Uusi Mersun eSprinter avaa suomalaiset tilataksimarkkinat toden teolla sähköautoille

Suomalainen tilataksikalusto astui uuteen aikaan lokakuussa, kun ensimmäinen esteetön ja taksikäyttöön varusteltu uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter GLE VIP -taksiauto esiteltiin Ylöjärvellä.

Jonasson Oy – Carsport Designin varustelema auto on tilattu Pietarsaareen, jossa taksiyrittäjä Daniel Sundqvist saa sen käyttöönsä loppuvuoden aikana.

Uudesta eSprinteristä on saatavana neljä eri mallia: 314e ja 320e (painoluokka 3500 kg) sekä 414e ja 420e (4100–4250 kg). Akkuvaihtoehdot ovat 56, 81 ja 113 kWh, ja auton yhdistetty WLTP-toimintasäde on enimmillään jopa 440 km. DC-pikalataus onnistuu 81 115 kW:n teholla, ja akku täyttyy näin 10–80 prosenttiin jopa 32 minuutissa.

Kuva: Veho.

C1-ajokortilla ajettavat 414e- ja 420e -mallit voidaan varustella taksikäyttöön täysin vastaaviksi kuin aikaisemmat Sprinterin dieselmallit.

Kun kantavuus ei enää rajoita varustelua, autoon saa esimerkiksi pyörätuolinostimen ja koululaiskäyttöön 1+8 / K13 oppilaspaikat.

Daniel Sundqvistin tarkoituksena on muuttaa yrityksensä koko nykyinen 32 auton kalusto sähkökäyttöiseksi niin pian kuin mahdollista; nyt sähköautoja on noin puolet kaikista. Uusista henkilöautotakseista jo 26,5 prosenttia on täyssähkömalleja.
Uuden eSprinterin ansiosta saman kehityksen uskotaan nopeutuvan huomattavasti myös tilataksipuolella.

Lue muita juttuja eSprinteristä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän