästä muita Volvo-juttuja.
Volvo Cars haluaa käyttää rautatieliikennettä myös laajemmassa mittakaavassa Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
Jo nyt autoja kuljetetaan Kiinan tuotantolaitoksista Belgian Gentin satamaan junalla kaksi kertaa viikossa. Muut rautatieyhteydet toimittavat uusia Volvo -autoja alueellisiin varastoihin Kiinassa ja Venäjällä.
Yhdysvalloissa Charlestonissa, Etelä-Carolinassa sijaitseva tuotantolaitos hyödyntää vakiintunutta rautatieverkostoa, joka vie uusia autoja varastoihin Pohjois-Amerikan kaupunkeihin.