Traktorit ja peräkärryt yllättivät Tori Autot -palvelussa

Traktori, peräkärryt ja isot maatalouskoneet ovat olleet Torissa yllätyshitti, todetaan Torin teidotteessa.

Maatalouskoneita on selailtu keskimäärin 55 000 kertaa joka päivä. Lukema on poikkeuksellisen suuri, 25 prosenttia suurempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

– Varsinkin traktorien menekki on ollut täysin poikkeuksellista. Traktoria etsittiin kevään aikana noin 50 prosenttia useammin kuin viime vuoden keväällä. Suurin piikki oli heti tammikuussa, jolloin traktoria haettiin noin 150 000 kertaa. Keskimäärin yli 4800 kertaa per vuorokausi. Se on paljon, kun traktori on kuitenkin varsinaisesti massatrendi vain painonsa puolesta, Tori.fi vertaiskauppatuntija Laura Kuusela sanoo.

Traktori-aiheiset haut muodostavat tällä hetkellä miltei kolmanneksen koko Tori Autot -palvelun hakumäärästä. Tori Autot on Torin autokauppa. Autokaupassa vieraili toukokuussa 960 000 yksittäistä kävijää. Tällä hetkellä myytävänä on noin 65 000 menopeliä.

Syitä ovat korona, lumi ja muuttoliike

Ylipäätään isojen koneiden, kuten lumilinkojen, ajoleikkurien ja erilaisten peräkärryjen, yhtäkkinen suosio ei johtune koko kansan maatalousinnostuksesta, vaan taustalla on globaaleilla markkinoilla alkuvuoden aikana ilmennyt niukkuus maatalouskojeista. Se on koronailmiö. Koronapandemian hillitsemiseksi asetetut rajoitukset sulkivat viime vuonna tehtaita ympäri maailman, minkä vuoksi tuotanto ei ole vastannut menekkiä.

– Yllättävän ilmiön syyt ovat moninaiset. Koronarajoitusten sulkemat tehtaat ja siitä seurannut niukkuus on niistä suurin yksittäinen. Lisäksi Suomessa talvi oli hyvin luminen, mikä nosti muun muassa traktorien ja lumilinkojen menekkiä. Asumisessa on vallinnut jo vuoden voimakas halu omaan pihaan ja poispäin keskustoista, mikä tietysti lisää kiinnostusta pihakoneisiin, kuten ajoleikkureihin sekä puutarhajyrsimiin, Kuusela toteaa.

– Kyse on osittain reagoinnista talveen, mutta ennen kaikkea valmistautumisesta kesään ja syksyyn. Se on maatilojen ja pihojen vuosikiertoa. Siksi menekkipiikki on näkynyt keväällä, Kuusela lisää.

Pihatöihin tarkoitettuja koneita sisältävien Leikkurit ja koneet -kategorian ilmoitusten selailussa syntyi viime viikolla kevään uusi piikki. Ilmoituksia katseltiin viikossa noin 600 000 kertaa. Kasvu viime vuoden vastaavaan viikkoon oli 13 prosenttia.

Käytettyjä kärryjä kärrätään kotiin

Myös peräkärryt ovat eri muodoissaan olleet tämän kevään käytetyn tavaran kaupan hitti. Siinäkin näkynee into erinäistä ulkopuuhailua kohtaan. Hakusanat peräkärry, kuomukärry, peräkärryt, perävaunu ja peräkärri ovat yhteensä yksi käytetyimmistä tänä keväänä maatalouskoneiden ja apuvälineiden -aihepiirissä.

– Yksi syy isojen koneiden ja apuvälineiden tämän kevään suosiolle Tori Autot -palvelussa on totta kai sekin, että koko Tori.fi kasvattaa suosiotaan. Korona-aika on kiihdyttänyt kasvua, koska ihmiset ovat olleet paljon kotona, mikä lisää verkkokaupankäyntiä. Tori.fi:ssä vierailee kuukausittain jo keskimäärin yli 3 miljoonaa yksittäistä kävijää, Kuusela kertoo.

Autoilla on suurin vaikutus ympäristöön

Tori.fi teettää vuosittain tutkimuksen kauppapaikan kautta käydyn käytetyn tavaran kaupan ympäristövaikutuksista. Tori Autot -palvelulla on eri tuotekategorioista suurin vaikutus hiildioksidipäästöjen säästämiseen – luonnollisesti ajoneuvojen suuren koon vuoksi.

– Tori Autot -palvelun kautta käyty kauppa säästi viime vuonna luontoa liki 132 000 hiilidioksidipäästötonnilla. Määrä nousi vuodesta 2019 yli viidenneksellä, peräti 22 prosenttia. Se johtuu ennen kaikkea siitä, että suomalaiset ostavat ja myyvät palvelussa ajoneuvojaan yhä enemmän. Lisäksi esimerkiksi asuntoautoilmoitusten määrä kasvoi viime vuonna toissa vuodesta 20 prosenttia. Asuntoautojen valmistamiseen kuluu koon vuoksi luonnonvaroja enemmän kuin henkilöautoihin, mikä nostaa ympäristövaikutusta, Kuusela kommentoi.

Ympäristövaikutus tarkoittaa hiilidioksidipäästömäärää, jota ei syntynyt, koska suomalaiset hankkivat ja hyödynsivät käytettyjä autoja uuden ostamisen sijaan. Koko Tori.fi:n ympäristövaikutus kasvoi vuonna 2020 20 prosenttia vuodesta 2019.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!