Tässä autossa on Mercedeksen historian väkevin henkilöautojen sarjatuotanto-dieselmoottori!

Daimler

2.3.2018 20.25

Alkuperäinen Mercedes-Benz CLS esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2003. Toisen sukupolven CLS esiteltiin vuonna 2010 ja farmariperäinen Shooting Brake 2012.

Kolmannen sukupolven myötä  Shooting Brake -versio jää pois valikoimista ja samalla CLS Coupé muuttuu viisipaikkaiseksi. 

CLS:n päämarkkina-alueet ovat Kiina, Etelä-Korea, Yhdysvallat ja Eurooppa.

Länsimaissa kohderyhmänä ovat erityisesti 55-60-vuotiaat, johtavissa asemissa työskentelevät miesasiakkaat.

Kiinassa ja Koreassa asiakkaiden keski-ikä asettuu 30-35 vuoteen, ja jopa 30 prosenttia heistä arvioidaan olevan naisia.

Näissä maissa CLS:n ennakoidaan kiinnostavan yrittäjäasemassa työskenteleviä, perheellisiä nuoria aikuisia, jotka arvostavat uusinta teknologiaa ja designia.

Mercedes-Benzin historian väkevin henkilöautojen dieselmoottori

Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS saa täysin uudistetut moottorit, joista ensi vaiheessa tulevat tarjolle kuusisylinteriset rivimoottorit diesel- ja bensiiniversioina:

  • CLS 350 d 4MATIC: 210 kW (286 hv), 600 Nm; polttonesteen kulutus yhdistetty 5,6 l/100 km, CO2-päästöt 148 g/km
  • CLS 400 d 4MATIC: 250 kW (340 hv), 700 Nm; polttonesteen kulutus yhdistetty 5,6 l/100 km, CO2-päästöt 148 g/km
  • CLS 450 ISG 4MATIC: 270 kW + 16 kW (367 hv + 22 hv), 500 Nm + EQ Boost 250 Nm; polttonesteen kulutus yhdistetty 7,5 l/100 km, CO2-päästöt 178 g/km
  • AMG CLS 53 4MATIC+: 320 kW + 16 kW (435 + 22 hv), 520 Nm + EQ Boost 250 Nm; polttonesteen kulutus yhdistetty 8,7 l/100 km, CO2-päästöt 200 g/km

Mercedes-Benz CLS 350 d 4MATIC – ja CLS 400 d 4MATIC -mallin rividieselmoottori on saatavissa kahtena eri tehovaihtoehtona: 210 kW (286 hv) / 600 Nm sekä 250 kW (340 hv) / 700 Nm. 

Kuusisylinterinen 400 d on Mercedeksen väkevin henkilöautojen sarjatuotanto-dieselmoottori koskaan.

Uusien dieselmoottoreiden suorituskyvyn takeena ovat esimerkiksi kaksivaiheinen pakokaasuahtaminen sekä ensi kertaa CLS:ssä käyttöön otettu säätyvä venttiilienohjaus Camtronic.

Uudessa moottorissa on kaksi turboahdinta: ensimmäinen ahdin on varustettu elektronisesti ohjatuilla säätyvillä johdinsiivillä ja toinen ahdin waste gate-hukkaportilla. Näiden avulla suurin vääntömomentti saadaan käyttöön heti tyhjäkäyntikierroksista alkaen.

Kulutus ja päästöt on saatu mahdollisimman pieniksi integroituun teknologiaan pohjautuvan rakenteen avulla: porrastettu, kulhomainen palotila, monitieperiaatteella toimiva dynaaminen pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä ja moottorin läheisyyteen sijoitettu pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmä on ensimmäistä kertaa yhdistetty muuttuvaan pakoventtiilien nostoon.

Moottorin läheisyyteen sijoitetun eristetyn pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmän lämpöhäviöt ovat pienet ja toimintaolosuhteet optimaaliset.

Pakokaasujen takaisinkierrätys toimii kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen on takaisinkierrätys palotilassa. Toisessa vaiheessa pakokaasut johdetaan korkeapaineella toimivaan EGR-puhdistuslaitteistoon ja kolmannessa vaiheessa kaasut kierrätetään matalapaineisen EGR-puhdistuslaitteiston kautta.

Tällä tavoin polttonesteen kulutuksessa on saatu aikaan säästöjä, joihin aiemmin on päästy ainoastaan korkeajännite-hybriditeknologialla.

Kaikki mallit nelivetoisia

Auto on viisipaikkainen ja tavaratilan koko on 520 litraa.

Kuljettaja voi valita digitaalisessa Widescreen Cockpit -mittaristossa näytettävät sisällöt ajotilanteen, omien mieltymysten, mielialan tai sisävarustuksen mukaan kolmesta erilaisesta näyttötyylistä.

Tyylit Classic ja Sport sisältävät peruselementteinä kaksi pyöreää mittaria, kun taas Progressive-tyyli vie näytön enemmän kilpa-autoissa käytettyyn tyyliin yhden pyöreän moninäyttömittarin avulla.

Keskikonsoliin sijoitettu Touchpad-kosketuslevy antaa tuntopalautteen ja akustisen ilmoituksen, kun sillä käytetään auton lukuisia mukavuustoimintoja ja erilaisia asetusmahdollisuuksia.

Kaikissa Mercedes-Benz CLS-malleissa on vakiona nelivetojärjestelmä. Mercedes-Benz SLC 350 d-, 400 d- ja 450 EQ-malleissa voimanjako etu- ja takapyörien välillä on kiinteä 31-69. 

Mercedes-Benz AMG 53 4MATIC+ -mallissa voimanjako on tilanteen mukaan portaattomasti etu- ja taka-akseleiden mukaan säätyvä.

Ennakoiva ilmajousitus

Mercedes-Benz CLS tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden valita kolmesta eri jousitusvaihtoehdosta. 

Vakiojousitus perustuu tilanteen mukaan säätyviin iskunvaimentimiin.

Keskimmäinen vaihtoehto tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden itse säätää iskunvaimennuksen jäykkyyttä ajo-ohjelman kautta.

Kolmas vaihtoehto on mukautuva Air Body Control- täysilmajousitus.

Air Body Control-järjestelmän järjestelmän ECU kykenee millisekunneissa muuttamaan jousituksen jäykkyyttä sisään- ja ulosjoustoissa eri anturien antamien tietojen perusteella.

Pyöräkohtaisten antureiden lisäksi järjestelmä saa informaatiota ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmästä (ESP), kahdelta G-anturilla (pysty- ja vaakasuuntainen korin liike), korin kiertokulma-anturilta (YAW) sekä ohjauspyörän kulma- ja liikenopeusantureilta.

Antureista tärkein on ohjauspyörän liikenopeusanturi, jonka perusteella Dynamic Body Controlin ohjainjärjestelmä voi muutamia millisekunteja ennen korin liikettä ennakoida iskunvaimentimien säätötarpeen.

Katso myös tämä: Tällainen on Mercedes-Benzin uusi CLS-malli

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here