Tämännäköisellä konseptiautolla haetaan 13 prosentin vähennystä perävaunuyhdistelmän kulutukseen

Renault

 

 

18.10.2018 19.51

 

Renault Trucks jatkaa työtä dieselkuorma-autojen energiatehokkuustutkimuksen parissa.

 

Falcon-yhteistyöprojektissa kehitetyn Optifuel Lab 3 ‑konseptiauton avulla Renault Trucks pyrkii vähentämään koko vetoauto-perävaunuyhdistelmän polttoaineenkulutusta 13 %.

Optifuel Lab 3 sisältää aerodynamiikkaan, vierintävastukseen, kuljettajaa tukeviin järjestelmiin, energianhallintaan ja voimansiirtolinjaan liittyviä teknologioita.

Optifuel Lab 3 ‑autolla ajetaan ensimmäiset testit tien päällä vuonna 2019. Polttoaineensäästöarviot valmistuvat vuonna 2020.

Optifuel Lab 3:n teknologisessa kehitystyössä painotetaan vetoauto-puoliperävaunuyhdistelmän optimoitua aerodynamiikkaa, yhdistettyjä pienen vierintävastuksen renkaita, ennakoivia ja energiaa säästäviä kuljettajaa tukevia ominaisuuksia ja energianhallintatoimintoja sekä entistä parempaa voimansiirtolinjaa.

Koko vetoauto-perävaunuyhdistelmän optimoitu aerodynamiikka

Renaultin tiedotteen mukaan tavoitteena on parantaa yhdistelmän aerodynamiikkaa merkittävästi, jolloin polttoaineenkulutus pienenee huomattavasti.

Tähän pyritään erityisesti muuttuvageometrisella perävaunulla. Tämän ”mukautuvan” perävaunun on kehittänyt Fruehauf, ja Styl’Monde on ollut mukana kehittämässä katteita.

Mukautuvan perävaunun on tarkoitus omaksua optimaalinen muoto automaattisesti. Tämä perustuu tyhjän kuormatilan hyödyntämiseen, sisäiseen hallinta-ja komentojärjestelmään sekä antureihin.

Vetoauton aerodynamiikkaa parannetaan myös korvaamalla sivupeilit kameroilla sekä käyttämällä uudenlaista A-pilaria.

Myös ilmanvirtaus optimoidaan pidentämällä keulaa ja ovea sekä tekemällä pyöräkoteloista linjakkaammat. Myös sivukatteet ovat aiempaa suuremmat ja taipuisat. Sivuilmanohjainten jatkeiden tavoin ne parantavat kuorma-auton ja perävaunun yhtenäisyyttä.

Yhdistetyt pienen vierintävastuksen renkaat

Kaukokuljetuksissa renkaiden vierintävastus aiheuttaa noin 25 % polttoaineenkulutuksesta.

Michelin kehittää konseptiautoon vierintävastukseltaan pienet renkaat integroimalla niihin tutkimusprojekteissa syntyneitä innovatiivisia teknologioita.

Renault Trucks ja Michelin hyödyntävät myös renkaisiin asennettujen anturien keräämää dataa.

Ennakoivat ja energiaa säästävät kuljettajaa tukevat ominaisuudet ja energianhallintatoiminnot

Optimoidut ennakoivat nopeus- ja jäähdytysjärjestelmien hallintalaitteet hyödyntävät Optifuel Lab 3:n navigointi- ja liikennedataa (Benomad), säähavaintodataa (Wezzoo) ja rengasdataa (Michelin).

Uusin järjestelmä varustetaan uusilla aktuaattoreilla, jotta energiaa säästyy mahdollisimman paljon.

Näiden uusien innovaatioiden lisäksi autossa on uusi käyttöliittymä, joka on kehitetty yhteistyössä IFSTTAR:n kanssa.

Näin kuljettajalla on käytettävissään energiaa säästävä, energiatehokas ja käyttäjäystävällinen työtä tukeva järjestelmä.

Laturin hallinta toteutetaan älykkäämmin, jotta sähköenergian tuotannon ja sisäisen polttomoottorin polttoaineenkulutuksen välinen tasapaino saadaan mahdollisimman optimaaliseksi.

Optifuel Lab 3 ‑projektissa panostetaan myös kahden virtajärjestelmän akkuratkaisun kehittämiseen.

Tavoitteena on keventää akkua merkittävästi, parantaa käynnistysakun kylmäkäynnistysominaisuuksia ja kasvattaa oleskeluvirta-akun kapasiteettia ja käyttöikää.

Voimansiirto: alhaisen viskositeetin voiteluaineet ja hukkalämmön talteenottojärjestelmä

Koko voimansiirtolinja hyötyy uuden sukupolven alhaisen viskositeetin voiteluaineista, jotka Total on kehittänyt kitkan pienentämiseksi.

Suorituskykytestejä tehdään lisäksi koepenkeissä, ja kahdentyyppiselle Rankinen termodynaamiseen sykliin perustuvalle hukkalämmön talteenottojärjestelmäarkkitehtuurille tehdään integrointitutkimuksia.

Tutkimusta tekevät yhteistyössä Renault Trucks, Faurecia, IFPEN ja Enogia.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here