23.10.2018 15.59
Continental tuo markkinoille osittain kumista valmistetun nastan nastarenkaisiin. Tuotteen taustalla on Continentalin suomalainen tytäryhtiö Tikka Spikes.
Katso myös: ETN: Ruotsalaistutkijoiden mukaan nastarenkaat pitäisi kieltää
Continentalin tiedotteen mukaan ContiFlexStud -kuminasta takaa entistä paremman pidon, enemmän ajomukavuutta, vähemmän tien kulumista, rengasmelua ja nastojen irtoamista.
Uusi teknologia on jo saatavilla Continentalin IceContactTM 2 -renkaisiin, ensimmäisenä koossa 235/45 R18.
Runko kumista
ContiFlexStud-nastan runko on valmistettu kumista.
Continentalin tiedotteen mukaan joustavan materiaalin ansiosta se mukautuu tien pinnan vaihteluihin, jolloin nastan kevyt kovametallikärki tunkeutuu voimakkaammin ja syvemmälle jäähän. Tämä mahdollistaa Continentalin mukaan jopa 7 % paremman pidon ja lisää sen myötä turvallisuutta.
Nastan kumista valmistetun rungon ansiosta tien pintaan osuu merkittävästi vähemmän metallia, jolloin tiehen kohdistuvat vauriot jäävät vähäisemmiksi. Kuminastarenkailla ajettaessa tien kuluminen on 20 % vähäisempää, tiedotteessa todetaan.
Mitä vähemmän metallia on kosketuksissa tien pintaan, sitä vähemmän rengasmelua kuuluu auton sisätiloissa. Lisäksi nastan kumirunko eliminoi ajon aikana ilmeneviä värinöitä.
Pitkäkestoista nastateknologiaa
Yksi kumirunkonastan tarjoama merkityksellinen etu on kulumiskestävyys ja kiinnitystapa. Nastan runko kuluu Continentalin mukaan samaan tahtiin renkaan kulutuspinnan kanssa, mikä mahdollistaa maksimaalisen pidon koko renkaan käyttöiän.
Nastojen asennuksessa hyödynnetään pinnoitetta, joka reagoi renkaan kumimateriaalin kanssa. Tuloksena on sidos, jonka avulla nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 % suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, tiedotteessa todetaan.
Continentalin edustajan mukaan kuminasta on hieman kalliimpi kuin perinteinen nasta.