Tällainen uusi Peugeot 2008 SUV tulee Suomeen ensi vuoden alussa

Kuva: Peugeot.

Peugeot tuo loppuvuodesta markkinoille uuden version 2008 SUV -mallistaan.

Uusi Peugeot 2008 SUV tulee maailmanlaajuisesti markkinoille vuoden 2019 loppupuolelle. Tuotanto Euroopan markkinoille tapahtuu Vigon tehtaalla Espanjassa ja Kiinassa Wuhanin tehdas vastaa tuotannosta paikallisia markkinoita varten.

Suomeen uusi Peugeot 2008 SUV saadaan alkuvuodesta 2020 ja Suomen hinnat tullaan julkaisemaan vuodenvaihteessa. Uusi sähköinen e-2008 SUV rantautuu Suomeen pian polttomoottoriversioiden jälkeen.

Uuteen Peugeot 2008 SUV:hen on tarjolla uusimman Euro 6 -normin mukaisia, viimeisintä teknologiaa edustavia polttomoottoreita Stop & Start -toiminnolla sekä hiukkassuodattimella.

Tarjolla on myös uusimman sukupolven 8-vaihteinen EAT8 -automaattivaihteisto ajomukavuuden maksimoimiseksi.

Bensiinimoottorit ovat 3-sylinterisiä, tilavuudeltaan 1,2 L ja Euro 6d-normin mukaisia:

  • PureTech 100, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
  • PureTech 130, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto & EAT8-automaattivaihteisto
  • PureTech 155, EAT8-automaattivaihteisto (ainoastaan GT-versiossa)

Dieselmoottorit ovat 4-sylinterisiä, tilavuudeltaan 1,5 l (ja lanseerausvaiheessa Euro 6d-normin mukaisia:

  • BlueHDi 100, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
  • BlueHDi 130, EAT8-automaattivaihteisto

Moottorivaihtoehdot voivat vaihdella maakohtaisesti.

Intuitiivista monipuolisuutta ja hallittua mukavuutta

Takaistuimen tilat ovat Peugeotin mukaan väljät uuden CMP-perusrakenteen ansiosta tehden uudesta Peugeot 2008 SUV:sta monikäyttöisen. 4,30 m pituuden ja 2,60 metrin akselivälin ansiosta tavaratila on 434 litraa (VD V210 -normin mukaan) moottoriversiosta riippumatta, eli myös sähköisessä versiossa!

Muunneltavuuden varmistaa kaksiasentoinen tavaratilan lattia (version mukaan), joka jatkuu käytännössä tasaisena alustana, kun takaistuimen selkänoja on taitettuna.

Matkustamo on varustettu runsaalla määrällä säilytystiloja, jotta kaikki päivittäin tarvittava löytää paikkansa. Perinteisten ovikoteloiden ja hansikaslokeron lisäksi säilytystilaa on sijoitettu keskikyynärnojan alle sekä vaihteenvalitsimen eteen.

Lisäsäilytystilaa on myös keskikonsolin pohjalla ja tänne on esimerkiksi sijoitettu käytännöllinen tila induktiolatausta varten. Avattuna keskikonsolin kansi toimii kätevänä puhelimen telineenä.

Lisävarusteena on saatavana avattava Panoraama-kattoikkuna.

Kuva: Peugeot.

Autossa on uusin 3D Peugeot i-Cockpit -ohjaamo

Tarvittavat tiedot näytetään kuljettajan katseen korkeudella hologrammin tapaan (versiosta riippuen). Näytön tiedot ovat dynaamisia ja animoituja: ilmoitukset lähestyvät silmää sen mukaan kuinka tärkeitä ne ovat ja kuljettajan reaktiivisuus on puoli sekuntia aiempaa nopeampi.

Kosketusnäyttöä, suurimmillaan 10 tuuman kokoinen versiosta riippuen, säädellään pianopainikkeiden viereen sijoitettujen digikuvakkeiden avulla.

Runsaasti avustimia

Autoon on tarjolla runsas valikoima viimeisimpiä kuljettajan avustimia.

  • Ajolinja-avustin yhdistettynä kaista-avustimeen mahdollistaa oman sijainnin valitsemisen kaistalla
  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go –toiminnolla EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä
  • Pysäköintiavustin hallinnoi auton pysäköintiä ja parkkipaikalta lähtöä automaattisesti. Tarvitaan vain 60 cm vapaata tilaa pysäköityjen autojen välissä
  • Viimeisimmän sukupolven automaattinen hätäjarrutustoiminto havaitsee myös jalankulkijat ja pyöräilijät päivin sekä öin 5 – 140 km/h nopeudella ajettaessa
  • Aktiivinen kaistavahti, joka varoittaa tahattomasta kaistaviivan ylityksestä
  • Törmäysvaroitin, joka suosittelee jarruttamista, kun se on tarpeen
  • Kaukovaloavustin
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (kielletty ajosuunta, Stop sekä nopeusrajoitus)
  • Katveavustin
  • Sähkötoiminen seisontajarru

Jokapäiväisenä apuna toimivat älypuhelimet avustavat myös uudessa Peugeot 2008 SUV:ssa kuljettajaa jokapäiväisessä ajossa. Älypuhelimen välittämä tieto siirtyy näyttöruudulle MirrorScreen -toiminnon avulla heijastaen MirrorLink-, Apple CarPlay – ja Android Auto -järjestelmiä.

Langattoman induktiolatauksen lisäksi uusi Peugeot 2008 SUV on varustettu neljällä usb-pistokkeella versiosta riippuen (edessä kaksi pistoketta, joista toinen usb-c, ja kaksi takana).

Äänentoisto on kehitetty yhteystyössä ranskalaisen Hi-Fi-asiantuntijan, Focalin kanssa. Uuden Peugeot 2008 SUV:n hi-fi -järjestelmä on syntynyt yli kolmen vuoden työn tuloksena.

Focal on saatavissa uusiin Peugeot 3008-, 5008- ja 508 -malleihin ja nyt myös uuteen Peugeot 2008 SUV:hen.

Kolme ajotilaa

Uudessa Peugeot 2008 SUV:ssä on käytössä uusimman sukupolven muunneltava CMP (Common Modular Platform) -perusrakenne.

Se tarjoaa uuteen Peugeot 2008 SUV:hen mahdollisuuden valita useista eri energiavaihtoehdoista ja mahdollistamaan juuri itselle parhaiten soveltuvan voimanlähteen valinnan: täyssähkömoottori, bensiini tai diesel.

Valittavana on myös kullekin ja kuhunkin ajotilanteeseen parhaiten soveltuva ajotapa, ”Eco”, ”Normal” tai ”Sport”.

Lisävarusteena tarjolla on myös Grip Control -ajonhallintajärjestelmä yhdistettynä alamäkihidastimeen, jotka yhdessä varmistavat ajoturvallisuuden jyrkissäkin alamäissä.

Suunnittelun kulmakivenä toimi tehokkuus, joten kaikki moottorit saivat automaattisesti säätyvän ilmaoton ja tasaisen alapohjan, jotka yhdessä alentavat ilmanvastusta.

Mallisto koostuu neljästä eri varusteversiosta: Active, Allure, GT Line ja GT, joihin kaikkiin on valittavissa joko täyssähkömoottori, bensiinimoottori tai dieselmoottori.

Huippuversiot GT ja GT Line erottuvat muista malleista yksityiskohtiensa ansiosta:

  • kolmea leijonankynnen raapaisua muistuttava Full LED -valot
  • timanttihiotut 18” kevytmetallivanteet
  • viimeistellyin yksityiskohdin koristellut verhoilumateriaalit, Adamiten väriset koristetikkaukset, tunnelmavalaistus, dynaamiset istuimet sekä alumiinipolkimet.
Kuva: Peugeot.

Sähköversiolla yli 300 kilometriä

Ensimmäinen täyssähköinen Peugeot 2008 SUV avaa ovet uudenlaisiin aistimuksiin. Kuljettaja pääsee nauttimaan sähköisen voimalinjan tarjoamasta kiihtyvyydestä sekä täydellisen hiljaisesta ja värinättömästä ajosta. Nautintoon yhdistyy vapaus liikkua suurkaupunkien rajoitetuilla ”Green Zone”-alueilla.

Moottorin teho on 100 Kw (136 hv) ja 260 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä välittömästi helpottaen jokapäiväistä ajoa. Suuritehoinen 50 kWh akusto varmistaa Peugeotin mukaan jopa 310 km toimintamatkan uuden WLTP-mittaustavan mukaan. Akustolla on 8 vuoden tai 160 000 km:n takuu.

Akun kulutustiedot näkyvät keskusnäytöllä ja Peugeot i-Cockpit 3D –mittaristo esittää selkeästi voimalähteen toiminnan, tehden sen toiminnan seuraamisen helpoksi ymmärtää ja oppia.

Kaksi intuitiivista jarrutusenergian talteenottovaihtoehtoa on käytettävissä suoraan vaihteenvalitsimesta:

  • Drive (”D”) -talteenotto muistuttaa bensiini- tai dieselmoottorilla ajoa
  • Brake (”B”) -talteenotto mahdollistaa jarruttamisen suoraan kaasupolkimelta

Akusto on sijoitettu auton pohjalevyyn optimaalisella tavalla, siksi sähköisen moottoriversion valinta ei vaikuta uuden Peugeot 2008 SUV:n toiminnallisuuteen. Matkustamo ja tavaratila ovat täsmälleen samankokoiset kuin polttomoottorilla varustetuissa versioissa.

Peugeotiin perinteisesti liitetty dynaaminen ajettavuus on ominaisuus, johon kiinnitettiin runsaasti huomiota myös uutta Peugeot e-2008 SUV:ta kehitettäessä tavoitteena yhtä hyvä kosketus tiehen sekä ajonautinto kuin bensiini- ja dieselmoottorilla varustetuissa versioissa.

Latausaika on riippuvainen tarjolla olevasta latausvaihtoehdosta:

  • Täysi lataus Legrand Green Up -pistokkeesta auton mukana tulevan latauskaapelin avulla – 16 tuntia
  • Täysi lataus Wallbox-laturilla (kolmivaihevirta 11 kW tai yksivaihevirta 7,4 kW) – kesto 15 t 15 min – 8 tuntia
  • 80% lataustehon saavuttaminen julkisista 100 kW:n pikalatauspisteistä – 30 min

Ohjelmoitu latauksen aloitus on valittavissa joko keskusnäytöltä tai älypuhelimen MyPeugeot -sovelluksen avulla. Sovelluksen avulla lataus voidaan myös joko aloittaa tai keskeyttää milloin vain ja se näyttää akun latauksen määrän myös etäältä tarkisettuna.

Parhaan mahdollisen lämpömukavuuden varmistamiseksi on uuteen Peugeot e-2008 SUV:hen kehitetty erityisvarusteita:

  • matkustamon riittävän lämpötilan varmistaa 5 kW lämmitysvastus, joka saa tehonsa korkeajänniteakusta
  • lmalämpöpumppu sekä matkustamon lämpötilan automaattinen tasaus tuovat täyssähköautoon polttomoottorilla varustetun auton mukavuustasoa vastaavan olotilan. Lämpötilan säädön tehokas energian käyttö säilyttää toimintamatkan hyvänä.
  • ohjelmoitava esilämmitys, jota säädetään kosketusnäytöltä tai etänä älypuhelimella MyPeugeot-sovelluksen avulla.

Uusi Peugeot e-2008 SUV ei ulkoisesti eroa muista uusista Peugeot 2008 SUV -malleista, mutta pienet yksityiskohdat korostavat auton sähköistä olemusta.

Tällaisia ovat sinisen ja vihreän sävyissä välkähtelevä leijona –logo, e-monogrammi, korin värinen etusäleikkö ja Alcantara-verhoillut Greval Grey -väriset istuimet e-2008 GT-mallissa. Lisäksi sähköauton tunnelmaa matkustamossa tuovat erityiset 3D-näyttö sekä kosketusnäyttö.

Koska sähkössä ei ole kyse ainoastaan moottorista, on Peugeot kehittänyt käytännöllisen ekojärjestelmän varmistamaan asiakkaiden liikkumisen.

Alkuvaiheessa tarjolle tulee kolme eri palvelukokonaisuutta (palvelutarjonta saattaa vaihdella maakohtaisesti):

  • Easy Care helpottamaan erilaisia latausratkaisuja käyttäjien tarpeiden mukaan, kotona tai työpaikalla (vahvistettu pistoke, Wallbox, Smart Wallbox…) yhdistettynä diagnostiikkaan parhaan mahdollisen latausratkaisun aikaansaamiseksi. Lopullisen latausratkaisun varmistaa autonvalmistaja.
  • Free2Move tarjoaa julkisia latausratkaisuja. Latauspassi avaa ovet yli 85 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Latauspisteen etävalinnan voi tehdä matkan päästä auton navigoinnin opastaessa perille valittuun latauspisteeseen.
  • Easy Drive varmistaa liikkuvuuden. Kyse on työkalusta, jonka avulla voi suunnitella ja organisoida pitkät ajomatkat Free2Move -palvelun avulla, joka huomioi toimintamatkan ja latauspisteiden sijainnin matkan varrella. Ajomatka tulee näkyviin auton navigointilaitteen näyttöruudulle.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here