Tänään julkistettiin uusi Mercedes-AMG SL -malli

Mercedes-Benz SL esiteltiin ensi kertaa lähes 70 vuotta sitten, ja nyt on uuden sukupolven vuoro.

Uusi Mercedes-AMG SL jatkaa esikuvan parhaita perinteitä ja päivittää ne tiukasti nykyaikaan urheiluautomaailman edistyksellisimmillä muotoilu- ja varusteratkaisuilla.

Edeltävät mallit ovat kukin vuorollaan kirjoittaneet omat luvut urheiluautohistoriaan, esimerkkeinä 300 SL (1952), 300 SL ”Lokinsiipi” (1954) sekä ”Pagoda” (1963–1971).

Uusi Mercedes-AMG SL jatkaa esikuvan parhaita perinteitä ja päivittää ne tiukasti nykyaikaan urheiluautomaailman edistyksellisimmillä muotoilu- ja varusteratkaisuilla. Kuva: Mercedes-Benz.

Ulko- ja sisämuotoilu

Mercedes-AMG SL:n korimuotoilua luonnehtivat pitkä akseliväli, lyhyet etu- ja takaylitykset, pitkä konepelti, voimakkaasti kallistettu tuulilasi sekä auton vahva takailme.

SL:n pituus/leveys/korkeus ovat: 4705/1915/1353 milliä ja akseliväli 2700 milliä.
Jäähdyttimen säleikön 14 pystysuoraa puolaa ovat suora laina vuoden 1952 300 SL -urheilumallista. Keulan ilmettä tehostavat edelleen Digital Light led-ajovalot. Ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on avokattoiselle urheiluautolle 0,31.

2+2-paikkaisen matkustamon visuaalinen kohokohta on multimedia-kosketusnäyttö, jonka kallistusta voi säätää 12–32 asteen kulmassa.

Katto avautuu ja sulkeutuu vain 15 sekunnissa ja on mahdollista vielä 60 km/h nopeudella. Kuva: Mercedes-Benz.

Matkustamo on aikaisempaa tilavampi ja käytännöllisempi, ja takaistuimelle mahtuvat vielä 150-senttiset matkustajat.

Autossa on vakiona AMG-urheiluistuimet, joihin on integroitu kaulan ja niskan aluetta lämmittävä Airscarf-ilmahuivitoiminto. Valinnaisvarusteena tarjolla ovat AMG Performance -istuimet.

MBUX-käyttöjärjestelmä on niin ikään vakiovaruste. Järjestelmä herää käyntiin Hey Mercedes -komennolla ja ymmärtää jo 28 eri kieltä. Tavaratilan tilavuus on 213–240 litraa.

Uusi korirakenne

Vuoden 2021 SL perustuu täysin uuteen, Mercedes-AMG:n kehittämään korirakenteeseen – yhtä ainutta osaa ei ole lainattu edellisestä SL:stä tai muista AMG-malleista.
Rakennemateriaaleina on käytetty alumiinin lisäksi magnesiumia, komposiittikuituja sekä useita eri teräslaatuja.

Matkustamo on aikaisempaa tilavampi ja käytännöllisempi, ja takaistuimelle mahtuvat vielä 150-senttiset matkustajat. Kuva: Mercedes-Benz.

Materiaalien yhdistelmällä saavutetaan paras mahdollinen lujuus ja korin keveys; esimerkiksi korin vääntöjäykkyys on parantunut 18 prosenttia, vaikka koko kori painaa vain 270 kiloa. Auton omapaino on varusteista riippuen 1950–1970 kiloa.

Auton keulassa on Airpanel-ilmanotto- ja jäähdytysjärjestelmä, joka avautuu kahdessa osassa jäähdytystarpeen ja ajonopeuden mukaan.

Toinen ajamiseen vaikuttava varuste on takaspoileri, jossa on yli 80 km/h nopeudella ajettaessa viisi eri toiminta-asentoa ajotavan ja auton käsittelytarpeen mukaisesti.

Uusi SL:n ajo-ominaisuuksia parantava valinnaisvaruste on kaksi kiloa painava hiilikuituprofiili, joka on sijoitettu pohjalevyyn moottorin eteen.

Profiili reagoi kuljettajan tekemiin ajotapa-asetuksiin ja työntyy automaattisesti 40 milliä alas yli 80 km/h nopeuksissa. Osa saa aikaan niin sanotun Venturi-ilmiön eli ”imee” autoa kohti tien pintaa ja vähentää etuakselin nostetta.

3-kerroksinen kangaskatto 21 kiloa entistä kevyempänä

Uudessa SL:ssä on sähkötoiminen pehmeä kangaskatto, joka on 21 kiloa aikaisempaa kattoratkaisua kevyempi.

Säänkestävyyden ja äänieristyksen varmistaa katon kolmikerrosrakenne, jossa keskimmäisenä on ääntä vaimentava akustinen kangas. Katto avautuu ja sulkeutuu vain 15 sekunnissa ja on mahdollista vielä 60 km/h nopeudella.

Matkustamon visuaalinen kohokohta on multimedia-kosketusnäyttö, jonka kallistusta voi säätää 12–32 asteen kulmassa. Kuva: Mercedes-Benz.

SL:n tilaajalla on 12 ulkovärivaihtoehtoa, joista viisi metallisävyä sekä lisäksi kuusi ainutlaatuista Manufaktur-värisävyä. Matkustamon katon värin voi valita kolmesta vaihtoehdosta. Rengaskoko on 19–21 tuumaa.

V8-biturbo kahtena eri tehoversiona

Lanseeraushetkellä SL ontulee tarjolle kahtena eri tehoversiona AMG 4-litraisesta V8-biturbomoottorista.

SL 63 4Matic+ -mallissa moottori tuottaa 430 kW (585 hv) tehon ja 800 Nm/2500–5000 r/min -huippuväännön. Keskikulutus vaihtelee 11,8–12,7 litraan/100 km ja yhdistetyt CO2-päästöt 268–288 g/km. Kiihdytys 0–100 km kestää vain 3,6 sekuntia, ja huippunopeus on 315 km/h.

SL 55 4Matic+ -mallissa moottori tuottaa 350 kW (476 hv) tehon ja 700 Nm/2250–4500 r/min -huippuväännön. Keskikulutus vaihtelee 11,8–12,7 litraan/100 km ja yhdistetyt CO2-päästöt 268–288 g/km. Kiihdytys 0–100 km kestää 3,9 sekuntia, ja huippunopeus on 295 km/h.

SL saadaan myöhemmin tarjolle myös Performance plug-in-hybrid -versioina.

Molemmissa myyntimalleissa on vakiovarusteena 4Matic-neliveto – ensi kertaa SL:n 70-vuotisessa historiassa. Vaihteisto on AMG Speedshift MCT 9G -automaattivaihteisto.

SL 63 4Matic+ -mallissa on vakiona AMG Active Ride Control -jousitus aktiivisilla kallistuksenvakaimilla.

SL 55 4Matic+ -mallissa hyödynnetään AMG Ride Control -teräsjousitusta ja alumiinisia iskunvaimentimia.

Molemmissa malleissa on vakiovarusteena aktiivinen nelipyöräohjaus. Ratkaisussa takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät (alle 100 km/h nopeudet) tai samaan suuntaan kuin etupyörät (yli 100 km/h nopeudet) helpottamaan auton käsittelyä ja ajamista.

Kuljettaja voi valita enimmillään kuudesta ajotavasta (SL 63 4Matic+): Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual sekä Race. Lisäksi käytössä on AMG Dynamics -toiminto, joka vaikuttaa esimerkiksi ESP:n ja nelivedon toimintaan sekä ohjausvasteeseen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!